پایاب قنات جهانی میمه ، محور توسعه ی گردشگری

2020-10-10
276 بازدید

دکتر علی شهابی نژاد چندی قبل توضیحی کلی در مورد طرح گردشگری که پایاب را هم شامل می شود نوشتند . ایشان در طراحی گردشگری مظهر قنات و پایاب نقش مهمی داشتند. با هم نوشته ی ایشان را می خوانیم : محور فرهنگی طبیعی گردشگری میمه: ایده این محور در سال ١٣٩٧ در طرح جامع […]

photo_2020-10-09_18-30-06

دکتر علی شهابی نژاد چندی قبل توضیحی کلی در مورد طرح گردشگری که پایاب را هم شامل می شود نوشتند . ایشان در طراحی گردشگری مظهر قنات و پایاب نقش مهمی داشتند. با هم نوشته ی ایشان را می خوانیم :
محور فرهنگی طبیعی گردشگری میمه: ایده این محور در سال ١٣٩٧ در طرح جامع گردشگری قنات میراث جهانی مزدآباد میمه که توسط پژوهشکده معمارى بومى دانشگاه یزد تهیه شده مطرح شد. این محور از از ارکان اصلی و تأثیرگذار در ماهیت طرح است. هدف از تحقق این محور اتصال و تقویت بخشی از مهمترین جاذبه های فرهنگی، طبیعی و گردشگری میمه است؛ به نحوی که یک مسیر زیبا و جذاب را برای اهالی شهر میمه و گردشگران فراهم آورد. شروع این محور از هسته تاریخی میمه در مقابل مسجد جامع و در مجاورت حمام گرده (موزه مردم شناسی کنونی با قدمت صفوی) و محل ارگ قدیمی میمه (که متاسفانه در چند دهه پیش تخریب شد) شروع شده و با عبور از محلات تاریخی شهر و میدان تغزیه از کنار زمینهای کشاورزی لتیان می گذرد و بعد از عبور از دوراهی سرپیلار در باغات شمال میمه، مسیرش به سمت آربالا و آسیاب قدیمی منحرف می شود و بعد از آن به مظهر قنات مزدآباد می رسد. با ساخت پایاب پیشنهادی در طرح مجموعه مزدآباد که در فاصله حدوداً دو کیلومتری شمال مظهر قنات قرار دارد، این محور تا پایاب امتداد می یابد و در انتها به زمیهای کشاورزی گلستان منتهی می شود. نام این محور از تقاطع سرپیلار تا جنوب پارک مزدآباد، محور سلامت می باشد. طول این محور از نقطه ابتدایی در میمه تا حد جنوبی زمینهای گلستان ۵ کیلومتر می باشد. در تمام طول محور، مسیر ویژه دوچرخه پیش بینی شده است. گردشگران در طول این مسیر می توانند علاوه بر دسترسی به بخشهای مختلف محدوده طرح و عملکردهای پیرامونی آنها، جاذبه های بسیاری را در طول مسیر مشاهده کنند شامل: زمینهای کشاورزی لتیان، باغات و کوچه باغهای قدیم میمه، آسیاب تاریخی میمه، پارک مزدآباد و عملکردهای تفریحی خدماتی آن، مظهر قنات، مزرعه دام، مسیر قنات مزدآباد و میله چاههای آن، پایاب قنات و در نهایت زمینهای گلکاری شرکت گلستان.
تحقق کامل این طرح در یک چشم انداز بلندمدت ۵ ساله پیش بینی شده است. خوشبختانه تا کنون با همت شهرداری و شورای شهر میمه و نیز حسن نظر و همکاری پایگاه جهانی قناتهای ایران به مدیریت دکتر حسین راعی، اقدمات اجرایی قابل توجهی در دو نقطه مهم این محور یعنی پارک مزدآباد و پایاب محقق شده است.