گشت و گذاری در گلستان میمه

2017-08-07
200 بازدید

آهو که مظهر زیبایی و نجابت محسوب می شود این روزها یکی از دغدغه های گلستان میمه است . این مهمانان ناخوانده ، فاصله ی کوتاه کوه تا دشت را به سرعت طی می کنند و بدون هیچ مانعی برگهای تر و تازه ی گل محمدی را بر تعلیف از ساقه های سخت گیاهان بیابانی […]

IMG_3460

آهو که مظهر زیبایی و نجابت محسوب می شود این روزها یکی از دغدغه های گلستان میمه است . این مهمانان ناخوانده ، فاصله ی کوتاه کوه تا دشت را به سرعت طی می کنند و بدون هیچ مانعی برگهای تر و تازه ی گل محمدی را بر تعلیف از ساقه های سخت گیاهان بیابانی ترجیح می دهند . ادامه ی این وضعیت می تواند گلستان میمه را با چالش موجودیت مواجه کند و به همین دلیل تجربیات گوناگونی که در منطقه و خارج از منطقه برای جلوگیری از این آسیب رسانی وجود دارد بررسی شد

IMG_3923

و نهایتا اقدام به حفر ترانشه با عمق ۲ متر و عرض ۲/۵ متر در خطوط شمالی ، جنوبی و غربی گلستان گردید .

 

IMG_3925

برای آماده سازی زمین و سهولت ترانشه برداری ، ترانشه ی قبلی که در طرح جدید تعریض و تعمیق می شد ، آبگیری شده و پس از باقی ماندن میزان مناسب رطوبت در زمین کار خاکبرداری با دو دستگاه بیل مکانیکی انجام  و با پایان یافتن خط غربی ، خطوط شمالی و جنوبی این روزها در حال انجام است .

IMG_3918

در قسمت هایی از مسیر که  ترانشه برداری به دلیل قرار گرفتن خط در مسیل یا محور قنات امکان پذیر نبود با نصب پایه و سیم خاردار موانع لازم ایجاد می گردید . مهندس سعیدیان و آقایان شهبازی و اسماعیلی با حضور و تلاش بی وقفه مسیر یابی و نصب صفحه ستون و سیم خاردار را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دادند تا حاشیه ی امنیتی برای گلستان از تعلیف و چرای آهوان ایجاد شود .

IMG_3892

کمربند سبز شهرداری هم مورد تهدید دامدارانی است که چرای دام را در حاشیه ی جاده و کمربند سبز ترجیح می دهند و معمولا وقت زیادی را صرف گفتگو با این قشر سختکوش و پرتلاش می کنیم تا همچنان متقاعد بمانند که مصالح عمومی شهر بر مصلحت فردی مقدم است . لازم به ذکر است که گلستان میمه در آغاز پذیرش مسئولیت تامین آب و آبیاری کمر بند سبز ، طی نامه ای تفاهم کرده بود که نگهداری از چرای دام در زمره ی تعهدات و وظایف شهرداری است و جا دارد که شهرداری محترم نیز به این مهم بپردازد .

IMG_3931

گرچه آمار درستی از درختان متعلق به فضای سبز شهری نداریم اما به نظر می رسد کمربند سبز شهرداری به تنهایی از نظر تعداد بیش از همه ی درختان سطح شهر باشد و نگهداری از آن بویژه در سال های اول وقت و زمان بیشتری را باید به خود اختصاص دهد . تصویر گویای رشد مناسب درختان کاج کمربند سبز شهرداری و تاثیر آن در زیبا سازی چشم انداز شمالی شهر میمه است .

IMG_3894

گلستان هم از قاعده ی شعر سهراب که می گفت : ” در گلستانه چه بوی علفی می آید ” مستثنی نیست . وجین کردن علفهای هرز نیز هزینه ی زیادی را به گلستان تحمیل می کند . با توجه به نوع گیاهان صحرایی در طول سال دو یا سه مرتبه باید اقدام به وجین علف های هرز نمود و کارشناسان کشاورزی معتقدند که با انجام این کار در دو و سه سال اولیه  ، حجم رویش علفهای هرز در سال های بعدی به شدت کاهش خواهد یافت .

IMG_3902

آبیاری نوین و استفاده ی بهینه از این منبع حیاتی  ، امیدواری ها را  در مقابله با بحران آب افزایش می دهد و آبیاری قطره ای در بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی با دوره ی آبیاری مشخص ، در حال انجام است . بدون تردید خشکسالی های اخیر و وقوع پیش بینی شده ی خشکسالی در سالهای آتی ضرورت پرداختن بیشتر کشاورزان به اصلاح شیوه های آبیاری را بیشتر می کند .

IMG_3917

امور ساختمانی ایستگاه و انبار شرکت واقع در گلستان هم در دست اقدام است و  علاوه بر امور ساختمانی در طبقه ی همکف برق کشی و نصب دزدگیر در محل های لازم نیز انجام شده است . علاوه بر این اقدامات میدانی ، مجوز اولیه ی کارخانه ی گلاب و عرقیات اخذ شده و مهندس حمیدرضا خردمند با جدیت پیگیر نهایی کردن مجوزها و عقد قرارداد ساخت با بنیاد برکت هستند .