بخش میمه دارای بیشترین آثار تاریخی و سیاحتی شهرستان

2019-03-20
63 بازدید

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهین‌شهر، شاهین‌شهر در سال ۱۳۸۵ به دلیل داشتن موقعیت بهتر و جمعیت بیشتر، به‌عنوان مرکز شهرستان شاهین‌شهر انتخاب شد، این شهرستان دارای آب و هوایی خشک است و به دلیل داشتن پالایشگاه و پتروشیمی، جزء شهرهای صنعتی محسوب می‌شود. این شهر شهری تقریباً جدید است، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و […]

۱۳۹۷۱۲۲۹۰۰۰۰۰۸_Test_PhotoN

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهین‌شهر، شاهین‌شهر در سال ۱۳۸۵ به دلیل داشتن موقعیت بهتر و جمعیت بیشتر، به‌عنوان مرکز شهرستان شاهین‌شهر انتخاب شد، این شهرستان دارای آب و هوایی خشک است و به دلیل داشتن پالایشگاه و پتروشیمی، جزء شهرهای صنعتی محسوب می‌شود.

این شهر شهری تقریباً جدید است، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیماسازی ایران در این شهر قرار گرفته است. بسیاری از مردم را مهاجران خوزستانی‌ زمان جنگ ایران و عراق تشکیل می‌دهند، لهجه مردم بیشتر لهجه فارسی معیار است و زبان‌های رایج فارسی معیار و لری بختیاری است، ارامنه مسیحی نیز از اقلیت‌های قومی این منطقه به شمار می‌آیند و از ساکنین قدیمی این شهرستان می‌باشند.

در این شهرستان تاکنون حدود ۳۵۰ اثر تاریخی شناسایی‌شده که بیش از ۴۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بیشترین آثار تاریخی در بخش میمه و شهر تاریخی گز قرار دارند، دو اثر قنات مزد آباد میمه و قنات وزوان در فهرست آثار جهانی قرار دارند و مراسم محرم روستای سُه به‌عنوان اولین مراسم میراث ناملموس شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

بیشترین آثار تاریخی و سیاحتی در بخش میمه  قرارگرفته است، این بخش شامل سه شهر میمه – وزوان و لای بید  و  ۱۳  روستا در دو دهستان ونداده و زرکان در فاصله ۷۰  کیلومتری مرکز شهرستان و ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان است.

شهر میمه، مرکز این بخش با قدمتی بیش از هزار سال در کنار جاده ترانزیت شمال جنوب ایران و ورودی شهرستان شاهین‌شهر و میمه موردتوجه خاص گردشگران است، این شهر با داشتن بناهای تاریخی چون مسجد جامع مربوط به دوران زندیه، خانه‌های تاریخی و حمام قدیمی و قنات مزد آباد شهرت خاصی در بین شهرهای استان اصفهان داردف کاروانسرای آقا کمال وزوان و حمام تاریخی ونداده از دیگر آثار تاریخی این بخش است .

معروف‌ترین صنایع‌دستی بخش میمه قالی‌بافی آن است که با طرح و رنگ خاص خود در ابعاد گوناگون معروف به قالی میمه‌ای است.