محمد تقی معینیان – به بهانه ی یکساله شدن توافق هسته ای

2016-07-27
229 بازدید

به بهانه سالگرد امضاء توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵ (برجام) تقلیل دستاوردهای برجام به مسائل اقتصادی ظلم به نظام است. توافق برجام یک تصمیم گیری بزرگ در تاریخ روابط خارجی ایران و شش کشور بزرگ جهان است. تمام رهبران کشورهای هفت گانه ای که در برجام حضور دارند مسئولیت پذیرش و اجرای مفاد […]

photo_2016-02-23_14-53-49

به بهانه سالگرد امضاء توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵ (برجام)
تقلیل دستاوردهای برجام به مسائل اقتصادی ظلم به نظام است.
توافق برجام یک تصمیم گیری بزرگ در تاریخ روابط خارجی ایران و شش کشور بزرگ جهان است. تمام رهبران کشورهای هفت گانه ای که در برجام حضور دارند مسئولیت پذیرش و اجرای مفاد این توافق نامه را بر عهده گرفته اند.
برجام بازتان یک اقدام معقولانه و خردورزانه در عرصه دیپلماسی برای حل یک بحران بین المللی بوده که حدود ۱۳ سال استمرار داشته و عقبه ای حدود چهار دهه را در پرونده هسته ای ایران از قبل انقلاب تا زمان پذیرش برجام با خود به همراه دارد. برجام راه حل یک معضل سیاسی نه تنها در حوزه سیاست خارجی که در حوزه سیاست خارجی و منطقه ای ایران بود.
برجام را باید با توافق نامه ۵۹۸ در زمان جنگ عراق علیه ایران مقایسه کرد. در آن زمان معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام(ره) مسئولیت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را بر عهده گرفتند چرا بدلیل اینکه به شرایط جنگ و دوران پساقرارداد ۵۹۸ می اندیشیدند. آیا تمام اجزای قرارداد ۵۹۸ کاملاً اجرایی شد؟ حال هم باید دقت کرد برجام و تعهدات آن باعث دور شدن جنگ از سر کشور شد، حال اجزاء آن بخوبی اجرا شده یا خیر یک موضوع است که نباید در مورد آن زود قضاوت کرد، حدود سه دهه آمریکا و کشورهای غربی تلاش کردند تا با تحریم های ظالمانه تمام عیار، ایران و حکومت اسلامی را نابود کنند.
حال چگونه عده ای انتظار دارند در مدت ۶ ماه تصمیمات و برنامه های سه دهه آنها تماماً بی اثر شود؟ تحریمها به مثابه یک ویروس دردآوری هستند که بر بدنه کشور هجوم آورده اند و کشور را شدیداً بیمار کرده اند. درمان این درد و بیماری نیاز به زمان و مصرف دارو توسط کارشناسان و پزشگان خبره م کار کشته دارد.
آنچه کشور هم اکنون در حال اجراست، آغاز یک کار طولانی در ایجاد فضای مثبت مالی، تجاری و پولی و در نهایت اقتصادی برای نظام جمهوری اسلامی در جهت ورود به اقتصاد جهانی و شبکه اقتصاد بین المللی است که از زمان تسخیر لانه جاسوسی تاکنون کشور از آن محروم شده بود. (ریاست محترم مجلس: بر جام باعث عبور ایران از محکومیت جهانی وتبدیل ایران به کشوری مقبول ومدعی در عرصه جهانی شد) (روحانی: برجام جنگ رااز سر ملت ایران دور کرد)
باید توجه داشت که متأسفانه هنوز تحریم های غیرهسته ای ایران پابرجاست، هنوز تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران به دلیل روابط مخدوش بین تهران و واشنگتن برداشته نشده است. فراموش نکنیم که هنوز کشورهای جهان و سازمان های بین المللی و مالی نگران آن هستند که به واسطه روابط مخدوش بین تهران و واشنگتن در صورت باز کردن مسیر اقتصادی به ویژه در بخش های مالی و پولی و در نهایت با عدم شنیدن صدای واحد در تهران، زمینه ساز ایجاد خدشه به توان مالی خود از طریق تحریم های آتی و احتمالی باشند.
هنوز سازمان بین المللی(سوییفت) متولی انتقال پول و سرمایه در بُعد بین المللی همچون دیگر سازمانها و بانکهای تجاری این نگرانی ها را دارد که با سرمایه گذاری در ایران به سبب عدم شنیدن صدای واحد در تهران و تحریم های احتمالی دچار زیان و خسران گسترده شود، به همین علت محتاطانه و دست به عصا نسبت به این خطرات با ایران حرکت می کنند.
خوشبختانه طی ۶ ماه گذشته علیرغم نگرانی بانکهای بزرگ، تاکنون حدود سه هزار حساب بانکی برای اُرگانهای دولتی و بخش خصوصی در کشورهای اروپایی ، غربی و عربی گشوده شده و ۸/۳ میلیارد دلار وام و اعتبار دولتی در اختیار شرکتهای ایرانی متقاضی سرمایه گذاری
در ایران قرار گرفته است. ۶۰ میلیارد دلار گشایش اعتبار خارجی انجام شده است. در این مدت کوتاه ۱۲ کشور صنعتی نظیر فرانسه، آلمان، انگلستان، آمریکا و … ۳۲ قرارداد تجاری و صنعتی به مبلغ ۲/۳۷ میلیارد دلار با ایران منعقد کرده اند و ۸ میلیارد دلار دارائیهای بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده است.
باید توجه داشت اگر مسئولین بلندپایه کشور نظیر رئیس محترم جمهوری و ریاست محترم مجلس، وزرا مربوطه یا رئیس محترم بانک مرکزی و امثال آنها وقتی حرفی می زنند و از عدم اجرای مفاد توافقنامه برجام یا کُندی کار گلایه دارند به این علت است که این عزیران می خواهند از گفته های خود به عنوان اهرم فشار در جهت سرعت بخشیدن به اجرای مفاد برجام استفاده کنند.
همه این را می دانیم ولی عده ای سعی دارند در راستای اهداف سیاسی، گفته های مسئولین را بر تمامی موضوعات مطرح شده در برجام تعمیم داده و مرتب در تریبونها و مطبوعات مخالف دولت، فریاد می زنند که بنابرگفته و قول فلان مسئول، برجام هیچ دستاوردی برای کشور ندارد و نداشته است و چرا اثرات اقتصادی این توافق نامه را در زندگی مردم مشاهده نمی کنیم.
انصافاً تقلیل دادن این توافق نامه مهم به عنوان یک پیروزی درخشان در فضای سیاسی دیپلماتیک جهانی برای کشور را به مسائل اقتصادی، ظلم به نظام و یک جهت گیری و رویکرد اختلال برانگیز و نگاهی تقلیل گرایانه به قدرت و توان نظام جمهوری اسلامی است.
ایران درصدد بود در پرتو برجام ( به انرژی صلح آمیز هسته ای دست پیدا کند، تحریم های ظالمانه هسته ای برچیده شود، ایران بعنوان یک بازیگر اصلی در منطقه و نظم بین الملی شناخته و پذیرفته شود، بعد از سه دهه محرومیت دوباره به سیستم مالی و بانکی و اقتصادی جهانی و بین المللی بپیوندد، خطر جنگ از سر کشور دور شود، صادرات و فروش نفت و
فرآورده های نفتی و غیرنفتی کشور آزاد شود و تحریمها از روی آنها برداشته شود، تبادلات سیاسی و اقتصادی بین کشور ایران و جهان برقرار و ایران به تعامل منطقه ای و بین المللی دست یابد، ایران به دارائیهای بلوکه شده خود دست یابد)،(خوشبختانه طی ۶ ماه گذشته ایران به یک سوم دارائیهای بلوکه شده خود دست یافته و به اکثر خواسته های مورد اشاره دست یافته یا در حال رسیدن به آنهاست).
باید همه به خاطر خدا و انقلاب اسلامی و تبعیت از ولایت و رهبری بخاطر اهداف سیاسی و جناحی دست از فتنه گری و دلسرد نمودن مردم برداریم و از تحریف واقعیت ها به دلیل مطامع جناحی و باندی دست برداریم و به فکر منافع ملی باشیم و دولت را جهت مدیریت و پیگیری برجام یاری دهیم . انشا ال…….