تحلیل شرایط بارش و دمای استان اصفهان

2017-12-08
311 بازدید

پیش بینی فصلی پاییز ۹۶ استان اصفهان  تحلیل شرایط بارش و دمای استان در ادامه سال زراعی ۹۵-۹۶ که براساس شاخص های مختلف در اکثرنقاط استان درجاتی از خشکسالی را داشتیم. این خشکسالی هنوز هم ادامه داشته و در مهر و آبان امسال به استثنای روز آخر آبان در حقیقت بارشی در سطح استان نداشتیم […]

photo_2016-04-14_07-21-01

پیش بینی فصلی پاییز ۹۶ استان اصفهان 

تحلیل شرایط بارش و دمای استان

در ادامه سال زراعی ۹۵-۹۶ که براساس شاخص های مختلف در اکثرنقاط استان درجاتی از خشکسالی را داشتیم. این خشکسالی هنوز هم ادامه داشته و در مهر و آبان امسال به استثنای روز آخر آبان در حقیقت بارشی در سطح استان نداشتیم و می توان گفت که دو ماه پاییز را بدون بارش سپری کردیم. تنها در آخر آبان همان طور که پیش بینی می شد بارشهای مختصری را در برخی نقاط استان بویژه در نقاط غربی شاهد بودیم. در روز آخر آبان در چند نقطه استان بارش گزارش شد. بیشترین بارش مربوط به سمیرم به میزان حدود ۸/۱۰ میلیمتر و فریدونشهر ۷/۲ میلیمتر بارش باران و برف، ورزنه ١/٢ میلیمتر بود. البته در چند نقطه دیگر هم از جمله شهر اصفهان در این روز کمتر از ۱ میلیمتر بارش گزارش شده است. این در حالی است که باید بارش های این ماه بیشتر بوده زیرا بارش نرمال در این ماه برای فریدونشهر بیش از ۶۰ میلیمتر، برای خوانسار نزدیک ۵۰ میلیمتر، برای داران حدود ۴۰ میلیمتر و برای غالب نقاط استان بارش نرمال بیش از ۱۰ میلیمتر می باشد. بنابراین می توان گفت که بارش در این دو ماه در سطح استان با درصد بسیار بالایی زیر نرمال بوده است. همچنین بارش در اکثر نقاط استان در این ماه از سال گذشته نیز کمتر بوده است. بنابراین با توجه به شرایط بد بارش در این دوماه بویژه در مناطق غربی و سرچشمه های ما و با توجه به کمبود بارش سالهای گذشته روند کاهش ذخایر آب زیرزمینی و خشکسالی هیدرولوژیکی کماکان ادامه دارد. از نظر دمایی در بیشتر نواحی استان افزایش دما را نسبت به نرمال داشتیم. در برخی نقاط از جمله نواحی شرقی و شمالی استان این افزایش محسوس و در نقاطی از جمله اردستان به بیش از ۳ درجه نیز رسیده است. دمای آبان امسال نسبت به سال گذشته در برخی از جمله نواحی شرقی و شمالی استان افزایش و در برخی نقاط مانند نواحی مرکزی، جنوبی و غربی کاهش جزیی داشته است.

پیش بینی فصلی دما و بارش در پاییز ۹۶ 

مدل های اقلیمی نشان میدهند که امسال پاییز و همچنین زمستان در شرایط لانینای ضعیف خواهیم بود. مرکز پرارتفاع که تاکنون اجازه عبور سیستم های بارشزا را در سطح استان نداده است. سایر شاخص ها نیز وضعیت مناسب بارشی را برای استان ما پیش بینی نمی کند. بنابراین برای دهه سوم آذرماه نیز بجز برای نواحی غربی در سایر مراکز استان بارش موثری پیش بینی نمی شود.  بنابراین بارش استان به میزان زیادی در فصل پاییز زیر نرمال نگاه داشته می شود. همچنین بارش سرچشمه های استانی بسیار محدود است و وضعیت زیر نرمال نگاه داشته می شود. البته مدلها پیش بینی می کنند که  بارش در دی ماه نزدیک به نرمال باشد بویژه در نواحی جنوبی وغربی استان که تمایل به کمی بیش از نرمال دارد اما بارش دیماه هم نمیتواند کمبود نیاز آبی استان را تامین نماید و نیاز به برنامه ریزی بیشتر احساس می شود. از نظر دمایی میانگین دما در فصل پاییز و دیماه به طور میانگین در سطح استان ۱ تا دو درجه بالای نرمال و در ماه دی در نواحی مرکزی و شرقی تا حدود۱ درجه و در نواحی غربی تا ۲ درجه نسبت به نرمال افزایش خواهد داشت.

ثابتی   (اداره هواشناسی میمه)