خلاصه ی مباحث دوستان میمه ای در مورد گلستان صنعتی

2016-11-06
304 بازدید

تهیه و تنظیم : مهدی اباذر مراسم کلنگ زنی شهرک گلستان با حضور جناب اقای یزدانی معاون محترم وزیر صنعت معدن و تجارت جناب اقای حاجی نماینده محترم شهرستان وجنال اقای دکتر بگی مدیر عامل شرکت شهرکها اقای اذر پی بخشدار بخش میمه و تنی چند از کارشناسان و مردم واز جمله شورای شهر میمه […]

photo_2016-11-06_14-03-06

تهیه و تنظیم : مهدی اباذر

مراسم کلنگ زنی شهرک گلستان با حضور جناب اقای یزدانی معاون محترم وزیر صنعت معدن و تجارت جناب اقای حاجی نماینده محترم شهرستان وجنال اقای دکتر بگی مدیر عامل شرکت شهرکها اقای اذر پی بخشدار بخش میمه و تنی چند از کارشناسان و مردم واز جمله شورای شهر میمه انجام شد فاز ا ول این شهرک ۳۰ هکتار می باشد که قرار است اقد امات بعدی با هدف ایجاد اشتغال بویژه برای نیروهای بومی اقدامات بعدی در همین راستا انجام پذیرد در حاشیه تعدادی از اهالی ونداده به کلنگ زنی در این منطقه بدلیل بد قولی سرمایه گذاران قبلی و عدم به کار گیری نیروهای محلی و معطل گذاردن زمینهای قبلی و عدم سرمایه گذاری در ان معترض بودند کا با توضیحات مسئولین حاضردر نهایت مراسم انجام شد.

شب گذشته گروه تلگرامی دوستان میمه ای به بحث این کلنگ زنی حاشیه دار پرداختند و قرار شد چکیده ی مباحث به اطلاع نماینده ، فرماندار و بخشدار محترم برسد . گفتگو با این کامنت آغاز شد و ادامه یافت :

–  دوستان عزیز و مدیر محترم گروه
آیا ناحیه ی صنعتی گلستان در جنوب ونداده می تواند به ایجاد اشتغال در بخش میمه کمک کند ؟ آیا سرمایه گذاران این ناحیه ی ۳۰ هکتاری از خدمات مختلف در این بخش نظیر بانک ها ، آزانس ها ، کسبه ، حمل و نقل و … استفاده خواهند کرد ؟ چرا تاکید دارند که این ناحیه در جنوبی ترین قسمت بخش میمه و تقریبا در مرز بخش میمه و بخش مرکزی باشد ؟ آیا مردم ونداده پس از کلنگ زنی دیروز که با رویدادهای ناخوشایندی مواجه شد در ادامه از اعتراض خود دست بر خواهند داشت؟ آیا دولت علیرغم مخالفت این مردم بر ایجاد ناحیه ی صنعتی تاکید خواهد داشت؟ امیدواریم در پایان مباحث امشب جمع بندی مباحث را در اختیار نماینده و فرماندار و بخشدار برای اتخاذ تصمیم مناسب قرار دهیم . در هر صورت نباید جا بیفتد که ریسک سرمایه گذاری در بخش میمه بالاتر از دیگر نقاط کشور است و اگر جانمایی نقطه ای را رد می کنیم در پی اثبات نقطه ای دیگر هم باشیم .

 – اعتراض اهالی روستای ونداده و بویژه مرتعداران از قولها دروغ و کلنگ زدن های بدون پشتوانه و بدون پول است که فقط یک طیف خواصی در فکر زمین خواری هستند.
– ا وجود زمین های مناسب و بدون معارض برای ساخت شهرک صنعتی گلستان(زمین های شرق شهرک صنعتی نگین) ، علت انتخاب زمین های محدود ونداده کماکان نامعلوم است.

– با سلام خدمت دوستان محترم
اگر چه حقیر در بحث جانمایی شهرک گلستان با نظر آقای شیبانی صد در صد موافقم که از نقطه نظر تاثیر بر اشتغال و اقتصاد بخش میمه جانمایی خوبی صورت نگرفته است . اما شاید برای تغییر مکان هم دیر باشد و عملا غیر ممکن. شاید راهکار عملی تر این باشد که ضمن پیشنهاد و هماهنگی با آقای حاجی ، هیئت امنای این شهرک از افراد بومی و دلسوز تشکیل گردد تا ضمن بررسی دقیق طرحهای صنعتی ارائه شده ، اعطای زمین به طرحهای صنعتی عملی را تسهیل و مانع از اعطای زمین به طرحهای سوری و رویایی گردند .

 –  اینکه جانمایی شهرک صنعتی گلستان با مطالعات گسترده و کارشناسی شده صورت گرفته است.

– طبق فرمایش جناب آقای وطنخواه اگر صنایع کوچک متعدد و متناسب با اقلیم منطقه ایجاد شود بله مفید است ، ولی اگر دهها هکتاری واگذار شود خیر . چون وقتی صحبت از پانزده صنعت در مثلا سی هکتار است ، اگر درصد موفقیت آنها را پنجاه درصد هم فرض کنیم به هفت و هشت واحد در حال کار با حدود دویست نفر اشتغالزایی می رسیم که اگر سهم میمه پنجاه نفر هم باشد غنیمت است . ولی وقتی صحبت از یک واحد سی هکتاری می کنیم احتمال اینکه بشود گیتی پسند و …. کم نیست .

– با سلام خدمت جناب مدیر و اعضای محترم
جناب اقا …  به نظر میرسه که هم اطرافیان اقای حاجی و هم خود ایشون انتقاد پذیر باشند و,این رو مدنظر داشته باشند که اگر دوستان مخالفتی هم با این طرح که فقط هم بخاطر انتخاب زمین هست نه به خاطر کلیات طرح دارند با شخص خود اقای حاجی کسی مخالف نیست بلکه با نحوه بکار گیری سیاست ایشون در برون رفت منطقه از رکود اقتصادی و از همه مهمتر کاهش نرخ با توجه به این انتخابشون مخالفند

– الان اگر کسی حرفی بزنه عده ای فکر میکنند ، در مخالفت با آقای حاجی این کامنت ها گذاشته میشه ، در صورتی که هدف همه ما پیشرفت و آبادانی بخش میمه است و لاغیر .

– دوستان ما باید از این مرحله ها گذشته باشند . میمه ای های قدیم می گفتند ” گرگ اگر شیر دهد میش منست / بیگانه اگر وفا کند خویش منست ” ما باید و باید و باید واقعا به مصالح بخش میمه فکر کنیم و هیچ تعلق خاطری را بر این علاقه اولویت ندهیم . حمایت ما از آقای حاجی که اظهر من الشمس است . نقدی هم اگر داریم می خواهیم تلاشهای ایشان نتیجه بخش باشد .

 – علت مخالفت اهالی ونداده با کلنگ زنی شهرک صنعتی گلستان بد عهدی سرمایه گذاران قبلی از جمله گیتی پسند بوده‌است.

 – این منطقه که در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر میمه قرار دارد و فاصله ی کمی تا مرکز شهرستان پیدا می کند فقط در صورتی برای ما انتفاعی خواهد بود که الزاما و منحصرا سرمایه گذاران بخش میمه حق سرمایه گذاری داشته باشند . یعنی بخش میمه ای الاصل باشند .به نظر می رسد اگر تاکید بر جانمایی جنوب ونداده باشد در حالیکه شرق شهرک نگین برای سرمایه گذاری مناسب است و دسترسی به خدمات را هم بیشتر دارد ، نگاه در این جانمایی به سرمایه گذاران غیر بومی است . برای آنها راحت تر است و اولویت دار است که تا میمه نیایند و زحمت طی کردن این مسافت اضافی را به خود ندهند.

 – چرایی عدم هماهنگی درون بخشی برای مراسم کلنگ زنی!!؟؟

 – مخالفت با کلنگ زنی صرفا بر سر جانمایی زمین بوده و کسی مخالف کلیات اجرای طرح شهرک نیست.

 – اگر تغییر جانمایی شهرک غیر ممکن باشد،
شاید راهکار عملی تر این باشد که ضمن پیشنهاد و هماهنگی با آقای حاجی ، هیئت امنای این شهرک از افراد بومی و دلسوز تشکیل گردد تا ضمن بررسی دقیق طرحهای صنعتی ارائه شده ، اعطای زمین به طرحهای صنعتی عملی را تسهیل و مانع از اعطای زمین به طرحهای سوری و رویایی گردند .
و معمولا افرادی که پیگیر کار بوده اند و مجوزهای لازم را اخذ کرده اند وارد گود خواهند شد .از جمله کارهای هیئت امنای ولو موقت قطعه بندی زمین های شهرک، پیش بینی امور زیربنایی، مدیریت سرمایه گذاری و…

 – –  در این طرح قطعا سرمایه گذار بومی نخواهیم داشت بخصوص با توجه وضع اقتصادی موجود در کشور و رکود بازار واینکه بخواهیم تعاونی هم تشکیل بدهیم چون ۵۱ درصد سرمایه شرکت تعاونی باید از طریق اعضای شرکت تهیه ومابقی سرمایه ایجاد یک طرح رو دولت پرداخت کند جوانان ما این توانای رو در بخش صنعت نخواهند داشت .پس بنابراین باید از سرمایه گذار داخلی فاکتور گرفت و در بخش غیر بومی هم عزیزان بهتر میدونند که بکارگیری نیرو های بومی فقط در پستهای انتظامات و نگهبانی بیشتر اتفاق میفته واکثر نیروهای متخصصشون رو بهمراه دارند در بخش خدماتی هم با توجه به دسترسی اسان به مرکز استان و همچنین شهرستان بیشتر کارپردازها ومدیران ترجیح میدهند از انجا استفاده کنند در بحث اسکان مدیران و پرسنل هم که با توجه به امکانات کم منطقه وبعد کم مصافت بیشتر از اصفهان وشاهین شهر استفاده میکنند در نتیجه هیچ مشکلی از منطقه رو به نظر من از لحاظ بیکاری وبهبود وضع اقتصادی در این مکان بر طرف نمیکنه.

 – در مورد به کار گیری نیروهای بومی توصیه های مسوولانه از تعهد گرفتن از سرمایه گذار بیشتر و بهتر جواب میدهد.

 – در کل تلاش برای تغییر جانمایی، در صورت موفق نشدن تلاش بیشتر برای منتفع شدن بخش میمه.
(تاثیر در هیئت امنا، احداث صنایع کوچک منطبق با اقلیم.
صنایع کوچک مثل صنایع مکانیکی کوچک ، صنایع غذایی ، صنایع تزریق پلاستیک و قطعات پلیمری ، صنایع سلولزی ، صنایع شوینده و …
که نیاز به آب آنچنانی ندارد و بالتبع آلودگی ندارد و…)

 – ازجاذبه های میمه برای جذب سرمایه گذار:
دسترسی به مبادی تامین مواد اولیه و بازارهای هدف محصولات یکی از مولفه های مهم در توجیه پذیر بودن طرحهای صنعتی بله ، دسترسی به مبادی تامین مواد اولیه و بازارهای هدف محصولات یکی از مولفه های مهم در توجیه پذیر بودن طرحهای صنعتی است . .

– با توجه به مباحثی که مطرح شد و دیدگاهای مهندس حیدرپور و جنابعالی و دیگر دوستان شاید صلاح باشد این هفته آقای حاجی به نشستی دعوت شوند و دیدگاهها باستحضار ایشان هم برسد . جمعه ی این هفته برنامه ی حضور در میمه را دارند . در یک گفتگوی حضوری بسیاری از ابهامات برطرف می شود و راهکارهایی که به ذهن دوستان می رسد ارائه می شود و عاجزانه درخواست می شود که کارها بیشتر و بهتر مدیریت شود . در خصوص نارضایتی اهالی محترم ونداده هم که تامین رضایت آنها برای ما اولویت دار است مذاکره می شود .