گفتگوی زنده ی تلویزیونی حاجی با کواکبیان

2019-01-06
69 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری  شنبه ۱۵ دی ماه با موضوع تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. در ابتدای برنامه مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این کنوانسیون‌ها گفت: لازم است در ابتدا تعریف ساده‌ای  از این […]

۹۲۱۶۷۴۱_۸۶۴

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری  شنبه ۱۵ دی ماه با موضوع تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

در ابتدای برنامه مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این کنوانسیون‌ها گفت: لازم است در ابتدا تعریف ساده‌ای  از این لوایح داشته باشیم، چرا که ممکن است بسیاری از بینندگان با این کنوانسیون‌ها از قبیل FATF و یا CFT آشنایی نداشته باشند.

وی ادامه داد: FATF یک گروه اقدام مالی بین المللی است که قصد دارد تا مقرراتی را برای سیستم‌های پولی و مالی کشور‌ها تصویب کند تا آنها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ البته این بحث مربوط به دولت فعلی نیست و از  زمان دولت دهم مطرح است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: سال ۹۵ علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، الزامات کنوانسیون‌ها را پذیرفت البته ۴ مورد از مجموعه ۴۰ الزامی که توسط آن‌ها ایجاد شده بود، نیاز به مصوبه مجلس داشت.

وی افزود: هم اکنون دو مورد از این چهار مورد تعیین تکلیف شده اند و مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام آنها را تایید کرده‌اند. مبارزه با پولشویی هم امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شد.

وی درباره لایحه پالرمو عنوان کرد: این لایحه هم در مجلس تصویب شده و برای تعیین تکلیف برای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم عنوان کرد: عمده بحث در مورد سی اف تی است؛ کنوانسیونی که می‌گوید ما باید به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم ملحق شویم.

وی درباره فواید پیوستن به CFT گفت: به نظر من حداقل فایده این اقدام، برداشتن ضرر قطعی است که اکنون پیش روی ما قراردارد. یکی از این ضررهای این است که هیچ کشوری با ما تبادلات مالی انجام نمی دهد. این قضیه در مورد کشورهای دوست و همسایه ما هم صدق می کند؛ مثلاً در مورد عراق هم صدق کرده و این کشور در رابطه مالی و پولی با ما تحفظ دارد.

وی افزود: این قضیه در مورد کشورهای چون چین، روسیه، هندوستان و سایر کشور ها صدق کرده و آنها می گویند که شما باید برای برقراری انضباط پولی و مالی با ما به این کنوانسیون ملحق شوید تا مبادلات مالی انجام شود و لازم است این مرحله هم در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت تعیین تکلیف و تمام شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه مجلس دهم در ادامه برنامه گفت: دو قانونی که مربوط به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم است قبلا در سال ٩۵ تصویب شده بود و  اینجا حالت تشدید آن مطرح شد؛ همانطور که اشاره کردم قانون مصوب مبارزه با تامین مالی تروریسم در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۴ توسط رئیس جمهور به وزرای دادگستری و اقتصاد ابلاغ شد که fatf می گوید ما این را قبول نداریم و ایراد آنها این است که ما هر چقدر کوتاه بیاییم آنها خواسته‌های بیشتری مطرح می کندوی افزود: پس از انجام تعهداتی توسط آقای طیب نیا که خلاف قانون اساسی بود و ایشان اجازه انجام این تعهدات را نداشتند که به طور کلی در ۴۱ بند تنظیم شده و  البته هنوز ۳۷ بند از آن به اطلاع مردم و مجلس نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر ما به کنوانسیون ملحق شویم، مشکلات پولی و مالی ما حل می‌شود، تصریح کرد: من این حرف را قبول ندارم؛ برنامه‌های قبل از برجام هم این مطالب را بیان می‌کردند و تعهداتی دادند، ولی آن‌ها را اجرایی نکرده اند. در دو مورد دیگر هم ما به آن‌ها تعهداتی دادیم، ولی آن‌ها هیچ اقدامی برای رفع مشکلات ما انجام ندادند.

وی افزود: بحث اصلی آن‌ها سیاسی است. به خصوص که دو کانون اساسی در CFT وجود دارد که اولین مورد آن تعریف آن‌ها از تروریسم است و به ما می‌گویند که تعریف شما از تروریسم را قبول نداریم.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس گفت: اعتقاد بنده این است که اگر ما این لایحه را بپذیریم نه تنها از تحریم‌ها کاسته نخواهد شد بلکه فشار آن‌ها بر ایران زیاد می‌شود.

کواکبیان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌های اروپا و آمریکا با ما همکاری نمی‌کنند تصریح کرد: اساس این موضوع هیچ ربطی به برجام و  به تحریم‌ها ندارد.

وی افزود: بحثی که در این قضیه وجود دارد این است که کشور‌ها به دو دسته همکار و غیر همکار تقسیم می‌شوند. ما چهار ماه دیگر فرصت داریم تا این لوایح را تصویب کنیم و الان در حال تعلیق دولت‌های غیر همکار هستیم و اگر این لوایح را تصویب نکنیم وارد لیست کشور‌های غیر همکار می‌شویم.

وی ادامه داد: البته ما هیچ اجباری برای پذیرفتن این لوایح نداریم، ولی با عدم پذیرش این لوایح به خاطر خطر احتمالی آینده نباید دچار ضرر شده و باید ضرر قطعی فعلی را دفع کنیم.

حاجی دلیگانی درباره این دو شرط گفت: ما در این خصوص نگرانی و اعتقاد داریم که مسلمان نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شود. ما از سوی آمریکا و غرب گزیده شده ایم و مشکل بانکی و عدم همکاری آنها اصلاً هیچ ارتباطی با پذیرش این لوایح ندارد. منشأ مشکلات بانکی ما به تحریم‌های ثانویه آمریکا و تحریم دلار از سال ۵٩ باز می گردد و هم اکنون هیچ مقامی هم به ما این تضمین را نمی دهد که اگر شما این لوایح را پذیرفتید مشکلات شما حل خواهد شد.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که آیا این حرف درست است یا خیر، گفت : من هم با نظر آقای حاجی دلیگانی موافق هستم و ممکن است که اگر همه این لوایح هم تصویب شود باز هم مشکلات ما به دلایل سیاسی حل نشود. البته در این باره نظر فنی و کارشناسی ندارد و تشخیص این کار بر عهده متخصصان بانک مرکزی است.

وی افزود: در جلسه که اعضای کمیسیون امنیت ملی با مدیران بانک های کشور داشتند، حتی یک نفر هم نگفت که با عدم تصویب این لوایح کارهای ما به خوبی انجام می‌شود و همه بر تصویب این لوایح متفق القول بودند. کشورهایی نظیر چین و روسیه و حتی لبنان که حزب‌الله در این کشور حضور دارد هم به این کنوانسیون پیوسته اند.

کواکبیان ادامه داد: در مورد اس پی وی هم در جلسات خصوصی که اعضای اتحادیه اروپا درباره این قضیه برگزار می کنند حرف آخر این است که آنها تمام همت خود را به کار گرفتند تا این قضیه تصویب شود ولی در این بین می‌گویند که شما در fatf و یا CFT عضویت دارید یا خیر؟ و ما با تصویب این لوایح قصد داریم بهانه ها را از دشمن بگیریم.

حاجی دلیگانی درباره بهانه های اروپا و غرب گفت: شما می‌دانید که اروپا و غرب در بهانه آوردن هیچگاه کم نمی‌آورند و در متن این توافق هم نوشته اند اجرای کامل توافقنامه. بنابراین آنها در بهانه گرفتن چهار مشکل اصلی با ما دارند که اولین مورد آنها بحث موشکی کشور ، دومی حقوق بشر و سومی هسته ای و سایر موارد است.

وی ادامه داد: فردا روزی آمدند و گفتند شما باید دست از اصول دینی و اخلاقی خود بکشید و مانند آذربایجان همجنس بازی را به طور علنی ترویج کنید که البته آنها پذیرفتند و سپس به آنها گفتند که باید راهپیمایی عریان در خیابان ها برگزار کنید و باز هم قانع نشدند و گفتند که باید چهره‌های همجنس‌بازان در تلویزیون نمایش داده شود؛ شما به آنها چه می گویید.

کواکبیان در پاسخ به حاجی دلیگانی گفت : لطفاً حرف های پوپولیستی نزنید؛ وقتی ۱۹۳ کشور جهان به این کنوانسیون پیوسته اند یعنی می خواهند فیلم های جنسیتی را نمایش دهند و این مطلب که ایشان می‌گویند که دنبال بهانه هستند،  ما در مجلس با ماده واحده که تعیین کرده و به شورای نگهبان ارسال کرده‌ایم، اصلی که با قانون اساسی مغایرت داشته باشد را رد می کنیم.

در ادامه بحث سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل اقتصادی درباره اینکه آیا با پیوستن به این لوایح مشکلات ما حل خواهد شد یا خیر گفت: متاسفانه باید بگویم که فرمایشات آقای کواکبیان را رئیس جمهوری هم قبول ندارد و‌ اینکه می‌گویند هیچ کشوری با ما کار نمی‌کند و با واقعیت هیچ نسبتی ندارد و خود دولتی‌ها هم این  حرف را قبول ندارند چرا که در شرایط فعلی هم واردات و صادرات داریم.وی افزود: CFT از سال ۲۰۰۰ اجرایی شده و اکنون که در سال ۲۰۱۹ قرار داریم، آیا با گذشت ۱۹ سال از اجرایی شدن آن ما هیچ معاملات بانکی نداریم. حرف‌های پوپولیستی یعنی اینکه به مردم بگویید اگر ما عضو این لوایح نشویم دیگر مراودات مالی نخواهیم داشت.وی ادامه داد: رئیس جمهوری هم در این باره گفت که اگر ما این تعهدات را نپذیریم مبادلات ما ۲۰ درصد گرانتر خواهد شد و راهکار آن ایجاد سوئیفت و نظام مالی دوجانبه است که این مشکلات نیز حل خواهد شد.

در ادامه بحث ندیمی عضو کانون نمایندگان ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با پذیرفتن این لوایح وضعیت مراودات مالی بهبود خواهد یافت یا خیر، گفت: ما با دو رویکرد روبرو هستیم که اولین رویکرد، غرب و استکبار را دشمن ما می‌داند و واقعیت‌هایی براین اساس ایجاد شده است.

وی افزود:، اما آنچه که هم اکنون اهمیت دارد این است که عدم پیوستن به این لوایح و کنوانسیون‌ها آیا اختیاری است یا اضطراری و اگر انجام ندهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ دوستان ما هم اکنون می‌گویند که هیچ هزینه‌ای بر اقتصاد ایران تحمیل نخواهد شد البته دلیل آن‌ها هم این است که اگر بخواهیم یا نخواهیم تحریم‌ها از نوع دیگری اعمال خواهد شد.

ندیمی گفت: ما کشوری هستیم که صادرات داریم و امکان نقل و انتقال هم از طریق بومی وجود ندارد و باید از طریق بانکی انجام شود.

وی ادامه داد: ما قصد نداریم که بگوییم دشمنی بین ایران و آمریکا معطوف به یک موضوع است، اما یک موضوع می‌تواند بهانه‌ای باشد برای جهانی سازی تحریم‌ها و مشروعیت بخشی به رفتار‌هایی که قبل از برجام وجود داشت در برجام همه دستاورد‌ها ثبوتی نبود بلکه سلبی بود البته تمام نگرانی‌های دوستان ما در حوزه برون مرزی است.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که اگر به عضویت این لوایح درآییم از لیست کشور‌های غیرهمکار خارج می‌شویم یا خیر، گفت: در پاسخ به سخنان آقای جبرائیلی باید بگویم که ما هم اکنون در حال مراوده با کشور‌های مختلف بوده و جزو لیست سیاه این سازمان نیستیم بلکه عضویت ایران در لیست سیاه  تعلیق شده البته در دوران تحریم‌ها جزو لیست سیاه یا کشور‌های غیر همکار بودیم.

وی افزود: ما می‌گوییم اگر این اتفاق رخ دهد کشور‌هایی مانند چین و روسیه منافع خود را بالاتر از منافع ایران می‌بینند و خطر مراوده با کشوری که در لیست سیاه و یا غیرهمکار قرار دارد را نمی پذیرند. باید توجه داشت کشوری مانند چین هیچگاه به به خاطر همکاری با کشوری که داخل لیست سیاه و یا غیر هم کار قرار دارد منافع خود را به خطر نمی‌اندازد.

جبرائیلی با اشاره به بلایی که بر سر پاکستان آمد گفت: پاکستان تمام تعهدات خود را انجام داد و دوباره آن را به اتهام حمایت از تروریست در لیست عدم همکاری قرار دادند؛ در شرایط عدم قطعیت نسبت به آینده هستیم یعنی آقای کواکبیان و دوستانشان نمی توانند تضمین بدهند که ما بعد از اینکه تمام تعهدات را انجام دادیم وضعیتمان در FATF تغییر خواهد کرد لذا عقل حکم می کند در شرایط عدم قطعیت احتیاط کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما نگرانی‌هایی داریم، ما نگرانیم که یک سری اتفاقاتی بعد از الحاق مخصوصا به سی اف تی بیفتد گفت : شما ( خطاب به کواکبیان) یا قائل به این هستید که اشکالی ندارد که یک سری اتفاقات بیفتد؛ لذا باید سعی کنید که همین الان به مردم بگویید که این اتفاقات خواهد افتاد یا نه و یا اینکه معتقدید حرف‌مان ایراد دارد و این اتفاقات نخواهد افتاد. بهتر است در هفته پیش‌رو طرحی را در مجلس برای رفع نگرانی‌های ما بیاورید تا با رفع نگرانی‌ها ما هم حامی الحاق به  CFT شویم.

کارشناس اقتصاد سیاسی تصریح کرد : اولاً باید یک شرط بگذارید که اگر حق شرط ما پذیرفته نشد الحاق ما بهCFT  کم لم یکن خواهد بود؛ این طور نباشد که شما شرط بگذارید و آن‌ها نپذیرند ولی ما را در CFT بپذیرند و فردا عواقب آن دامن کشور را بگیرد.

جبرائیلی عنوان کرد: باید در کشور سه مسئله را جرم تلقی کرد. ما سه نگرانی داریم؛ اگر مسئله این است که مشکلی برای کشور پیش نمی آید باید طرحی ارائه دهید که در آن نگرانی‌ها برطرف شود و باید این سه مسئله در طرحی جرم تلقی شود.

وی با اشاره به هر گونه استنکاف از ارائه خدمات به شخصیت های حقیقی و حقوقی تحریم شده توسط آمریکا گفت: اگر هر فرد و نهادی از ارائه خدمات به افراد و نهادهای تحریم شده در کشور خودداری کرد باید مجرم باشد و جرم های سنگینی برای آنها در نظر گرفته شود زیرا ماجرای که بانک کشاورزی و برخی از بانک هایی که به شعب خود نامه دادند و گفتند که به افراد تحریم شده خدمات ندهید دیگر در کشور اتفاق نیافتد.

کارشناس اقتصاد سیاسی با اشاره به اینکه باید بگویید که هرگونه ارائه اطلاعات هویتی افراد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور به طرف‌های خارجی جرم باشد و برای آن نیز جرم در نظر گرفته شود؛ یعنی اینکه ماجرای ۴۰۰ صرافی که اطلاعات آنها به خارج از کشور رفت و در مبادلات خارجی مشکل ایجاد شد دیگر تکرار نشود اظهار کرد: هرگونه مواظبت قضایی با طرف‌های خارجی بر اساس پرونده ای که بر مبنای تعریف غیر قابل قبول ایران شکل می‌گیرد باید ممنوع و جرم باشد.

وی با اشاره به اینکه نحوه مواجهه با نهادهای بین المللی باید بر اساس منافع ما تنظیم شود نه رویکرد هضم در نظم غربی و یکسری سیاه لشکری که به این کنوانسیون پیوستند گفت: مردم را در معرض نگاه صفر و صد قرار دادن خلاف منافع ملی است.

وی افزود: تجربه کره شمالی و پاکستان پیش روی ما است که با وجود پیوستن به FATF مشکلاتشان حل نشده است.

کواکبیان با اشاره به اینکه بر اساس شروطی که در مجلس مشخص کرده ایم در صورتی که با اجرای FATF قانون اساسی و منافع ملی مان زیر سؤال برود از آن خارج خواهیم شد گفت: تأکید کرده ایم که اگر شروط ما را نپذیرند به هیچ وجه به FATF نخواهیم پیوست لذا تا کنون هیچ مقام نظامی در مورد نپیوستن به FATF سخن نگفته است.

ابوذر ندیمی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه این موضوع هم می تواند بهانه ای برای آمریکا باشد که فشارهای بین المللی را به ایران وارد کند ادامه داد: باید دانست که FATF صرفاً برای ایران طراحی نشده و مسأله ای است که برای تمامی کشورهای دنیا مطرح است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هیچ مقامی نمی تواند تضمین دهد در صورت تصویب لوایح چهارگانه و پیوستن به FATF مشکلات بانکی ایران حل می شود گفت: طرف مقابل هیچگاه در بهانه گرفتن از جمهوری اسلامی ایران کم نمی آورد و بدون شک درباره حقوق بشر، برنامه هسته ای و اصول و ارزش های انقلاب اسلامی بهانه خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: چهار مخالف جدی پیوستن ایران به FATF، آمریکا، رژیم صهیونیستی، آرژانتین و شورای همکاری خلیج فارس هستند. برای پیوستن به FATF باید در نظر داشت که هزار و ۱۴۰ نفر از ایرانی ها در فهرست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا هستند.