حاجی در مناظره : تضعیف شهرداری ها به نفع دولت نیست

2019-01-12
81 بازدید

 تضعیف شهرداری ها به نفع دولت نیست به گزارش خبرنگار ایمنا، در مناظره تلویزیونی روز گذشته شبکه یک سیما با موضوع ” بررسی بودجه شهرداری ها ” به اختلاف نظر بین دولت و مسئولان شهرداری ها در توزیع بودجه این نهاد عمومی پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که درآمدهایی که برای شهرداری‌ها در قانون لحاظ شده […]

image_2019_1_12-17_19_6_27_scs

 تضعیف شهرداری ها به نفع دولت نیست

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مناظره تلویزیونی روز گذشته شبکه یک سیما با موضوع ” بررسی بودجه شهرداری ها ” به اختلاف نظر بین دولت و مسئولان شهرداری ها در توزیع بودجه این نهاد عمومی پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که درآمدهایی که برای شهرداری‌ها در قانون لحاظ شده چگونه به دست آنها برسد؟ آیا باید مستقیما به دست شهرداری ها برسد یا ابتدا در استانداری متمرکز شود و بعد به شهرداری برسد؟ صحبت های حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بودجه و درآمد شهرداری ها را در ادامه بخوانید:

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و میمه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از عوارض به جیب دولت منتقل شده است، اظهار کرد: حقوق کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها بیش از سه و نیم ماه است پرداخت نشده، به این دلیل  که دستگاه‌های اجرایی روی این مبلغ از درآمد خود حساب کرده بودند.

وی با بیان اینکه این نوع قانون گذاری و مصادره حق شهرداری ها و دهیاری‌ها به نفع دولت نیز نیست، گفت: اکنون در کشور یک‌هزار و ۲۷۱ شهرداری و ۳۷هزارو ۱۶ دهیاری وجود دارد که تضعیف آنها به نفع دولت نیست.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت باید بداند امور مالیاتی مسئول وصول پول شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است؛ این پول عوارضی است که به تازگی در قانون مالیات بر ارزش افزوده مسئولیت وصول آن به امور مالیاتی سپرده شده‌ و قبلا حتی دریافت آن توسط‌ شهرداری انجام می‌شده است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه بهتر است به جای اینکه مسئولان فقط به شهر تهران توجه کنند، آمار مربوط به واریزی‌های همه استان‌ها ارائه شود، گفت: در سال گذشته دولت هیچ حکمی را برای سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاورد و این را در هدفمندی یارانه‌ها لحاظ کرد، در مجلس اصلاحیه‌ای آماده شده که پیش بینی می‌کند این پول چگونه برگردد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده شش قانون برنامه، پول عوارض مستقیما به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود، گفت: در بند ح تبصره شش ذکر شده این پول‌ها توسط شورای برنامه ریزی استان‌ها توزیع شود اما این پول متعلق به دولت نیست.

“سلیقه‌ها” در توزیع اعتبارات تاثیر دارد

نماینده مردم شاهین شهر و  میمه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: سازمان برنامه باید مدافع حقوق شهرداری‌ها و  نماینده استان در اعتبارات باشد، این دو نقش متضاد در یک سازمان نتیجه خوبی ندارد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دبیر شورای برنامه‌ریزی نیز است و منافع شهرداری‌ها با این روش تضییع می‌شود.

وی با بیان اینکه جلسات شورای برنامه‌ریزی دیر به دیر تشکیل می‌شود، گفت: در قانون مکلف شده هر ماه این اعتبارات واریز شود و به هر حال رایزنی‌ها، پیگیری‌ها، رفت وآمدها و سلیقه‌ها در توزیع اعتبارات موثر واقع می‌شود و حق و حقوقی که بر اساس سرانه باید توزیع شود ضایع خواهد شد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶به شهرداری اصفهان، فقط  ۵۲ درصد اعتبار داده شده است، گفت: متاسفانه در جرایم رانندگی که پول نقد از مردم  گرفته می‌شود به شهرداری ها اوراق ۳ ساله داده شده است.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: بهتر است پول شهرداری‌ها با پول دولت قاطی نشود تا دولت از این راه نتواند مسائل مالی خود را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها قانون را قبول دارند واعتراض انها به قبول نشدن آن توسط دولت است، گفت: عوارض حق شهرداری ها است و می‌توان مجدد قانونی گذاشته شود که عوارض را خود شهرداری‌ها دوباره جمع آوری کنند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه ۸۰ درصد افتتاحیه‌های دهه فجر متعلق به شهرداری هاو دهیاری ها است، گفت: شهرداری ها در تامین نیروی انسانی، تامین زمین، ساخت وساز ساختمان‌های اداری در مکان‌هایی که دولت نماینده ای ندارد نه تنها کمکی از دولت دریافت نمی‌کنند بلکه کمک نیز می‌کنند.

نقش شوراها چیست؟

وی افزود: نقش شورا ها چیست؟ اگر نتوانند طرح و لایحه تصویب کنند؟ اگر پول را سازمان برنامه توزیع کند شورا ها عملا بی فایده می‌شود و این تمرکز گرایی به نفع کشور نیست.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مالکیت و کاربری دو موضوع جدا است، گفت:  شهرداری‌ها از محل دارایی‌های خود به دولت کمک می‌کنند اما زمین هایی که از منابع ملی جزء شهر می‌شود در اختیار و مالکیت وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر قرار است همه پول ها در اختیار دولت قرار بگیرد تمام کارکنان شهرداری‌ها نیز باید کارمند دولت باشند، گفت: اگر می‌خواهیم شهرداری‌ها خود کفا شوند باید اجازه دهیم خودشان عوارض را دریافت کنند.

دولت در مورد یارانه حمل و نقل به تعهد خود عمل نکرده است

حاجی دلیگانی با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۳۷۶هزار و ۱۶۱ دستگاه تاکسی، ون، اتوبوس و مینی بوس درون شهری وجود دارد، گفت: دولت تکلیف دارد ۵۰ درصد یارانه به این دستگاه‌ها بدهد و تاکنون این مبلغ را پرداخت نکرده‌است و اکنون بخش زیادی از آلایندگی درون شهرها به همین دلیل است.

وی با بیان اینکه برای هر شهر، شوراها برنامه بودجه را می‌نویسند و بودجه ها را پیش بینی کرده به امضای استاندار می‌رسانند، گفت: شهرداری گاهی مجبور می‌شود بین پروژه‌های عمرانی و حقوق کارمندان خود انتخاب و بودجه را تقسیم کند این به معنای توانایی نداشتن شهرداری در اجرای پروژه‌های عمرانی نیست.

نماینده مردم شاهین شهر و  میمه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت در موضوع  یارانه حمل و نقل به تعهد خود عمل نکرده است، گفت: بنابراین تضمینی برای تعلق عوارض به شهرداری‌ها وجود ندارد، همچنین سهم شهرداری‌ها از ماده ۲۳ جرائم رانندگی و یارانه حمل و نقل پرداخت نشده است.