نقش درختان درمحیط زیست سالم بقلم امام جمعه ی کیار

2018-02-22
63 بازدید

(نقش درختان درمحیط زیست سالم) با تبریک فرا رسیدن پانزدهم اسفند که مزین بنام روز درختکاری می باشد مطلبی را پیرامون نقش درختان در سلامتی و حفظ محیط زیست تقدیم می نمایم : درخت موجودی با برکت و تاثیرگذار در تامین هوای سالم و مصالح مورد نیاز بشربوده و انسانها از میوه – سایه – […]

photo_2018-02-22_06-28-00

(نقش درختان درمحیط زیست سالم)
با تبریک فرا رسیدن پانزدهم اسفند که مزین بنام روز درختکاری می باشد مطلبی را پیرامون نقش درختان در سلامتی و حفظ محیط زیست تقدیم می نمایم :
درخت موجودی با برکت و تاثیرگذار در تامین هوای سالم و مصالح مورد نیاز بشربوده و انسانها از میوه – سایه – چوب و برگ آن استفاده می نمایند. از این رو کاشت و نگهداری آن مورد تاکید ادیان الهی و کتب آسمانی قرار گرفته است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : هر کس درختی بکارد و در نگهداری آن بکوشد تا میوه دهد در برابر میوه های آن نزد خداوند پاداش خواهد داشت.
امام صادق علیه السلام می فرمایند : کشت نمایید و درخت بکارید بخدا سوگند آدمیان کاری برتر و پاک تر از این نکرده اند.
علاوه بر آموزه های دینی در ادبیات فارسی نیز درختکاری امری مقدس و پرفایده محسوب و از قدیم الایام مورد توجه انسانها قرار گرفته است تا جایی که شعرا در وصف درختکاری شعر سروده اند و بزرگان کاشت درخت را بهانه ای برای پند دادن به فرزندان قرار داده وبدین سان فرهنگ اهمیت کاشت درخت را به نسل های آینده گوشزد نموده اند.
حال هر چه زمان جلوتر می رود اهمیت درختکاری نیز روشنتر شده و به عنوان یکی از گزینه های مبارزه با ریز گرد ها و مهار هوای ناسالم درآمده است . بنابراین نقش درختان در ایجاد فتوسنتز و تامین هوای پاک برای سلامتی انسانها و ایجاد محیط زیست سالم برکسی پوشیده نیست از این رو همه باید تلاش نماییم تا این سرمایه ملی حفظ و آیندگان نیز از آن بهره مند شوند.
انتظار می رود روز پانزدهم اسفند با حضور در مراسم درختکاری نهالی بکاریم و در حفظ آن کوشا باشیم.
والسلام
زمانی گندمانی
امام جمعه شهرستان کیار