محمدتقی معینیان – تاملی بر سخنان اخیر دکتر روحانی

2016-04-14
86 بازدید

تاملی بر سخنان اخیر مقام محترم ریاست جمهوری (فرصت حاصله از برجام دائمی نیست ، این فرصت همیشگی نخواهد بود) پس از سالها فراز و نشیب و عبور از جاده های سنگلاخ تعاملات سیاسی و فرهنگی و گذر از گردابی پر خطر سرانجام مذاکرات هسته ای در مسیری مدبرانه حرکت کرد و به سرانجام رسید. […]

photo_2016-02-23_14-53-49

تاملی بر سخنان اخیر مقام محترم ریاست جمهوری
(فرصت حاصله از برجام دائمی نیست ، این فرصت همیشگی نخواهد بود)
پس از سالها فراز و نشیب و عبور از جاده های سنگلاخ تعاملات سیاسی و فرهنگی و گذر از گردابی پر خطر سرانجام مذاکرات هسته ای در مسیری مدبرانه حرکت کرد و به سرانجام رسید.
هر چند که عده ای این تفاهم و توافق را بی نام خود برنتافتند و هر چه چوب داشتند لای چرخ مذاکرات و توافقات گذاشتند و از مرزهای منافع ملی و اخلاق و ادب گذر گردند و بر تیرگی کارنامه خود افزودند . بعضی از مغروضین گستاخی را به حدی رسانیده اند که دولت مقتدر و کاردان دکتر روحانی را با حکومتهای فتحعلی شاه قاجار و شاه سلطان حسین صفوی تشبیه می کنند . ( انشاالله در ادامه گذری خواهیم داشت بر حکومتهای فتحعلی شاه و شاه سلطان حسین)
به هرحال در مذاکرات هسته ای مهم آن بود که تفکر غالب ، پیروزی گفت و گو و عقلانیت بر کینه توزی و انحصار و افراطی گری را به اثبات رسانید و حق شناسی مردم نثار تلاش های فداکارانه رادمردان هسته ای شد.
اما توافق هسته ای که از سوی بسیاری از سیاستمداران جهان (توافق قرن) نام گرفت ، با توجه به بستر بسیار پر تنشی که درآن متولد شد خوشبختانه با موفقیت به سرانجام رسید. به یقین این توافقنامه نقطه ضعف هائی دارد. اما باید شرایط پذیرش توافقنامه و موقعیت زمانی کشور را مدنظر قرارداد و قضاوت کرد . نگاه استراتژیک به توافق هسته ای ، روشنگر حقیقتی بزرگ است . این که اولاً در مسیر توسعه یافتگی این توافق تهدیدات خطرناک و ویرانگر را تبدیل به فرصتی های ممتاز و کم نظیر برای رشد و توسعه کشور کرد و شرایط بسیار مناسبی را برای تحقق انطباق جهانی به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعه یافتگی و رشد و پیشرفت کشور فراهم ساخت است . این که بتوانیم با جهان تعامل کنیم ، اشتراکات خود را به دنیا بشناسانیم و به تناسب آن تهدیدها را تبدیل به فرصت نماییم. به توسعه سرمایه گذاری خارجی و متقابل بیندیشیم و بپردازیم و برای پویائی اقتصادمان چاره ای بیندیشیم . جوانان را از بیکاری و سرگردانی و ناامیدی نجات دهیم . ارزش پول ملی را افزایش دهیم . با تبادلات علمی با جهان به هم افزائی برسیم و از انزوا و انحصار خارج شویم . مهمترین موفقیت این توافق برای کشور است .
ما نمی توانیم ادعا کنیم که کشور ایران ، همه ارزش ها ، پیشرفت ها ، فرصت ها و امکانات جهان را در اختیار دارد . حتی اگر در دراز مدت نیز چنین آرمانی تحقق یابد نسلی که امروز و فردا در این کشور زندگی می کند فدا خواهند شد .
(آنهم نسلی که به اندازه همه نسل های گذشته سختیها و محدودیتها را تحمل و استحقاق زندگی ، کار ، پیشرفت و رفاه و آسایش را دارد.)
توافق هسته ای اگر منحصر به فقط موضوع هسته ای بود شاید چندان اهمیتی نداشت . ولی هنگامی که دولتمردان گذشته تمام تخم مرغ های منافع ملی و کشور و مردم را در آن سبد قرار دادند این ضرورت ایجاد شد که کل مشکلات کشور منوط به حل مشکلات هسته ای گردد. یادمان باید باشد در منطق توسعه پایدار ، ارتباط و انطباق جهانی برای آینده کشور یک اصل است و هوشیاری نسبت به احتمال نفوذ دشمنان یک استثناء است مسئولین نمی توانند از متن به خاطر ترس از حاشیه بگذرند.
کشور نباید فرصت طلائی پسابرجام را مانند سایر فرصتهای طلائی مهمی نظیر فرصتهای طلائی بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل یا فرصتهای طلائی پس از رهاسازی جاسوسان لانه جاسوسی آمریکا . از دست بدهد و یا خدای ناکرده فرصتها را به بحران آنهم بحرانهای خانمانسوز تبدیل کند و مانند سیاست پیشگان ماجراجو گذشته ، فرصت ها را به بحران تبدیل و هر روز رنجیر تازه ای بر آن بزند و ملت را از بهره برداری از فرصتهای طلائی پسا بر جام محروم کند.
این واقعیت غیر قابل انکار است که در اصل توافقات فی ما بین کشورها، آن‌ هم زمانی که قدرت های جهانی در برابر یک کشور قرار گیرند. توافقات منافع محور خواهد شد و هر جبهه تلاش می کند تا بهره و منفعت بیشتری را به دست آورد. بویژه کشورهای سلطه گر که به موازات منافع زیاد خواهانه خود، خوی سلطه طلبی را هم دنبال می کننددر این فرآیند ها جدی ترند. ولی مسئولین و دولتمردان کشور نباید خود را در حاشیه و سایه این تهدید ها قرار دهند. باید در وسط میدان بیایند و بمانند و نقش آفرینی کنند و سهم کشور را بستانند. باید دولت با اطلاع رسانی شفاف و روشن از نتایج مذاکرات و توافق نامه بر جام و اطلاع رسانی از شرایط بحرانی کشور ( در قبل از پذیرش برجام) و شرایط و فرصت های پس از توافق نامه بر جام، در جهت ایجاد یک اجماع ملی برای آرامش مردم و افکار جامعه بکوشند تا در شرایط آرامش، بستر و زمینه های لازم و مناسب برای تحقق حداکثری از شرایط و فرصت های طلائی پسا بر جام فراهم گردد تا انشا الله مسئولین بتوانند در پناه اجماع ملی و آرامش جامعه برنامه ریزی کنند تا در سال(اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل) دولت بتواند به آرمانهای بلند اقتصاد مقاومتی ( درون زا و بینش بنیان ) دست یابد و شرایط مطمئنی را برای کشور در مقابل تهدیدات جهانی و رفاه ملی و آرامش روحی و روانی جامعه بوجود آورند.
حال وظیفه مردم ودولتمردان چیست؟ در شرایط فعلی کلیه دولتمردان از کوچک و بزرگ و آحاد افراد جامعه باید واقع بینانه در جهت وحدت کلمه و اجماع ملی حرکت کنند و از ایجاد هرگونه بحران و تنش و ماجراجوئی بشدت اجتناب ورزند، دولت در این شرایط نیاز به اجماع ملی و آرامش جامعه دارد، درگیریهای سیاسی بنام دین، سیاست کینه ورزی و انتقا مجویانه و تنش های منطقه ای و ناسیونالیستی را پیشه کردن سم مهلکی است که باعث بر باد رفتن منافع ملی و دستاوردهای دولتمردان در ماجرای بر جام خواهد شد ( نباید فراموش کنیم که دستاوردهای جهانی ایران، نتیجه تفکر عقلانی، تعامل مقتدرانه و دیدگاههای سیاسی اعتدالگرانه در سایه وحدت کلمه و اجماع ملی، دولت اعتدال و امید حاصل گردیده و در ادامه نیز باید در این شرایط حاصل گردد …….. ادامه دارد .