هشدار حاجی نسبت به کاهش درآمد شهرداری ها

2017-01-04
88 بازدید

حماسه سازان؛ نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در دوره های نهم و دهم  مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوشنبه ۱۳ دی ماه ۹۵ و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، پیشنهاد حذف ماده (۷۷) را داد. آقای حاجی این ماده را خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی دانست […]

۲۰۱۴-۰۵-۱۰_۲۱۲۳۵۱-۳۰۰x281

حماسه سازان؛ نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در دوره های نهم و دهم  مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوشنبه ۱۳ دی ماه ۹۵ و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، پیشنهاد حذف ماده (۷۷) را داد. آقای حاجی این ماده را خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی دانست [

 

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس!

در چند قسمت این ماده اخطار اصل ۸۵ هست. در قسمت اول آورده است «دولت مجاز است» و با این عبارت هیچ تضمینی برای اجرایی شدن وجود ندارد، از طرفی کلمه «اتحادیه» آورده است که در قانون چیزی به نام اتحادیه نداریم.

در بند (۱) قسمت (ب) که آورده است « صدور پروانه های ساختمانی در کاربری های تجاری، اداری، صنعتی هم مشابه کاربری های مسکونی در نظر بگیرند» این عبارت باعث کاهش درآمدهای شهرداری ها می شود.

در بند (۲) قسمت (ب) هزینه های شهروندان، خصوصا اقشار کم درآمد جامعه افزایش داده شده است، در حالی که شأن قانون گذار است که سهم مردم در پرداخت و تأمین عوارض را تعیین کند، یا حداقل نیاز به قانون دقیق و دائمی دارد. در قسمت دیگر این بند آورده سهم دولت را هم شورا ها تعیین کنند، عددی که دولت بایستی به شهر کمک کند را در اختیار شوراهای اسلامی قرار داده است.

در بند (۳) قسمت (ب) بجای اینکه عوارض از کسانی که دارای ملک هستند گرفته شود، گفته است عوارض را به صورت عموم از همه گرفته شود.

در بند (۴) قسمت (ب) عبارت «تعیین ضمانت اجرایی» در شأن شورای اسلامی نیست که ضمانت اجرایی برای وصول عوارض تعیین کند، که جای اشکال دارد.

در بند (ج) گفته برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها و در بند (۲) این قسمت آورده است: ماده واحده قانون تأسیس شرکت قطار شهری تهران و حومه مصوب ۱۶/۲/۱۳۵۴ به سایر شهرداری ها و تونل های زیرزمینی آب و فاضلاب، ترافیکی و خدماتی تسری می یابد، که این هم خودش مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد.

لذا پیشنهاد حذف کل این ماده را دارم.