نیم نگاهی به طرح احداث دهکده ی گردشگری اهورامزدآباد

2017-04-10
107 بازدید

نیم نگاهی به طرح احداث دهکده تفریحی و گردشگری اهورامزدآباد شگفت زدگی شاید کمترین واژه ای باشد که باید درباره دهکده تفریحی و گردشگری اهورامزداآباد به کار برد. سال ها این غزال رعنا سر بر بالین شهر گذاشته بود اما کسی زیبائی آن را نمی دید و اگر می دید هم قد می بر نمی […]

download

نیم نگاهی به طرح احداث دهکده تفریحی و گردشگری اهورامزدآباد
شگفت زدگی شاید کمترین واژه ای باشد که باید درباره دهکده تفریحی و گردشگری اهورامزداآباد به کار برد. سال ها این غزال رعنا سر بر بالین شهر گذاشته بود اما کسی زیبائی آن را نمی دید و اگر می دید هم قد می بر نمی داشت تا مردم نیز از این زیبائی بهره مند شوند. این طرح منحصر به فرد ،یادگاری است از شهردار، شورای شهر دوره چهارم، هیات مدیره شرکت کشت و صنعت گلستان و جوانان با ذوق و فعال شهرمان که بر پیشانی تاریخ شهر میمه برای همیشه ثبت شد.
احداث این دهکده در مظهر قنات جهانی مزدآباد در حاشیه اتوبان کشوری ومدخل ورودی و بام شهرمان ، ارزشها و اهمیت آن را صد چندان می کند. همچنان که ورود به یک (ساختمان) می تواند تاثیر عمیقی بر روح ناظران داشته باشد و آنان را برای حضور در حریم درون بنا آماده سازد. ورود به یک شهر نیز باید بتواند تصویر مناسبی از شهر را در منظر ذهنی مخاطبان ترسیم کند. باید توجه داشت که هر شهری دارای تاریخ و شناسه های فرهنگی خاصی است که آنرا از شهرهای دیگر متمایز می کند و معمولا انتظار می رود که به هنگام ورود به آن، نشانه های از این عناصر و شناسه ها را در سیمای بیرونی شهر ببینیم و احساس کنیم که به محدوده ای خاص با هویت تاریخی و فرهنگی وارد شده ایم. احداث این دهکده در مدخل ورودی شهر تاریخی و فرهنگی میمه بهترین و اصولی ترین اقدام برای آشنائی و حفظ و حراست هویت ملی و تاریخی شهرمان است. اما باید احداث این دهکده به نوعی طراحی و بنا گذاری شود که هم ساختار طبیعی منطقه و هم بهینه سازی آن شکل و شمایلی بی نظیر بر اساس نمادهای هویتی و تاریخی شهرمان داشته باشد.
اگر بخواهیم نمادهای معنوی و هویتی شهرمان را بر شماریم در بخش معنوی و مذهبی مسجد جامع با گنبد لاجوری اش خود نمائی می کند و در بخش هویت تاریخی، قنات جهانی مزدآباد با قدمت چند هزار ساله و در بخش جوانمردی، ایثار و شهامت (بنای یادمان شهدای گمنام) و در بخش طبیعی و گردشگری (ژئوپارک تخت سرخ) و اخیرا دهکده تفریحی و گردشگری اهورامزدآباد طلوع کرده است.
در اینجا حقیر نیز به نوبه خود لازم می دانم از دوستان عزیز و بزرگوارم (سرتیپ دوم احمد طلائی) طراح و موسس بنای یادمان شهدا و طراح مجتمع کشت و صنعت گلستان و آقای شیبانی بخشدار و شهردار اسبق شهر و موسس مجتمع کشت و صنعت گلستان و طراح کمر بند سبز شمالی شهر (بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی) و دهکده اهورامزدآباد تشکر کنم. آقای شیبانی با همکاری، همکاران خود، در دهه اخیر در بخشهای مختلف عمرانی، فرهنگی، کشاورزی و توسعه و پیشرفت شهرمان علاوه بر به نمایش گذاشتن توانمندی های مدیریتی خود، بخشی از شگفتی های شهر را نیز هویدا ساخته و نشان داده که چگونه می توان حیات اجتماعی و فرهنگی و هویت تاریخی یک شهر را با کمترین هزینه و امکانات احیا کرد. شاید احداث یک بلوار به طول ۲ کیلومتر و انتقال آب به روش آبیاری نوین و تهیه و کاشت ۴۰۰۰ نهال با ویژگیهای ایرانی به مدت (یک هفته ) در کشور بی سابقه باشد. در زمانه ای که اغلب مدیران شهری بدنبال مبلمان شهری از طریق پیش افتاده ترین و دم دست ترین طرحهای غربی و شرقی هستند. توجه به الگوهای ایرانی که ریشه در نگاهی هنری دارد. در کمترین زمان ممکن بسیار مغتنم است.
اکنون مهمترین مطالبه مردم، تداوم این نگاه فرهنگی و عمرانی است و افسوس آنان از این است که چه دیر این برنامه ها در این شهر به اجرا در آمده است. البته موضوع مهمی که اکنون باید مورد توجه مسئولین شهر (شورای اسلامی و شهرداری و غیره) قرار گیرد. حفظ و نگهداری از این پروزه های جذاب و ارزشمند است تا به سرنوشت بسیاری از طرح های پر هزینه و بی سرانجام دچار نشود. طرحهای بزرگی مثل طرح (از حرم تا حرم) ( کمر بند سبز از حرم حضرت معصومه(س) تا حرم امام خمینی (ره) تا زمانی ادامه داشت که کرباسچی شهردار تهران بود و بعد از آن تمام درختچه، خشکیده و بیابان در بیابان گم شد. در همین شهر هم زمانی بام سبز شهر در حاشیه (مادی قنات مزدآباد) چنان فرحبخش بود که هر بیننده ای را مبهوت خود می کرد. اما آن مکان زیبا بدلیل اقدامات افراد فاقد دیدگاههای فرهنگی و مدیریتی به مخروبه ای تبدیل شد. بنابراین این پروزه های بزرگ و منحصر به فردی چون دهکده تفریحی و گردشگری اهورامزدآباد کمر بند سبز شمالی شهر(در بام سبز شهرمان) در شرف آغاز راه است. باید این پروژه ها ذیل قانون ویژه ای در شهرداری گنجانده شود که حفظ و نگهداری از آن مثل تمیزی شهر و جمع آوری زباله، یک اصل و وظیفه باشد و به عنوان هویت شهرداری و موضوعی ذاتی تلقی گردد. به هر حال کمربند سبز و دهکده اهورامزدآباد بر بام شهرمان، منبعد چشم شهر است و باید از این چشم زیبای شهر هم مردم و هم مسئولین صیانت کنند. باید در ادامه راه کم کم در این محل مراکز خدماتی هم ایجاد شود و باید این مراکز به گونه ای طراحی گردد که مطابق با ساختار طبیعی منطقه و هنر مندانه باشد. باید هر چه سریعتر توسط شهرداری در این محل امکاناتی فراهم شود که علاوه بر شهروندان، مسافرین و گردشگران هم بتوانند از این امکانات فرحبخش و زیبا استفاده کنند. بسیاری از مسافرین عبور در سفرهای طولانی نیازمند استراحت در میانه راه هستند و این موضوع در شهرهائی که در میان راه های اصلی و بزرگ مسافرتی قرار دارند می تواند به عنوان یکی از اولویت کارکردی مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا امکان اقامت کوتاه مدت مسافران، بدون ورود به درون شهر فراهم شود. تحقق این امر افزون بر صرفه جوئی دروقت و هزینه مسافران، می تواند در کاستن بار ترافیک شهر در مناسبت های خاص مانند نوروز یا تعطیلی های دیگر بسیار موثر باشد.امسال در دهکده اهورمزدآباد شاهد احیا بازیهای محلی و بومی بودیم انشالله در عید نوروز سال ۹۷ در این محل علاوه بر بازیهای محلی شاهد احیا و برگزاری مراسم سنتی میر نوروزی ( یکی از مراسم بسیار زیبا و فرحبخش مختص شهر میمه که چندین سال است فراموش شده ) باشیم.
محمد تقی معینیان
اهورامزدآباد نام اولین روستا و هسته اولیه شهر میمه است. نام دهکده ای که در مدخل خروجی آب قنات مزدآباد احداث گردید و پس از گسترش از شرق و غرب بناها و کاروانسراهای آن از مجاورت محل فعلی چاه ملی (در غرب قنات مزدآباد تا حاشیه رودخانه فصلی جوشقان ) در شرق این قنات ادامه داشته است آثار این روستا در حفاری های سال ۱۳۴۶ توسط گروهی از باستانشناسان امریکائی و روسی کشف شده که گزارش کامل آن در اختیار آقای دکتر مسعود گرانمایه قرار دارد.