تعطیلی رافع مسئولیت نیست . بقلم امام جمعه ی سابق میمه

2020-04-06
83 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم در شرایط کرونایی عدم فعالیت بمعنای سلب مسئولیت نیست 🔸مسئولیت پذیری و عمل به تکلیف وظیفه شرعی و قانونی انسانها به ویژه مسئولین اجرایی و فرهنگی کشور می‌باشد که در بعضی موارد به دلیل بروز حوادث تغییر پیدا می‌کند. بنابراین تکلیف تعطیل نمی‌شود و از باب کلکم راع و کلکم مسئول […]

image_2020_2_26-20_56_7_608_bi6

بسم الله الرحمن الرحیم
در شرایط کرونایی عدم فعالیت بمعنای سلب مسئولیت نیست

🔸مسئولیت پذیری و عمل به تکلیف وظیفه شرعی و قانونی انسانها به ویژه مسئولین اجرایی و فرهنگی کشور می‌باشد که در بعضی موارد به دلیل بروز حوادث تغییر پیدا می‌کند. بنابراین تکلیف تعطیل نمی‌شود و از باب کلکم راع و کلکم مسئول
مسئولیت به قوت خود باقی خواهدبود لکن نوع وشیوه آن تغییر می‌کند همانطور که وظایف شرعی انسان طیق شرایط تغییر می کند ازباب مثال کسی که قادر به گرفتن وضو نیست موظف به تیمم می باشد به این معنا که از اوساقط نشده بلکه تغییر پیدا کرده‌است.
آیه ۴۳ سوره نسا می‌فرماید :فلم تجدومائا فتیمموا ……….اگر آب پیدا نکردید تیم نمایید. همانطور که آیه ۱۸۴ سوره بقره در مورد روزه می فرماید:
فمن منکم مریضا اوعلی سفرفعده من ایام الاخر ……….هرکس بیمار یا مسافر یا بییمار می باشد به همان تعداد درغیر ماه رمضان روزه بگیرد.
موارد فراوانی وجود دارد که وظیفه شرعی انسان به دلیل شرایط جسمی یا بروز حوادث تبدیل به وسیله دیگری می شود که موظف به انجام آن می‌باشد.
🔸در شرایط کنونی که به دلیل پیدایش ویروس کرونا بسیاری از کارها تعطیل شده نیز تکلیف شرعی و اداری تعطیل نمی شود، بلکه وظیفه ما به حسب شرایط فرق می‌کند. باید توجه داشته باشیم که اعلام عدم فعالیت به معنای سلب مسئولیت و نداشتن تکلیف نیست بلکه باید با انتخاب جایگزین مناسب انجام وظیفه نماییم.
🔸اگر به خاطر شرایط مدرسه تعطیل می‌شود اما تحصیل و آموزش تعطیل نخواهد شد. بنابراین باید به فکر جایگزین های مناسب باشیم تا خللی در تولید علم و ارائه خدمات ایجاد نشود .یکی از راه‌های مناسب استفاده از فضای مجازی و ارائه خدمات الکترونیک و تقویت گروه های جهادی و یاری رساندن به نیازمندان می باشدکه انتظار می رود مسئولین محترم و ستاد مبارزه با ویروس کرونا با تدابیر لازم و پیدا نمودن راه های جایگزین، به فعال شدن مراکز علمی اقتصادی و فرهنگی کمک نمایند و اجازه ندهد اقشار کم درآمد و کارگران بیش از این متحمل خسارت شوند و کشور نیز شاهد رونق امور جاری و پیشرفت شود.
🔸لازم به ذکر است اعلام تعطیلی راه حل نیست بلکه مسکن می باشد و استفاده از آن در حد ضرورت مجاز است و باید درمان نهایی را در سایر میدانها دنبال نماییم.
والسلام
زمانی گندمانی
امام جمعه شهرستان کیار