مهارت ساخت طبل و طبالی در سوگواری‌ محرم، آئینی خاص در میمه

2019-09-11
151 بازدید

  مهارت ساخت طبل و طبالی در سوگواری‌ محرم، آئینی خاص در میمه هرگاه که عشق به اهل بیت (ع) و توانمندی بشری به هم آمیخته شد، شاهد تجلی هنر و بقای آن بوده‌ایم. وجه تمایز میمه، شهری با قدمت هزار ساله در ۱۰۰ کیلومتری اصفهان، با دیگر شهرهای شهرستان، برقراری تعادل میان رشد، توسعه […]

 

photo_2019-09-11_14-17-58

مهارت ساخت طبل و طبالی در سوگواری‌ محرم، آئینی خاص در میمه

هرگاه که عشق به اهل بیت (ع) و توانمندی بشری به هم آمیخته شد، شاهد تجلی هنر و بقای آن بوده‌ایم. وجه تمایز میمه، شهری با قدمت هزار ساله در ۱۰۰ کیلومتری اصفهان، با دیگر شهرهای شهرستان، برقراری تعادل میان رشد، توسعه و پیشرفت در کنار حفظ آئین‌های باستانی و کهن است.

در زمانی که با پیشرفت و توسعه همه دستاوردهای بشری تغییر و تحول می‌یابند تعلق خاطر و عشق به حفظ و نگهداری آداب کهن شهر میمه را متمایزمی‌کند. طبالی و مهارت ساخت طبل سنتی یکی از شاخصه‌های غیر قابل انکار میمه در این راستا است.

علی توکل -طبال آئین سوگواری امام حسین (ع) در گفت وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان در شاهین‌شهر، قدمت طبالی و ساخت طبل در میمه را ۲۵۰ سال پیش دانست و اظهار کرد: ساخت طبل و
طبالی آئینی کهن است، که هم اکنون نیز به همان روش سنتی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: جنس بدنه این طبل‌ها گلدان‌های سفالی با طرح ها و فرمی خاص است که پوست بز یا آهو را بر روی آن می‌کشند.

طبال آئین سوگواری امام حسین (ع)، به موروثی بودن طبالی و ساخت آن در خاندان “توکل” اشاره کرد و افزود: “اسکندرتوکل” و “صانع توکل” از اولین طبال‌هایی هستند که با ریتم‌های متفاوت وابسته به موضوعات تعزیه، طبل می‌نواختند.

توکل انواع ریتم‌های طبل را بشارت، ظفر، کوچ و جنگ برشمرد و گفت: نوای طبل‌ها همچون صدای پای اسب‌ها است، بشارت شروع و پایان تعزیه را مشخص می‌کند و در ابتدای تعزیه در زمان‌های خاص ۲ یا ۳ بار نواخته می‌شود و مردم را فرا می‌خواند.

وی ادامه داد: ریتم ظفر، سنگین، محکم و محزون است و در تعزیه عروسی قاسم استفاده می‌شود،
ریتم جنگ، سنگین و منظم و تند است و در تعزیه جنگ‌ها با تعزیه خوان‌ها همراهی می‌کند، ریتم کوچ، حزین و غم‌آلود است.

توکل که در کنار شغل پرستاری، ۳۵ سال است، برای سوگواری سیدالشهدا طبالی می کند، گفت: در دهه محرم طبال‌ها با تعزیه‌خوان‌ها همراهی می‌کنند، اما روز عاشورا روز خاص برای نمایش هنر طبال‌هاست.

وی تصریح کرد: در روز عاشورا زمانی که همه هیئت‌ها وحدت و یکدلی را سرلوحه قرار می‌دهند و درکنار هم و همگام با هم عزاداری می‌کنند ۱۲ طبال از خاندان توکل در کاروان سوگواران حسین‌بن‌علی‌ شرکت کرده و همزمان در سوگ سرور و سالار شهیدان طبل نوازی می‌کنند.

این طبال ۴۲ ساله، تاکید کرد: در روز عاشورا برای طبالی احتیاج به طبل نگهدار است که آنان نیز به صورت موروثی نگهدار طبل در حرکت کاروان هستند.

وی با اشاره به ثبت میراث ناملموس طبالی در سوگواری امام حسین(ع) گفت: نواها، ریتم و ضرب طبل میمه در هیچ کجای کشور همانند ندارد و این وجه تمایز، بزرگترین دلیل برای به ثبت ملی رسیدن این آئین بوده است.

توکل تصریح کرد: در طبالی رعایت آداب و اصول بسیار مهم است و مسن‌ترین فرد گروه همیشه نوای اصلی طبل را می‌نوازد.

وی ادامه داد: “مصطفی توکل” ۸۹ ساله مسن‌ترین فرد و “نوید توکل” ۲۸ ساله جوان‌ترین فرد در طبالی امسال هستند.

مهارت سنتی ساخت طبل عزاداری میمه در خانواده توکل به شماره ۱۷۲۰ و آئین طبالی در سوگواری امام حسین (ع) به شماره ۱۷۲۱ به عنوان میراث‌های ناملموس در ۳۰ دیماه ۹۷ در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده‌اند