مهرداد مشهدی – ورودی تاثیر گذار شهرها و روستاها

2017-08-05
290 بازدید

ورودی هر شهر می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری بالایی در معرفی صحیح آن شهر، جاذبه‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر آن و هم چنین عرض خیرمقدم به مسافرین و رهگذران داشته باشد. یکی از امتیازات خوبی که منطقه دارد این است که در کنار جاده ترانزیتی قرار دارد. وما نتوانسته ایم از این موقعیت […]

photo_2017-08-05_15-14-10

ورودی هر شهر می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری بالایی در معرفی صحیح آن شهر، جاذبه‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر آن و هم چنین عرض خیرمقدم به مسافرین و رهگذران داشته باشد.
یکی از امتیازات خوبی که منطقه دارد این است که در کنار جاده ترانزیتی قرار دارد.
وما نتوانسته ایم از این موقعیت بهره برداری مناسبی داشته باشیم.
چه کسی است که از این موقعیت ممتاز بی خبر باشد،اما اینکه چرا کاری انجام نمی شود موضوعی است که تاکنون جوابی برای ان پیدا نکرده ام.
اما حداقل استفاده ای که بدون هیچ هزینه ای می توانیم از جاده ترانزیت ببریم این است که از برد تبلیغاتی ان استفاده کنیم.
مخصوصا درایام خاص وشلوغی جاده مانند ایام عید جاده ای که در کنار ان قرار گرفته ایم می تواند برد تبلیغاتی خوبی داشته باشد.
البته شاید ذهن بعضی از دوستان به سمت وسوی تابلوهای تبلیغاتی برود که بعضی از شهرداری ها برای تامین برخی از هزینه های جاری خود از ان استفاده می کنند.
اما انچه مد نظر بنده است این است که تابلو ورودی روستا در ابتدا ی کمربندی که معرف روستا شهر ازان است ودر سمت راست جاده از سمت اصفهان به طرف تهران قرار گرفته معرف خوبی برای روستا شهرازان نیست.
اولا باید مدخل وورودی ازان،ازاصفهان،به گونه ای باشدکه این موقعیت چشمگیرتر باشد،وثانیا محل نصب تابلو ورودی ومحتوای تابلو به گونه ای باشد که معرف خوبی برای ازان باشد.ورودی هر شهر می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری بالایی در معرفی صحیح آن شهر، جاذبه‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر آن و هم چنین عرض خیرمقدم به مسافرین و رهگذران داشته باشدtبا توجه به فرمایش مقام معظم رهبری جهت تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی نیازمند همکاری و همدلی تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی به خصوص قشر زحمتکش اعضای هیئت امناء امامزادگان است.زیباسازی ورودی و خروجی روستا شهر ازان امری ضروری و مهم است و از مسئولان شهرستان تا منطقه و شورا خواست این موضوع را در اولویت کاری قرار دهند.دومین مسلیه ارایه تصویری زیبا و مبلمانی رضایت بخش و اصولی از روستا یکی از عوامل اساسی در جذب توریست است باید مسئولان بیش از پیش به این مساله توجه کنند.امروزه در اکثر شهرهای کشور می‌توان ردپایی از وقایع و دوره‌های تاریخی را مشاهده نمود. از آنجایی که محله‌ها و بافت‌های یک شهر از امکانات و عوامل رشد مساوی در طول زمان برخوردار نبوده‌اند، تفاوت‌های آشکاری در سیمای شهرهادیده می‌شود. در حالی که شهر سالم و توسعه‌یافته، شهری است که در حین رشد، توسعه و‌ایجاد فضاهای جدید، ارتباط منطقی و منسجمی بین آن فضاها برقرار نموده و یکپارچگی و هویت شهر را حفظ و تقویت نماید.

photo_2017-08-05_15-10-46

تأکید بر این نکته خالی از لطف نیست که در روستاشهر ازان دغدغه‌های معنوی و زیارتی بسیار زیاد است لذا در معرفی اولیه ازان نمی‌توان توقع داشته باشیم زائران چندان به مکان‌های دیگرمنطقه علاقه نشان دهند و باید اماکن تاریخی و مذهبی را معرفی کنیم تا برای زائر جذاب باشد.امامزاده سیدصالحه خاتون (س) درروستای ازان واقع در میمه در شهرستان شاهین شهر ومیمه قرار دارد.
این بنای تاریخی، دارای سه ورودی در جهات مختلف است و تزئینات بنا، شامل نقاشی هایی با موضوعات مذهبی در زیر سقف گنبد می باشد.

مردم این شهرستان مردمان معتقد و مذهبی بوده و ارادت ویژه ای به امام زادگان به ویژه امامزاده سیدصالحه خاتون (س)داشته و همیشه در ایام ولادت و شهادت ها به این اماکن سفر می کنند.

نماز جماعت، مسابقات و برنامه های فرهنگی متنوع از جمله برنامه های روزانه در این امام زاده برای زائران و گردشگران است.

مهم ترین مسیله عدم امکان توسعه عمرانی امامزاده به دلیل واقع شدن امامزاده است.

با موقعیت مسافر پذیر این امامزاده می توان قول مساعدت مالی و همکاری اداره کل میراث استان برای حل مشکلات آن را گرفتاداره راه و شهرسازی مشروط به آزاد سازی زمین در جنوب جاده فعلی کار جاده جدید را آغاز کند.
.همچنین تخریب و مرمت امامزاده ،میزان پسماندهای ساختمانی و عمرانی درکنار درب منتهی به بلوار امام رضا باعث آلودگی های زیست محیطی، بدمنظرگی فضای روستا شده است همچنین طرحی که قبلاً در مورد آن صحبت شده است در سال‌های پیش با کمک آقا سید علی حسینیان از دربه منتهی به بلوار امام رضا تا ورودی کمربندی درختکاری شده است در همین راستا می‌توان در طول این مسیربا احداث آلاچیق های فلزی وچراغ های روشنایی و نیمکت فضای را ایجاد کنیم تا مسافران در این مکان به استراحت بپردازند