همه ی کسانی که می گفتند : انتخابات آزاد

2013-01-09
39 بازدید

از رضا پهلوی تا … به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ کلید واژه جدید «انتخابات آزاد و لاقید» چند ماهیست که نقل محافل رسانه ای اصلاح طلبان شده است و آنها در اظهار نظرهای متعدد خواستار برگزاری انتخاباتی «آزاد!» شده اند. چهره‌های برجسته جریان اصلاحات تأکید کرده‌اند که تنها راه برون‌ رفت از وضعیت فعلی برگزاری […]

از رضا پهلوی تا … به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ کلید واژه جدید «انتخابات آزاد و لاقید» چند ماهیست که نقل محافل رسانه ای اصلاح طلبان شده است و آنها در اظهار نظرهای متعدد خواستار برگزاری انتخاباتی «آزاد!» شده اند.


چهره‌های برجسته جریان اصلاحات تأکید کرده‌اند که تنها راه برون‌ رفت از وضعیت فعلی برگزاری «انتخابات آزاد» است و انتخابات آزاد را در کنار کلید واژه های جدیدی همچون وحدت ملی، دولت ائتلافی و تعیین شرط برای نظام مطرح کرده اند.

آنچه که در ادامه می خوانید گزیده هایی از اظهار نظر همه افرادی است که طی ماه های گذشته به کلیدواژه “انتخابات آزاد و لاقید” اشاره کرده اند و جالب آنکه در میان آنها اسامی هاشمی رفسنجانی، پورمحمدی و محمود احمدی نژاد نیز دیده می شود.


** رضا پهلوی: مردم برای برگزاری «انتخابات آزاد» از پا نخواهند نشست

رضا پهلوی پسر محمدرضا شاه یکی از این افراد است که چندین بار بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد تأکید کرده است.

او می‌گوید که ‌برای دستیابی به حکومت صندوق رأی و حاکمیت پایدار مردم بر مردم در ایران، در چارچوب برگزاری «انتخابات آزاد»، سالم و عادلانه بر اساس معیارهای بین المللی، از پا نخواهد نشست.

فرزند محمدرضا پهلوی همچنین تأکید کرده است: ما باید با خرد جمعی خطر جنگ را از بین ببریم و از دنیا و سازمان‌های حقوق بشری دنیا بخواهیم که ما را در انجام خواست برگزاری یک «انتخابات آزاد» کمک کنند.

رضا پهلوی راه رسیدن به انتخابات آزاد را «‌گذشتن از ‌سد جمهوری اسلامی» از طریق «نافرمانی‌های مدنی همچون اعتصابات سراسری» عنوان می‌کند.


**محمد خاتمی: فقط یک راه وجود دارد، «انتخابات آزاد!»

حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور دولت اصلاحات نیز تأکید می‌کند که مطلوب این است که یک «انتخابات آزاد» و واقعاً اطمینان‌ بخشی برگزار شود که مردم بتوانند «آزادانه» انتخاب کنند.

او در جای دیگری ‌بر ضرورت برگزاری «انتخابات آزاد» تأکید کرده و می‌گوید: اگر «انتخابات آزاد» برگزار شود و نقدها هم بشود، مردم انتخاب می‌کنند و مسئولیت انتخاب خود را نیز می‌پذیرند و اگر انتخابشان درست نبود، هزینه آن را هم می دهند و 4 سال بعد فرد دیگری را انتخاب می‌کنند.

رئیس دولت موسوم به اصلاحات در روزهای اخیر هم ‌گفته است: “با این روندی که هست، فقط یک راه وجود دارد؛ اینکه نظام رویکردش را عوض کند و آن‌را در «انتخابات آزاد» و «سالم» و فراگیر نشان دهد”.


** موسوی‌خوئینی‌ها‌: اگر موسوی و کروبی نیاییند انتخابات «آزاد» نیست!

سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها‌ دبیرکل مجمع روحانیون‌‌ نیز پیش‌تر در دیدار ‌اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با بیان اینکه “اگر انتخابات آزاد در کار باشد، می‌توان به آن فکر کرد”، گفته بود: “باید شخصیت‌هایی مثل آقای مهندس موسوی و جناب آقای کروبی بتوانند در صحنه انتخابات حاضر شوند اما اگر قرار باشد از میان نامزدهای انتخابات و حامیانشان یکی به کرسی ریاست جمهوری برسد و دیگران یا در حبس باشند یا در حصر، این معنای «انتخابات آزاد» نبوده و قابل قبول نیست”.

** هاشمی رفسنجانی: برگزاری «انتخابات آزاد»، شفاف اعتماد مردم را افزایش می دهد

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دیدار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌‌گوید: برگزاری «انتخابات آزاد»، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کرده و علاوه بر افزایش اعتماد مردم و دوستداران نظام، دشمنان خارجی کشور را در بسیاری از زمینه‌ها خلع سلاح و مأیوس کند.

هاشمي رفسنجانی همچنین در تيرماه امسال در ديدار جمعي از اعضاي انجمن فرهنگ و سياست دانشجويان دانشگاه شيراز، همين مواضع را بيان و عنوان کرده بود: «برگزاري قانوني، شفاف و آزادانه همه مراحل انتخابات آينده رياست جمهوري، اعتماد و اميد را بيش از پيش در عرصه عمومي، گروه‌ها و نيروهاي وفادار به انقلاب و قانون اساسي جاري خواهد ساخت و از اين طريق مي‌توان اميدوار بود تا دشمنان نظام اسلامي در رسيدن به اهداف پليد خود ناکام گردند.»

** موسوی لاری: باید عرصه برای انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان باز باشد

به گفته‌ی حجت‌الاسلام موسوی لاری، الفبای انتخابات آزاد این است که باید عرصه برای انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان باز باشد.

موسوی لاری در بخشی از سخنان خود با اشاره به این‌ که «انتخابات آزاد» پیچیده‌ نیست، تصریح کرد: اولین شرطی که «انتخابات آزاد» دارد، این است که انتخاب کننده بتواند بین سلیقه‌ها و افراد مختلف یکی را انتخاب کند.

به گفته‌ی وی، الفبای انتخابات آزاد این است که باید عرصه برای انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان باز باشد.

وزیر سابق کشور هم‌چنین در بخشی از سخنان خود گفت: اگر اجازه‌ی استفاده از رسانه، برگزاری میتینگ، نشست و کنگره وجود نداشته باشد این مفهوم به ذهن خطور می‌کند که برای انتخاب کننده و انتخاب شونده، عرصه آماده نیست.

** زیباکلام: انتخابات باید آزاد باشد یا …

‫زیباکلام چهره مطرح اصلاح طلبان در یک گفت و گوی رسانه ای می گوید: انتخابات باید آزاد باشد یا شورای نگهبان هر کس را خواست، ردصلاحیت کند؟‬

** پورمحمدی : ضرورت كشور انتخاباتي «شفاف» ، «آزاد» و «اعتمادآفرين» است

مصطفي پورمحمدي هم یکی از چهره هایی بود که چندی پیش خواستار برگزاري انتخابات آزاد و شفاف شد.

رييس سازمان بازرسي كل كشور ضرورت كشور را انتخاباتي شفاف، آزاد، گسترده و اعتماد آفرين عنوان كرد و گفت: اين موضوع جزو آرمان هاي اصلي نظام جمهوري اسلامي است.

مصطفي پورمحمدي با اشاره به مطرح شدن موضوع سلامت انتخابات توسط مقام معظم رهبري گفت: ضرورت كشوري كه به انتخابات متكي است و تمام امور آن كشور با راي مردم تنظيم مي شود، انتخاباتي «شفاف» ، «آزاد» و «اعتمادآفرين» است و اين موضوع جزو آرمان هاي اصلي نظام جمهوري اسلامي است. همه ما بايد تلاش كنيم و هم و غم خود را به كار بگيريم تا انتخابات رياست جمهوري يازدهم «سالم»، «آزاد» و با حضور گسترده مردم باشد.

*** محمود احمدی نژاد: انتخابات آزاد، حق مردم است

محمود احمدی نژاد نیز در آذرماه امسال در اولين همايش قوه‌ مجريه در حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران از «انتخابات آزاد» سخن به میان آورد و گفت: اصل بر رأي مردم است. انتخابات آزاد، حق مردم است؛ هم اصالت دارد، هم ضرورت دارد و هم اهميت دارد. در اينكه بخواهند برخلاف قانون اساسي، صلاحيت‌هاي رئيس جمهور را ببندند به نظر عده‌اي كه ملت هيچ حقي به آنها نداده است.

وی همچنین در ادامه می گوید: كسي زماني استاندار، وزير و وكيل بوده است، در دوره‌اي كه بوده از حقوقش استفاده كرده و مسئوليت‌هايش را هم پاسخ داده است. حالا ما انتخاب رئيس جمهور را كه بالاترين ركن جمهوري و مردم سالاري است، منوط به اين كنيم كه عدة ديگري قبلاً تأييد كنند؛ سياسي بودنش را عده‌اي و ديندار بودنش را عدة ديگري! يعني اگر كسي بخواهد رئيس جمهور بشود، بايد كاغذي دستش بگيرد و دنبال آدم‌ها راه بيفتد! آيا در قانون اساسي، رئيس جمهور اين است؟

*و آغاز یک پروژه!

‫با تمام این اوصاف و نقل قول‌ها اما به نظر می‌رسد که کلید واژه انتخابات آزاد تنها آغاز یک پروژه باشد. پروژه‌ای شوم که حسین مرعشی چندی قبل در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، آن را اینگونه کلید می‌زند:‌ به نظر مي‌رسد كه انتخابات آينده، انتخاباتي مديريت شده باشد.