سخنرانی جالب خاخام یهودی در مراسم خاکسپاری اسطوره بوکس

2016-06-18
50 بازدید

مراسم خاکسپاری محمد علی، بوکسور اسطوره‌ای ، هفته گذشته روز جمعه با حضور هزاران نفر از جمله‌ چهره های مطرح اجتماعی و سیاسی جهان برگزار شد. محمد علی قهرمان بوکس و فعال مدنی ۱۴ خردادماه در سن ۷۴ سالگی درگذشت. رویترز گزارش داد که در حدود ۱۰۰ هزار نفر در یک روز گرم و آفتابی […]

JamNewsImage12504020

مراسم خاکسپاری محمد علی، بوکسور اسطوره‌ای ، هفته گذشته روز جمعه با حضور هزاران نفر از جمله‌ چهره های مطرح اجتماعی و سیاسی جهان برگزار شد.

محمد علی قهرمان بوکس و فعال مدنی ۱۴ خردادماه در سن ۷۴ سالگی درگذشت. رویترز گزارش داد که در حدود ۱۰۰ هزار نفر در یک روز گرم و آفتابی در مسیر ۳۷ کیلومتری عبور خودرو حامل جسد محمد علی، به احترام او نامش را فریاد می زدند.

این مراسم با حاشیه هایی نیز همراه شد و گفته شد پس از آنکه به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اجازه سخنرانی دربخش اصلی مراسم خاکسپاری داده نشد، وی با هواپیمای اختصاصی به همراه چند تن از مقامات این کشور، پیش از مراسم خاکسپاری شهر لویی‌ویل در ایالت کنتاکی را به مقصد ترکیه ترک کرد.

اما در این مراسم مایکل لرنر،سردبیر نشریه دینی یهودیان به نام تیکان،سخنرانی خود را در میان تشویق حضار آغاز کرد و به انتقاد از اسلام‌هراسی و رفتار صهیونیست‌ها با فلسطینیان پرداخت.

این خاخام یهودی که برای مدت‌ها فعال ادیان بوده است گفت: من دراینجا به نمایندگی ازیهودیان آمریکا می گویم،یهودیان نقش مهمی در همبستگی با آفریقایی -آمریکایی ها در مبازارت آنها داشته اند، و امروز ما در همبستگی با مسلمانان در جهان و در این کشوردر کنار آنها ایستاده ایم و می گوییم به سیاستمداران و یا هرکس دیگری اجازه نمی دهیم که مسلمانان را به خاطر چند نفر مورد سرزنش قرار دهند.

او خواستار عدالت اجتماعی شد و اشغال سرزمین فلسطینیان، جنگ پهپادهای آمریکا، ترویج اسلام‌هراسی و زندانی کردن سیاهپوستان آمریکایی را محکوم کرد.

لرنر تصریح کرد که محمدعلی محبوب دهها میلیون نفر بود که برخی از آنها هیچ اهمیتی به ورزش بوکس نمی‌دادند و دلیل آن این بود که او تمایل داشت درباره حقیقت برای دولت آمریکا بگوید و سیاهپوستان را دوست داشته باشند و به اندازه کافی جرئت ایستادگی مقابل جنگ غیراخلاقی ویتنام را داشت و گفت: نه من به این جنگ نمی‌روم.

او گفت: تفاوت محمد علی با دیگران در این است که وقتی مشهور شد از شهرتش برای مقابله با جنگهای ضداخلاقی استفاده کرد. بهترین راه برای بزرگداشت محمد علی این است که ما امروز هر کدام، یک محمد علی شویم… پس فریاد بزنید و سر تسلیم در برابر ظلم فرود نیاورید.

وی تصریح کرد: ما سیاستمداران یا هرکس دیگری که مسلمانان را تحقیر کند، تحمل نمی‌کنیم.

لرنر ادامه داد: به آن یک درصدی که صاحب ۸۰ درصد ثروت در این کشور هستند، بگویید که زمان آن رسیده است که این ثروت را به اشتراک گذارند. به سیاستمدارانی که از خشونت سراسر جهان استفاده می‌کنند و سپس وعظ عدم خشونت برای مظلومان می‌کنند، بگویید که زمان آن رسیده است که به جنگ پهپادهای خود و هرنوع دیگر از جنگ پایان دهید و پایگاههای نظامی خود را در سراسر جهان تعطیل کنید و نظامیان را به خانه بازگردانید.

وی تصریح کرد: به قضات بگویید که اجازه دهند تعداد زیادی از سیاهپوستان آمریکایی که توسط پلیس نژادپرست آمریکا از بین رفته‌اند و یا اینکه توسط قضات نژادپرست زندانی شده‌اند، آزاد شوند.

این خاخام یهودی به انتقاد از سیاست‌های دولت ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: به رهبران ترکیه بگویید که کشتار کردها را رها کنند. به نخست‌وزیر اسرائیل بگویید که شیوه‌ تأمین امنیت اسرائیل، توقف اشغال کرانه باختری و کمک به ایجاد یک دولت فلسطینی است.

لرنر گفت: شیوه تأمین امنیت آمریکا این است که بعنوان یک کشور سخاوتمند و نوع دوست در جهان معروف شود نه اینکه قدرتمندترین کشور جهان شناخته شده باشد. ما می‌توانیم با یک طرح جهانی و داخلی شروع کنیم که برای یکبار و همیشه به فقر، بی‌خانمانی، گرسنگی، آموزش و خدمات درمانی ناکافی در داخل و جهان پایان دهیم.

این خاخام یهودی در پایان سخنان خود گفت: ما، یهودیان، و همپیمانان غیریهودی ما در تمامی مذاهب آرزوی غرور و افتخار برای مسلمانان جهان که ماه رمضان را پشت سر می‌گذارند، داریم و در غم از دست رفتن محمد علی، مبارز بزرگ عدالت و صلح، به آنها می‌پیوندیم.