قطار سریع‌السیر، سه ساله روی ریل می‌رود

2019-02-20
377 بازدید

نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار: آن گونه که مدیر کل راه‌آهن استان اصفهان به عنوان مجری قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران خبر می‌دهد، زیرساخت‌های فاز نخست قطار سریع‌السیر اصفهان –  قم – تهران تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در صورت گشایش اعتبار به طور کامل تا ۳ سال آینده قطار روی ریل قرار خواهد گرفت. […]

images

نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار:

آن گونه که مدیر کل راه‌آهن استان اصفهان به عنوان مجری قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران خبر می‌دهد، زیرساخت‌های فاز نخست قطار سریع‌السیر اصفهان –  قم – تهران تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در صورت گشایش اعتبار به طور کامل تا ۳ سال آینده قطار روی ریل قرار خواهد گرفت.

بزرگ‌ترین راه‌آهن پرسرعت کشور

قطارهای سریع‌السیر در واقع نسلی از قطارها هستند که شامل قطارهای سریع داخل کشوری و بین کشوری می‌شوند و فاصله‌ها را سریع‌تر از قطارهای معمولی طی می‌کنند. تعاریف از چیستی قطار سریع‌السیر با توجه به تفاوت استاندارد سرعت قطارها در نقاط مختلف جهان متفاوت است. به عنوان مثال، سرعت قطار سریع‌السیر در ایران در سال ۱۳۵۵ که نخستین قطار سریع‌السیر افتتاح شد، ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بود. پس از آن با پیشرفت فناوری ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت تعریف شد و طرح جدید قطار سریع‌السیر ایران که اخیرا در مسیر تهران – قم – اصفهان کلید خورده تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت هم تخمین زده شده است.

مدیر کل راه‌آهن استان اصفهان می‌گوید: راه‌آهن سریع‌‌السیر تهران – قم – اصفهان به‌ عنوان نخستین و بزرگ‌‌ترین راه‌آهن پرسرعت کشور به‌ طول ۴۱۰ کیلومتر است که در قالب ۲۲ ست قطار هشت‌واگنی طراحی شده است.
«سیدرضا سادات حسینی» می‌افزاید: قطار پرسرعت تهران – قم – اصفهان شامل ۲ قطعه تهران – قم (به ‌طول ۱۶۵ کیلومتر) و قم – اصفهان (به ‌طول ۲۴۵ کیلومتر) است که قادر به جابه‌جایی نزدیک به ۱۶ میلیون مسافر در سال خواهد بود، چراکه زمان سفر با قطار سریع‌السیر از تهران تا اصفهان و بالعکس حدود ۲ ساعت می‌‌شود. این در حالی است که زمان سفر جاده‌ای حدود ۶ ساعت است و موضوع دیگر آن‌که در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه عبور خواهد کرد.

قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران طرحی است که به اذعان استاندار اصفهان، شریان حیاتی برای پایتخت است و لازم است دفتر مخصوص پیگیری این طرح از سوی راه‌آهن کشوری به عنوان دستگاه مجری در اصفهان استقرار یابد و برنامه زمان‌بندی آن در اختیار استانداری قرار گیرد. قابل تامل است که ساخت آن نه‌تنها موجب تسهیل توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق شهری و نواحی پیرامونی آن خواهد شد، بلکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات و حفاظت از محیط ‌زیست را به دنبال دارد.

میزان پیشرفت  طرح

بنا به گفته مدیر کل راه‌آهن اصفهان، عملیات زیرسازی این طرح که هنوز در مراحل آغازین است، رفته‌رفته در حال انجام است. وی بیان می‌کند: طرح قطار سریع‌السیر اصفهان –تهران سال گذشته از معاونت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و ‌نقل کشور به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی منتقل شد.
سادات حسینی با اشاره به پیشرفت فاز نخست این طرح از اصفهان تا قم می‌افزاید: فعلا ۵ کارگاه در این مسیر فعال است و زیرساخت‌های فاز نخست طرح تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. در حال حاضر نیز عزم راه‌آهن، وزارت راه و شهرسازی و دولت بر اجرا و اتمام طرح قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران است.

این مسئول با اشاره به قیمت بالای تمام‌شده در طرح‌های پرسرعت ریلی می‌گوید: برآورد هزینه‌ها در این طرح‌ها بسیار زیاد است. به علاوه، با وجود جهش‌های ارزی هزینه‌های ساخت، تعمیر و نگهداری خطوط و اصلاحات خط هم بیشتر شد.
سادات حسینی خاطرنشان می‌کند: هزینه هر کیلومتر از راه‌آهن سریع‌السیر با سرعت ۲۵۰‌ کیلومتر بر ساعت ۲۰‌ تا ۳۰ میلیون ‌یورو است. ضمن آن‌که احداث هر کیلومتر از خطوط ریلی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر نیز ۵ تا ۶ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که اگر مشکلات اقتصادی کشور رفع شود، با کاهش هزینه‌ها سرعت طرح‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

مجموع طول طرح قطار سریع‌السیر ۴۱۰کیلومتر است

مجری طرح قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران در مجموعه وزارت راه و شهرسازی بیان می‌کند: طبق جدول زمان‌بندی، این طرح باید تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد. به گفته «امیر بهادر عبدالمحمدی» مبلغ کل مورد نیاز این طرح ۴۴ میلیارد یوان چین است که تاکنون ۱۴ میلیارد یوان آن تامین مالی شده است. این مسئول توضیح می‌دهد: ال.سی متمرکز بر خدمات محدوده قم –  اصفهان و بخش‌هایی از محدوده قم – تهران است.
عبدالمحمدی می‌گوید: تأمین مالی طرح نیاز به اخذ مجوزهای لازم داخلی نظیر شورای اقتصاد دارد. این موضوع در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است. پیمانکار چینی نیز تأمین مالی می‌کند. در واقع، اجرای طرح بر عهده پیمانکار داخلی و مسائل سیستم‌ها و فناوری بر عهده پیمانکار چینی است.

وی اظهار می‌کند: مجموع کل طرح قطار سریع‌السیر ۴۱۰ کیلومتر و دارای ۴ ایستگاه تهران، فرودگاه بین‌المللی امام (ره)، قم و اصفهان است و تلاش می‌شود به قطار شهری اصفهان متصل شود.
مجری این طرح در مجموعه وزارت راه و شهرسازی سرعت این قطار را ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت عنوان و بیان می‌کند: پیشرفت کلی این طرح تا به حال ۱۲ درصد بوده است.

تهران – اصفهان در یک ساعت و ۵۰ دقیقه

«عباس رضایی» استاندار اصفهان، می‌گوید: در شرایط نامطلوب اقتصادی قرار داریم و سالیان بسیاری است که طرح قطار سریع‌السیر اصفهان به تهران روی زمین مانده است. این در حالی است که اجرای سریع این طرح نه‌تنها برای اصفهان، بلکه برای تهران هم مفید خواهد بود. سرانجام چند روز پیش، با حدود ۶/۱۳ میلیارد یوان چین این طرح تامین اعتبار و عملیات آن آغاز شد و بر اساس قول پیمانکار، ابتدای سال ۱۴۰۰ با یک ساعت و ۵۰ دقیقه به تهران می‌رسیم.