محمد تقی باقری : نگذارید فقط خاطره های زیبای میمه بماند !

2017-06-29
157 بازدید

محمد تقی باقری : نگذارید فقط خاطره های زیبای میمه بماند ! هوا پاک و تمیز آسمان پر از ستاره درختان سرسبز باغ ها و ….میمه صبحگاهانِ دل انگیزِ زیبا یادش بخیر ما هم در مورچه خورت تا نیمه اول دهه ۶۰همه این ها را داشتیم. جوی آب روبروی خانه مان. باغ انار که تا […]

photo_2016-06-18_00-45-24

محمد تقی باقری : نگذارید فقط خاطره های زیبای میمه بماند !

هوا پاک و تمیز
آسمان پر از ستاره
درختان سرسبز باغ ها و ….میمه
صبحگاهانِ دل انگیزِ زیبا

یادش بخیر
ما هم در مورچه خورت تا نیمه اول دهه ۶۰همه این ها را داشتیم.
جوی آب روبروی خانه مان.
باغ انار که تا عید انارها را تازه نگه میداشتیم.
دشت های گندم. پنبه. چغندر قند و …همش یادمه.

مسئله ای که مرا واداشت تا این مطالب را برایتان بنویسم .
این دو؛سه روزی که در میمه بودم مواردی را در میمه ی زیبا دیدم اگر به همین منوال بگذرد چند سال دیگر میمه هم مثل مورچه خورت می شود.
چون درست میمه دارد جا پا جای پای مورچه خورت میگذارد.

۱- مسئله آب
شما میمه ای های عزیز هنوز ارزش این گوهر گرانبها که رگ حیات میمه است را درک نکرده اید .
استفاده بهینه از آب نمی کنید (البته کارهایی در دشت انقلاب و چاه برقی ها شده)
اجاره دادن این دُر گرانبها به صیفی کارها خیانت بزرگ به منطقه میمه است.
اجاره آب کجایش به نفع شماست؟
اگر یادتان باشد قبل از اجاره چاه ها هر چند روز دشت های…. یا …. آبیاری می شد و حالا هر چند روز؟شادابی درختان و مزارع شما کجا رفت؟
آیا با اجاره چاه ها ی اطراف میمه ،صیفی کارها حاضرند محصولاتشان را ارزانتر به اهالی میمه بفروشند؟
امروز خربزه ۱۲۵۰تومانی را در میمه ۱۷۰۰میفروشند چون کرایه اصفهان تا میمه خورده ولی دو روز دیگر خربزه سر جالیز میمه و مغازه میمه و اصفهان یک قیمت است.
آیا با اجاره چاه و آب، کارگری از اهالی میمه را به کار گرفته اند؟!!!!! .

 پس آب و زمین با چه قیمتی؟!!!!
۲- اگر فرصت کردید یک روز غیر تعطیل در کوچه های خاطره انگیز میمه دوری بزنید.
چه می بینید؟
افغانی. افغانی . افغانی . افغانی

اگر یک روز جمعه به مورچه خورت بروید و دوری اطراف قلعه بزنید همین صحنه را می بینید
چه سودی برای مردم میمه دارند؟
اگر تصمیم بگیرند یک روز کودتا کنند به ساعت نمی کشد میمه را …..

شما که دم از بیکاری جوانان میمه می زنید آیا افغانی بیکار سراغ دارید ؟!!!!
شاید می گوئید آن ها کار هایی را می کنند که جوانان ما نمی کنند؟ خودتان ببینید چند شاگرد مغازه در میمه افغانیست . جوان بیکار جویای کار میمه ای نمی تواند شاگرد مغازه باشد؟!!!
شاید گفتن این مطلب هم در اینجا خالی از لطف نباشد
به نظر می رسد نیم زبان خالص و اصیل میمه ای را بدون دخل و تصرف و قبل از نفوذ سایر زبانها در حال حاضر بتوان در مناطق (خور و بیابانک ، فرخی، بیاضه ، عروسان کوره گز، گرمه ، مصر و چوپانان ) از توابع شهرستان نائین دید.

تا نیمه سده پیش ، نیم زبان میمه ای گفتار اکثریت مردم روستاهای منطقه بود و بر فارسی رایج برتری داشت ، به نحوی که بسیاری از مردم غیر گویشور در گفت و گو با گویشوران محلی به ناچار بایستی زبان میمه را می آموختند و با آن سخن می گفتند .

متاسفانه بی کاری ، فقر حاکم بر منطقه و خشکسالی های پی در پی بعضی از اهالی را وا داشت با گذشتن از سنگلاخ و ریگزارها برای کسب درآمد بدنبال لقمه ای نان به شهرهای همجوار به ویژه اصفهان و تهران بروند و به ناچار زبان فارسی را فرا بگیرند . البته به مرور دانش اندوزی و گذراندن پایه های تحصیلی و کسب مدارج دانشی و اشتغال در ارگانها و دوایر دولتی از انگیزه های نیرومند تر در روانه شدن مردم به شهرهای اصفهان، تهران و در سالهای اخیر شاهین شهر گشته و صحبت کردن این مهاجرین با زبان فارس باعث رویگردانی ، از زبان مادری و از میان رفتن آئین ها ، رسم ها و سنتهای اجدادیشان شده است. و واژه ها و عبارات میمه ای دیگر کاربرد خود را برای این افراد از دست داده و در حال فراموشی است . در حال حاضر یک جوان زیر بیست سال، در میمه به سختی با گویش میمه ای سخن می گوید . اکثر اصطلاحات و واژگان این زبان تغییر کرده یا در حال تغییر است و روز به روز جای خود را به اصطلاحات و واژگان فارسی رایج کشور و واژگان فرنگی می دهند.

?متاسفانه دیر زمانی است که (مودبق) جای خود را به آشپزخانه open
(چرت ) جای خود را به زلف ، (سو) جای خود را به فلاکس و….. داده است .

متاسفانه در حال حاضر مدافع و حافظ زبان شیرین میمه ای تعدادی سالخورده هستند که از دست آنها کاری بر نمی آید ، پیری و مرگ نیز شمار گویشوران سالخورده را کاهش داده و در حال حاضر با شمار اندکی از گویشوران سالمند روبرو هستیم که امانت دار این زبان اند و با فوت آنها کم کم این زبان نیز خواهد مرد.

«انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم»خداوند سرنوشت هیچ قومی و «ملّتی» را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند،

شما را به آنچه می ستایید نگذارید میمه هم با این همه زیباییهای به جای مانده ، فقط خاطره های زیبایش بماند.