نمایندگان مجلس از اظهارات حاجی حمایت کردند

2016-11-14
94 بازدید

حماسه سازان؛ نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی امروز ۲۳ آبان ماه ۹۵ در مخالفت با گزارش کمیسیون اصل نودم(۹۰) قانون اساسی در مورد طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد صحبت کرد آقای حاجی با تأکید بر اینکه بنده […]

۲۰۱۶۰۸۱۰۵۹۶۶۳۵۷۴۳۴_orig-570x300

حماسه سازان؛ نماینده مردم شریف شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی امروز ۲۳ آبان ماه ۹۵ در مخالفت با گزارش کمیسیون اصل نودم(۹۰) قانون اساسی در مورد طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد صحبت کرد

آقای حاجی با تأکید بر اینکه بنده خود از امضاء کنندگان این طرح بوده ام و این کار را لازم و واجب می دانم، گفت: با تغییراتی که در کمیسیون اصل ۹۰ در مواد مختلف این طرح به وجود آمده و بخشی از ماهیت این طرح را تغییر دادند، به نظر می رسد چیزی از این طرح باقی نمانده است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور با طرح این سؤال که چرا این موضوع فقط به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع داده شده است؟ افزود: بر اساس آئین نامه تعین تکلیف برای حقوق و دستمزد باید در کمیسیون اجتماعی و یا کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شود.

حاجی ضمن درخواست بازگشت این طرح به کمیسیون مربوطه، خاطر نشان ساخت: با آئین نامه جدید اگر پیشنهاد جایگزین نداشته باشیم هیچکاری برای تغییر آن نمی توانیم انجام دهیم و فقط باید گزارش را رد یا تصویب کنیم و اگر تصویب شود هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد.

متن کامل به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

همکاران عزیز

بنده جزء امضاکنندگان این طرح بودم و اصل این سازمان دهی را کار واجب و لازمی می دانم. اما به جهت تغییراتی که در کمیسیون اصل ۹۰ در مواد مختلف این طرح به وجود آورده، بخشی از ماهیت این طرح تغییر کرده و به نظر می رسد چیزی از این طرح باقی نمانده است. یعنی اینکه به مردم بگوییم که مسئله را حل کرده ایم، در حالی که واقعا حل نشده. بخشی ممکن است حل شده باشد ولی بخش عمده آن حل نشده.

مشکل از اینجا شروع می شود که این نوع افعال و برداشت های این چنینی حالت قانونی به خود می گیرد.

از کجا سقف ۲۰ میلیون تومان را گذاشته اند؟ در حالی که خود دولت ۱۰ میلیون تومان را بیان کرده است. عددها از کجا آمده؟

با چه روشی محاسبه شده است؟

این عددها در شرایط زمانی مختلف چگونه به روز تبدیل می شود؟

تعین تکلیف برای حقوق و دستمزد بر اساس آئین نامه باید در کمیسیون اجتماعی و یا کمیسیون بهداشت و درمان صورت بگیرد. چرا فقط به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع داده شده است؟

آقای رئیس

چرا کمیسیون مشترک تشکیل نشد؟

چرا حد اقل به کمیسیون های دیگر به عنوان کمیسون فرعی فرستاده نشد؟

از طرف دیگر برای استرداد مبالغ برداشته شده هیچ حکم و واژه های جدی در این متن نیامده که ما مطمئن باشیم آنهایی که در گذشته این برداشت ها را انجام داده اند می توانیم پس بگیریم.

برای آنهایی که این خلاف ها یا جرم ها را انجام داده اند هیچ پیش بینی نشده که در هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری محکوم بشوند و به تخلفات آنها رسیدگی بشود و یا در مراجع قضائی به جرم آنها رسیدگی بشود.

با این اضافه کردن عددها که اینجا شکل گرفته مشکلات دیگری به وجود می آید، و آن اینکه یک نوع مسابقه بین مدیران برای گرفتن پست پیش می آید.

کلا عزیزان ما یک مسابقه دیگری هم بین مردم برای آمدن در دستگاه ها دولتی و عمومی گذاشته ایم.

به طور مثال: امروز اگر کسی ۲ یا ۵ میلیون تومان از هر بانکی می خواهد وام دریافت کند لاجرم بایستی یک نفر از اقوام او کارمند باشد و یا افرادی را که کارمند دولت هستند برای ضامن شدن پیدا کند. در این مملکت یک بیچاره برای گرفتن دو میلیون تومان هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد.

مگر چقدر می خواهیم کارمند دولت داشته باشیم؟

چرا این مسابقات را برگزار می کنیم؟

درست است که کارکنان دولت باید تأمین باشند، ولی باید شرایطی را هم برای بقیه فراهم کنیم، مگر بقیه مردم در این کشور زندگی نمی کنند؟

آنهایی که دنبال شغل می گردند؟ آنهایی که امروز در آمدی ندارند، آنها چطور باید زندگی کنند؟

یک مادری که می خواهد برای دخترش جهیزیه تهیه کند، می خواهد یک وام دریافت کند از کجا باید ضامن کارمند فراهم کند؟

در روستای من و شما کجا کارمند دولت هست؟ در خیلی از شهر ها کارمندی وجود ندارد و یا نمی توانند برای ده ها نفر ضامن بشوند.

باید اعمال، رفتار، صحبت ها و قانون گذاریمان به گونه ای باشد که حالت اشتیاق به گرفتن پست و اشتیاق به کارمند شدن را از بین ببرد.

از طرفی در این گزارشی که تهیه شده، قوانین مغایر لغو نشده، که این خود کار عبثی هست که انجام می شود.

آقای رئیس

پیشنهاد بنده این است که این گزارش به کمیسیون برگردد، درست است که کار لازمی است و باید انجام شود، اما برگردد به کمیسیون تا این اشکالاتی که هست اصلاح بشود.

با آئین نامه جدید ما اگر پیشنهاد جایگزین نداشته باشیم هیچکاری نمی توانیم انجام دهیم لاجرم همین گزارش کمیسیون را بایستی رد یا تصویب کنیم. لذا خواهشم این است که به کمیسیون برگردد.

گفتنی است اظهارات جناب آقای حاجی با اقبال نمایندگان مجلس مواجه شد واین کلیات این طرح در صحن علنی رای نیاورد.