نخستین گردهمایی فعالان مجازی و اصحاب رسانه

2019-12-27
63 بازدید

نخستین گردهمایی فعالان مجازی و اصحاب رسانه ایسنا/اصفهان یک کارشناس سواد رسانه‌ای، شناخت تکنیک‌های رسانه‌ای را برای هدایت و جهت دهی به نوجوانان در استفاده از رسانه‌ها موثر دانست. مجید شریفی فر شامگاه چهارشنبه در حاشیه نخستین گردهمایی فعالان مجازی و اصحاب رسانه شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و برخوار، سواد رسانه‌ای را یکی از ۶ سواد […]

photo_2019-12-27_06-51-39

نخستین گردهمایی فعالان مجازی و اصحاب رسانه

ایسنا/اصفهان یک کارشناس سواد رسانه‌ای، شناخت تکنیک‌های رسانه‌ای را برای هدایت و جهت دهی به نوجوانان در استفاده از رسانه‌ها موثر دانست.

مجید شریفی فر شامگاه چهارشنبه در حاشیه نخستین گردهمایی فعالان مجازی و اصحاب رسانه شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و برخوار، سواد رسانه‌ای را یکی از ۶ سواد مطرح دنیا دانست و اظهار کرد: در جوامع امروزی اکثریت جامعه درگیر استفاده از رسانه‌ها بوده و چگونگی بهره‌مندی و مدیریت استفاده از آنها حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر شکاف نسلی بین والدین و فرزندان، افزود: اطلاعات و آگاهی فرزندان و نسل جوان از فضای مجازی و رسانه بیش از والدین خود است و ضرورت سواد رسانه‌ای در چنین شرایطی به وضوح قابل شناسایی است.

به گزارش ایسنا، این کارشناس سواد رسانه‌ای ادامه داد: دانش یا سواد رسانه‌ای زمانی اطلاق می شود که کاربران فضای مجازی و رسانه بتوانند بیشترین بهره‌مندی از این فضا را داشته و کمترین آسیبی به آنان وارد شود.

شریفی فر، یکی از اصول سواد رسانه‌ای را پیش‌بینیِ برداشت مخاطب از پست و مطلب ارسالی کاربر عنوان کرد و افزود: در فضای مجازی امکان امحا وجود ندارد و کاربران باید قبل از انتشار هر پست، تصویر یا مطلبی در این بستر، ابتدا گروه مخاطب خود را شناسایی و سپس رفتار و برداشت آنان را پیش‌بینی کنند.

وی با بیان اینکه پدیده “فرامتنی” برداشت آزاد مخاطبان از هر پست است، تاکید کرد: فقدان پیش‌بینی از تاثیر فرامتنی پست، باعث بروز حاشیه و سوتفاهم می‌شود، در فضای مجازی میزان نفوذ و شهرت کاربر منتشر کننده محتوا و مطلب در میزان بازخورد، چرخش وانتشار آن پست موثر است.

این کارشناس سواد رسانه‌ای، با اشاره به مدیریت زمان و میزان مصرف از رسانه، افزود: فضای مجازی ماهیتی بی در و دروازه دارد و میزان مصرف از آن باید براساس قانون ما باشد، به نحوی که هر کاربر زمانی برای خلوت با خدا، ارتباط با نزدیکان و رسیدگی به امور شخصی خود داشته باشد.

شریفی فر، بر شناخت تکنیک‌های رسانه‌ای تاکید و خاطرنشان کرد: آنچه از رسانه‌های مدرن از هر ابزاری به دست مخاطبان می رسد فاقد صداقت و سادگی ارتباط رو در رو است، هر صاحب رسانه‌ای پیام خود را به نحوی بازنمایی می کند که استفاده کننده یا کاربران رسانه آنچه را که او می خواهد، ببینند و درک کنند.

وی تصریح کرد: شناخت تکنیک‌های رسانه‌ای باعث می شود مخاطبان با محتوای پیام رسانه عالمانه‌تر و هوشیارتر برخورد کند.

شریفی فر، شناخت تکنیک های رسانه‌ای برای نوجوان را لازم دانست و ادامه داد: شناخت انواع تکنیک‌های رسانه‌ای مانند همنشینی، برجسته سازی و سایر تکنیک‌ها می تواند در جهت دهی و آموزش مفید نوجوان در استفاده از رسانه موثر باشند.