علی وطنخواه – منطقه ی آزاد اقتصادی شاهین شهر یا میمه ؟

2016-07-19
366 بازدید

خبررسان ، هفته نامه ی شهرستان شاهین شهر و میمه در تازه ترین شماره ی خود که امروز روی پیشخوان روزنامه فروشی ها قرار گرفته  مقاله ای از آقای علی وطنخواه را به زیور طبع آراسته است . نظر به اهمیت موضوع متن کامل مقاله ی موصوف ارائه می گردد . علی وطنخواه : مجلس شورای […]

خبررسان ، هفته نامه ی شهرستان شاهین شهر و میمه در تازه ترین شماره ی خود که امروز روی پیشخوان روزنامه فروشی ها قرار گرفته  مقاله ای از آقای علی وطنخواه را به زیور طبع آراسته است . نظر به اهمیت موضوع متن کامل مقاله ی موصوف ارائه می گردد .

photo_2016-07-19_07-33-41

علی وطنخواه : مجلس شورای اسلامی این هفته به قید یک فوریت بررسی لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری _صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی رأی مثبت داد. این لایحه به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه ۲۶ خرداد ۹۵ هیئت وزیران با قید یک فوریت به تصویب رسیده بود. در این لایحه دولت خواستار این شده است که اجازه داده شود در استان های گلستان، اینچه برون، ایلام،مهران، اردبیل،اردبیل، سیستان و بلوچستان،سیستان، کردستان،بانه و مریوان، هرمزگان، جاسک و بوشهر ، بوشهر، منطقه آزاد تجاری – صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیئت وزیران می رسد ایجاد کند. همچنین در این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده شود در استان های فارس،فسا، یزد ابرکوه و میبد، زنجان،زنجان، کهگیلویه و بویر احمد،گچساران، آذربایجان غربی،سرو و ارومیه، خراسان رضوی خواف و قوچان، لرستان،خرم آباد، قزوین،تاکستان، اصفهان،شاهین شهر، منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز،ساوجبلاغ، منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد شود.

منطقه آزاد اقتصادی به منطقه ای اطلاق می شود که از شمول برخی مقررات سرزمین اصلی خارج بوده و دارای قوانین سهل گیرانه به خصوص در زمینه تجارت است. با این وجود، بسته به هدف ایجاد منطقه، قوانین متفاوتی در مناطق آزاد در نقاط مختلف دنیا حاکم است. معمولا مناطق آزاد اقتصادی با وضع قوانین سهل گیرانه تجاری به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش روابط تجاری ایجاد می شوند.
علی الحال، درخصوص خبر تاسیس منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر که جزئیات آن هنوز منتشر نشده است، باید گفت با “عدم ارائه نقشه‌ای ‌ مشخص و دقیق” روبروهستیم و این نکته حائز اهمیت است که مسئولان به ادامه نام رسمی ! شهرستان که شاهین شهر ومیمه است، گوشه چشمی داشته باشند. منطقه میمه هم اکنون فاقد هرگونه ناحیه ومنطقه صنعتی –اقتصادی برای اشتغالزایی جوانان است و انتخاب این منطقه برای منطقه ویژه اقتصادی باید از گزینه ها باشد چراکه باتاسیس این منطقه در بخش میمه روند مهاجرت وبیکاری کاملا معکوس می شود. درواقع گزینه منطقه میمه واقعا ایده آل است چراکه مزیتهای اولیه ذیل را می توان دران مشاهده کرد:
– تعامل دو منطقه آزاد سلفچگان و میمه بایکدیگر (همپوشانی یکدیگر)
-مجاورت هردو درکنار جاده ترانزیت شمال – جنوب
– بخش میمه در شاهراه مواصلاتی کشور قرار دارد . حدفاصل استانهای صنعتی اصفهان و اراک است .
– اتصال به شهرک های صنعتی در محدوده دلیجان- میمه- مورچه خورت و…
– – آماده بودن تقریبی زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، گاز، راه‌های مواصلاتی وهوایی
به گفته برخی مسئولان محلی، منظور از منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر ، “منطقه ویژه (((هوایی))) مربوط به هسا” است ( که باتوجه به وجود فرودگاه گزینه مناسبی است) اما برخی دیگر از مسئولان ، مکان یابی منطقه ویژه مورد نظر شهرستان شاهین شهر ومیمه قبلا اراضی سه راهی موته (سمت راست جاده تهران به اصفهان ) بوده که بدلیل مخالفت محیط زیست پیشنهاد اراضی سمت چپ جاده به سمت ورکان ویا سه راهی روستای سه (در حاشیه ازاد راه تهران -اصفهان )مطرح می شود.
البته مردم مظلوم میمه همیشه تابع قوانین بوده اند اما کمترین انتظار اینست که نقشه پیشنهادی و گزارش توجیهی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی “صرفا شاهین شهر ” از سوی طراح ارائه شود . دولت در آیین‌نامه چگونگی ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی مورخ ۱۳۹۳/۴/۲۹ با شماره ۴۶۱۵۶/ت ۵۰۴۱۱ ک مدارک و مستنداتی را برای ایجاد این مناطق تعیین کرد تا متضمن امکانات و زیرساخت‌های اولیه مناطق و دستیابی به اهداف قانونی باشد.
البته جناب آقای حاجی ، نماینده محترم شهرستان شاهین شهر ومیمه اعلام کرده اند که حقوق مردم میمه را پیگیری خواهند کرد هرچند فعلادرحال حاضر یک فوریت این طرح رای آورده وبه تصویب رسیده است و باید در کمیسیون مطرح نیز رای بیاورد و سپس در صحن علنی مجلس دوباره مطرح ومصوب شود .
خوشبختانه آقای حاجی نگاه کلان دارد و تنگناهای بخش میمه را می داند.