ورود ناگهانی شاهین شهر به مرحله ی حاد کرونایی

2020-11-02
173 بازدید

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه، از رتبه‌های برتر شهرستان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کنترل مناسب بیماری از زمان آغاز شیوع همه گیری کرونا تا نیمه دوم شهریور در شهرستان خبرداد و گفت: تجمعات و ترددهای غیرضروری درون و برون‌شهری عامل اصلی ورود ناگهانی شهرستان به شرایط حاد کرونایی است. علی پارسا […]

images (1)

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه، از رتبه‌های برتر شهرستان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کنترل مناسب بیماری از زمان آغاز شیوع همه گیری کرونا تا نیمه دوم شهریور در شهرستان خبرداد و گفت: تجمعات و ترددهای غیرضروری درون و برون‌شهری عامل اصلی ورود ناگهانی شهرستان به شرایط حاد کرونایی است.

علی پارسا در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه شاهین‌شهر به بحران فوق حاد کرونایی وارد شده است، اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا تصمیمات و تمهیدات پیشگیرانه و مقابله با شیوع ویروس کووید ۱۹ در شاهین‌شهر و میمه، سبب شد شهرستان در شرایط مطلوب زرد و نارنجی باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ‌تا کنون سه پیک اپیدمی کرونا را تجربه کرده ‌است، افزود: پس از آغاز شیوع ویروس کرونا و مهار آن در فرودین با کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در نیمه دوم اردیبهشت و خرداد، موج دوم اپیدمی شکل گرفت که مجددا با رعایت دستورالعمل‌ها کاهش یافت و این روند تا شهریور ماه شهرستان را همچنان در شرایط زرد و نارنجی نگه داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه، ادامه داد: در نیمه دوم شهریور و اوایل مهر همزمان با بازگشایی مدارس و برخی اتفاقات و موارد دیگر، شهرستان شاهد کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش روند ابتلا به بیماری و بستری بود که البته از اواخر مهر و اوایل آبان روند بروز بیماری و بستری‌ها کاهشی شده‌ است.

وی با بیان اینکه تجمعات تاثیر مستقیم بر صعودی شدن تعداد مبتلایان دارد، خاطر نشان کرد: ویروس کرونا موج‌های زیادی را در ابتلا ایجاد کرده ‌است که نتیجه آن جهش ژنتیکی یا ابتلای تعداد بالایی از افراد در یک زمان معین و مکان خاص به ویروس است.

پارسا عامل سرعت بخشیدن به جهش ژنیتیکی کرونا را تردد و مسافرت دانست و تصریح کرد: با تغییر ژنتیکی، افزایش واگیری و شدت بیماری افزایش می‌یابد که کاهش و کنترل ترددهای بین شهری و استانی کمک موثری بر کاهش تغییرات ژنتیکی ویروس کرونا خواهد داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه، ادامه داد: بعد از فروردین در کنترل و جابجایی جمعیت در کشور موفق عمل نکردیم و مردم نیز انصافا به خطرات بیماری و عوارض آن بی تفاوت شدند.

وی با اشاره با نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، گفت: خبرنگاران با تبیین بحران تهدید سلامت در جامعه، شهروندان را از خطرات و عوارض ناشی از این بیماری آگاه کرده و در چشم پوشی از سفرها و کاهش جابجایی‌های غیرضروری درون و برون شهری شبکه بهداشت و درمان را در کنترل قطعی بیماری یاری رسانند.

پارسا با اشاره به گذر از مرحله نارنجی و ورود ناگهانی به مرحله حاد کرونایی، افزود: در شهرستان شاهین‌شهر و میمه تعداد قابل توجهی از شهروندان پاک و سالم بوده و در معرض آلودگی ویروس قرار نگرفته بودند که با اقتضائات زمانی و مکانی جمعیت پاک و سالم قابل توجهی از شهروندان در معرض این ویروس قرار گرفته و پیک شدیدتری در شهرستان رخ داد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ نفر در شاهین‌شهر و میمه، بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند، تصریح کرد: از آغاز شیوع همه‌گیری کرونا در شهرستان تا کنون ۱۱۴ نفر قطعی کرونا مثبت و ۱۳۹ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه، بر تاثیر تجمعات در صعود تعداد مبتلایان به کرونا تاکید کرد و ادامه داد: شاهین‌شهر و میمه در هفته پایانی مهرماه، در میزان مرگ بر اثر کرونا هم تراز میانگین استانی بوده و به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۳۹ فوتی ثبت شده است و در همان بازه زمانی استان اصفهان، با میانگین ۱۴۴ نفر ابتلا به بیماری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روبرو بوده و شهرستان شاهین‌شهر و میمه نیز با شناسایی ۱۷۵ بیمار در رتبه دوم قرار داشت که البته در هفته ابتدای آبان پیک کرونا در شهرستان روند کاهشی به خود گرفته است.

وی با اشاره به جایگاه مناسب شهرستان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بازه زمانی ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه، افزود: شهرستان شاهین‌شهر و میمه با رعایت ۹۲ درصدی دستورالعمل های بهداشتی، نظیر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صنوف غیر فنی و مراکز تهیه مواد غذایی و رعایت ۱۰۰ درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی توسط ارائه دهندگان خدمات در اماکن عمومی مانند مراکز شماره گذاری در شهرستان از جایگاه مناسبی در میان شهرستان‌های استان برخوردار است، همچنین میانگین استفاده از ماسک در استان اصفهان در صنوف کارگاهی و صنایع ۸۲ درصد بوده که در شهرستان شاهین‌شهر و میمه ۹۲ درصد است.

پارسا در مورد شرایط بازگشت به کار مبتلایان شاغل در صنایع، دستگاه‌ها و بخش خصوصی، گفت: هر فرد مبتلا اعم از تست مثبت و تست منفی علامت‌دار و افراد علامت‌دار بدون تست باید بین ۱۰ روز تا دو هفته قطعا قرنطینه شوند و بعد از ۱۰ روز اگر به مدت سه روز علایم بیماری نظیر سرفه‌های شدید، بی حالی، سردرد و … را نداشته باشند با تایید قطعی پزشک در مراکز بهداشتی و درمانی و دریافت گواهی سلامت می‌توانند به کار بازگردند.

وی تاکید کرد: افراد دارای علامت پس از دادن تست کرونا حتی برای دریافت جواب تست هم از خانه خارج نشوند، همچنین در صورت گذراندن ۱۰ روز قرنطینه و بروز علایم بیماری بر اساس تشخیص پزشک قرنطینه یک یا دو هفته دیگر تمدید خواهد شد.