تعریف الف لام میم از زبان استاد مهدی معینیان

2016-11-24
114 بازدید

الم : الف لام میم . به این حروف که در اول ۲۹ سوره از سوره های قرآن ذکر گردیده ،حروف مقطعه گویند. در باره ی این حروف نظریات مفسرین مختلف است . یک پیام این حروف این است که قرآن کریم باآن عظمت و اعجاز بیانی که دارد، از همین حروف الفبا ترکیب یافته […]

photo_2016-11-22_23-33-43

الم : الف لام میم .

به این حروف که در اول ۲۹ سوره از سوره های قرآن ذکر گردیده ،حروف مقطعه گویند.

در باره ی این حروف نظریات مفسرین مختلف است . یک پیام این حروف این است که قرآن کریم باآن عظمت و اعجاز بیانی که دارد، از همین حروف الفبا ترکیب یافته و این حروف اکنون در دسترس همه است . اگر کسانی در معجزه بودن قرآن شک دارند، نظیر آن را بیاورند.

ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقبن : معنی لغات :

ذالک : آن . لا: نیست . ریب :شک ، تردید. فیه : در آن . هدی : هدایت . ل : برای . متقین : پر هیز گاران .جمع متقی .

می فرماید :در این کتاب هیچ شکی نیست .در این جا سه سوال مطرح می شود :
۱- چرا در قرآن جای شک نیست؟ برای این که علوم آن برهانی و استدلالی است .
۲- در چه چیز قرآن شک نیست؟ درحقانیت آن ؛ زیرا کلامی است که گوینده ی آن که خداست ، خود عین حق است و مطالب قرآن هم که کلام اوست ، منطبق بر حقیقت و مطابق با واقع است .
۳- برای چه کسانی در قرآن شک نیست ؟ برای روشندلان و حق پذیران که همان متقین هستند .

آیه می فرماید این کتاب آمده است تا متقین را هدایت کند ؛ بنا بر این ،قبل از این که این کتاب بیاید ، متقین وجود دارند . در واقع ، متقین همان افراد بی غرضی هستند که در هر جا معه با هر دین و ملتی یافت می شوند . اینان فطرتشان آن چنان آلوده نشده است که درمقابل حق موضع مخالف بگیرند و چنانچه با قرآن که پاسخگو ی سوالات و تامین کننده ی خواستهای اصولی و فطری آنهاست ، آشنا بشوند، به آن ایمان آورده از هدایتش بر خوردار می شوند.

از نظر نهج البلاغه تقوا یک نیروی روحی است که در هرکس باشد، هم خود را از پستی ها حفظ می کند وهم نسبت به کمالات وارزشهای انسانی علاقه و کشش نشان می دهد