بسم الله الرحمن الرحیم والفجر ولیال عشر والشفع والوتر موضوع مقاله: (دهه فجر تجلی اراده الهی وتبلورپیروزی خون برشمشیر) مقدمه: ایام الله دهه فجرروزشمار انقلاب اسلامی وزمان بارورشدن درخت انقلاب یاد آور ایثار وشجاعت وپیروزی امت ابراهیمی به رهبری امام خمینی است که پس قرنها انتظار برای تحقق حکومت اسلامی بادست خالی وشعار الله اکبر […]
بسم الله الرحمن الرحیم
والفجر ولیال عشر والشفع والوتر
موضوع مقاله:
(دهه فجر تجلی اراده الهی وتبلورپیروزی خون برشمشیر)
مقدمه:
ایام الله دهه فجرروزشمار انقلاب اسلامی وزمان بارورشدن درخت انقلاب یاد آور ایثار وشجاعت وپیروزی امت ابراهیمی به رهبری امام خمینی است که پس قرنها انتظار برای تحقق حکومت اسلامی بادست خالی وشعار الله اکبر وپس از سالها شکنجه وتبعید وشهادت مجاهدان فی سبیل الله سرانجام درایامی مبارک به پیروزی رسیدوبه تعبیر حضرت امام جنود الله برجنود شیطان پیروز ومقام معظم رهبری از آن به ایام درخشش خورشید اسلام یاد نمودند .یاد آوری این ایام وبیان خاطرات آن روزها که اراده پولادین مردم صدای غرش توپ وتانک ها را خاموش ومشت های گره کرده برشلیک گلوله پیروز ونقشه های شورای سلطنت ومستشاران نظامی امریکا برای نجات شاه رانقش برآب می کرد یک وظیفه است که رسانه ملی واهل قلم وبیان باید به مصداق وذکرهم به ایام الله یادآوری نمایند تا نسل جدید به واقعیتها پی برده وبه شهامت وشجاعت پیشنینان خود افتخار نمایندوبدانند انقلاب اسلامی ثمره خون هزاران شهید وحاصل مجاهدت وفداکاریها وتدبیررهبری پیامبرگونه امام امت است که هویت ملی وعزت واسقلال ملت ایران را بدنبال داشت واکنون به عنوان امانتی گرانبها به ماسپرده شده تابه مصداق (ان الله یامرکم ان تودالامانات الی اهلها)از آن نگهداری وبه انقلاب جهانی حضرت مهدی متصل گردانیم.والبته سهل انگاری وخیانت به آن عقوبت سخت خواهد داشت.
( دهه فجر )
والفجر که سوگند خدای ازلی است روشنگر حق است که با آل علیست
این سوره به گفته امام صادقعلیه السلام
برخیز که فجر انقلاب است اموروز بیگانه صفت خانه خراب است امروز
هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد از لطف خدا نقش بر آب است امروز
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : اسعد العجم بالاسلام اهل فارس سعادتمند ترین امت عجم به واسطه اسلام ایرانیان هستند.
میزان الحکمه حدیث ۱۵۷۵۶
در حدیث آمد که در قم رهبری با اقتدار از قیامش عدل و عزت برقرار
دعوت او از نفوذ معنوی در اجتماع اوج گیرد می شود دلها چو کوهی با وقار
آهنین مردان آزادی که در راه جهاد از شهامت هر یک اندر جبهه کوهی پایدار
سینه ها گردد سپر گویا ندارد ترس و بیم از مسلسل ها و توپ و تانک اندر کار و زار. آیینه سخن ص۴۷
انقلاب اسلامی حاصل تلاش علمای دین و میراث بزرگ امام خمینی رحمه الله علیه می باشد که
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درمورد آنها می فرماید: العلماء مصابیح الارض و خلفاء الانبیاء ان العلما هم ورثه الانبیا
عالمان دین چراغهای هدایت روی زمین و جانشین پیامبرانند.
رمز جاودانگی و تاثیر گذاری دانشمندان دینی خودسازی و بی توجهی آنها به ذخارف دنیا وپیوند با اهل بیت علیهم السلام می باشد که علاوه برتبیین احکام الهی درتغییرحکومتها وایجاد انقلاب دینی تاثیرگذار بوده اند.مرحوم مدرس درپاسخ به پیشنهاد رضاشاه که از اومی خواهدسکوت کند تازندگی راحتی رابرایش فراهم نماید می گوید: من با عزت و سربلندی در وطن خود می میرم ولی تو با ذلت و خواری در سرزمین بیگانه از بین خواهی رفت.
وقتی انگلیسها به میرزا کوچک خان جنگلی پیشنهاد سازش و به حکومت رساندن او را می دهند می گوید: حکومتی که شما شالوده ی آن را بریزید پایدار نخواهد ماند .
نواب صفوی در قبال پیشنهاد قبول تولیت حرم امام رضا علیه السلام از طرف دولت پهلوی، به فرستاده شاه می گوید: خجالت نمی کشی مرا به دربار معاویه دعوت می کنی و دست رد به این پیشنهاد می زند.
و حضرت امام می فرماید: از فرودگاه به فرودگاه می روم اما دست از انجام وظیفه برنمی دارم.
براستی چه قدرتی جز ایمان به خداوند می تواند چنین انسانهایی را تربیت کند که مصداق:
( ان الذین قالواربنا الله ثم استقاموا ) باشند.
از این رو انقلاب اسلامی میراث فداکاری و مجاهدت انسانهای وارسته و شاگردان مکتب سیدالشهداست که در ایام الله دهه فجر بدست معمار کبیر انقلاب تحقق پیدا کرد و به عنوان امانتی بزرگ به دست ما سپرده شد.
بی تردید رمز بقای جمهوری اسلامی نیز ایمان به خداوند متعال و پایبندی به احکام و دین و اتحاد امت است که در سایه هدایتهای ولی فقیه استمرار می یابد.
( نمونه هایی از هدف گرفتن ولایت فقیه از سوی دشمن )
یکی از مقامات سیا می گوید: اگر ولایت فقیه در ایران از هم بپاشد می توان پذیرفت که جمهوری اسلامی تغییر ماهیت داده است. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی: بهترین راه برای دگرگونی در ایران استفاده از ماهواره و تغییر فرهنگ جامعه است.
حمله گروههای معاند انقلاب اسلامی و دشمنی آشکار و نظریه پردازان ضد انقلاب با ولایت فقیه بخاطر درک قدرت ولیه فقیه و تاثیرگذاری آن در ناکام شدن نقشه قدرتهای سلطه گر می باشد.
امام امت با اعلان خطر دسیسه های استکبار جهانی و ایادی داخلی آن برای تضعیف جایگاه ولایت فقیه فرمودند: به هوش باشید که موریانه های موذی این ایادی استکبار جهانی در صدد رخنه کردن در صفوف شما هستند. صحیفه نور جلد ۱ ص ۱۵
من به همه ملت و قوای انتظامی اطمینان می دهم که امر دولت اگر با نظارت ولایت فقیه باشد آسیبی بر این مملکت وارد نخواهد شد. پیام آفتاب ج ۲ ص ۵۹
البته تجربه ثابت نموده که قدرتهای استکباری و مزدوران بیگانه توان شکست انقلاب را ندارند اما ممکن است با نفوذ مرفهین بی درد و بکار گرفتن افراد نا اهل در پستهای مدیریتی آن را استحاله و از درون تهی نمایند که این جرکت خزنده به مراتب خطرناک تر از دشمن خارجی است .
باید توجه داشته باشیم که ممکن است دشمن از غفلت و سرگرم شدن ما به جمع آوری غنائم سوء استفاده و شکستهای خود را جبران نماید. همانگونه که در صدر اسلام سپاه کفر به فرماندهی خالدبن ولید پیروزی مسلمانان در جنگ احد را به شکست کشانیدو همانگونه که استعمار پیر انگلستان با رواج بی بند و باری و فساد آندلس را از چنگ مسلمانان بیرون آور، انقلاب اسلامی نیز در معرض خطر ربایش و تحریف توسط افراد نا اهل قرار دارد.
حضرت علیعلیه السلام می فرمایند: و لکننی آسی ان یلی امر هذه الامه سفها ءها و فجارها فیتخذوا مال الله دولا و عباده خولا و الصالحین حربا و الفاسقین حزبا نهج البلاغه خ۶۲
اندوه من از آن است که امر حکومت به دست تبهکاران بیفتد و آنگاه اموال خدا را دست به دست بچرخانند و بندگان او را به بردگی بکشانند و با نیکوکاران جنگ نمایند و با فاسقان همراه شوند.
بنابراین شرط نجات انقلاب اسلامی از این خطر هوشیاری مسئولان و دولتمردان و مراقبت از اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی است.
یادمان باشد پیام آفتاب دست نا اهلان نیفتد انقلاب
قال علی علیه السلام: حسن سیاسه یستدیم الریاسه سیاست نیکو باعث پایداری دولتهاست و از نشانه های پایداری دولت هوشیاری در سامان دادن کارها و مراقبت بر اوضاع مملکت است.
اینک ما در معرض امتحان و آزمونی بزرگ قرار داریم که آیا آرمانهای امام و انقلاب را تداوم می بخشیم یا بنا به مصلحت سکوت کرده و بی تفاوت می مانیم؟؟
والسلام
زمانی گندمانی
امام جمعه بخش میمه
نقدی بر تئاتر روزهای زندگی
در ابتدا از کلیه دست اندرکاران گروه هنری توحید که سالیان سال است علیرغم نبود امکانات پرچم هنر و به ویژه هنر والای تئاتر را در شهر برافراشته نگاه داشته اند تشکر میگردد و نقد زیر در جهت بهتر شدن آثار آتی و کم تر شدن ایرادات تقدیم میگردد
جمعه شانزدهم بهمن ماه نود وچهار
در بدو ورود به سالن چهره هایی خسته و عبوس در سمت های فروشنده بلیط و مسول چک کردن بلیط ها شما را به داخل سالن هدایت میکنند.آراستگی ظاهری و برخورد نیمه مودبانه در ابتدای امر میتواند تاثیر مثبت و خوبی در مخاطبی که وارد یک فضای فرهنگی شده ایجاد کند جا دارد به متصدیان ورودی سالن تذکراتی در خصوص برخورد با میهمانان و نگاه محترمانه به کسانی که به احترام این گروه حاضر شدند وقت خود را با تماشای اجرای آنان سپری کنند داده شود.
از فضای داخل سالن و صندلی های پلاستیکی و چینش ادوات صوت و نورپردازی که به دلیل بضاعت سالن در بدترین حالت ممکن قرار گرفته و بدجوری توی ذوق مخاطب میزند میگذریم چون به هر حال تنها سالن شهر است و این گروه هنری گزینه ی دیگری نداشته و اینجا نقد بر سایرین است
برنامه با تاخیر کمی (حدود ده دقیقه) آغاز میشود هرچند به موقع و به اصطلاح آن تایم بودن خیلی مهم است.در ابتدا ترانه ای توسط یکی از بازیگران نمایش اجرا میشود که نکته اصلی عدم توجه به پوشش فرد است یک پیراهن زرد رنگ(که بعدتر متوجه میشویم پیراهن فرم نمایش است و این خواننده محترم برای اجرای ترانه هم از همان لباس فرم نمایش استفاده کرده)یک گوشی موبایل حدود ۵٫۵ اینچی در جیب شلوار(که میشد هنگام اجرا آن را همراه نداشت)و چند مورد دیگر از این قبیل
در مورد نمایشنامه و نحوه اجرا به علت تفاوت سلایق صحبت چندانی ندارم و به ذکر چند نکته بسنده میکنم
اول اینکه یکی از برگ های برنده همیشگی گروه توحید گریم متفاوت و جذاب این گروه بود که در این نمایش چیزی به عنوان گریم بازیگران وجود نداشت و چهره ها کاملا خام وارد صحنه میشدند
دوم عدم حضور و مشارکت زنان بود که باتوجه به اینکه اجراهای قدیم این گروه با مشارکت بانوان انجام میشد انتظار میرفت حضور زنان تداوم داشته و یا حتی افزایش یابد
سوم عبارات و جملاتی که به شدت نژادپرستانه بوده و از همینجا از دوستان این گروه هنری تقاضا دارم سریعا نسبت به حذف این عبارات در اجراهای باقی مانده اقدام نمایند. انتظار از اهالی هنر این است که با وسواس و دقت بیشتری واژه ها و جملات را انتخاب کنند و من بنا را بر سهوی بودن میگذارم. در جایی از نمایش این عبارت عنوان میشود
“برای شهر دو تا در بسازید یکی بالا یکی پایین کلیدش رو هم بدید به یه افغانی”
تصور کنید پدری افغانستانی به همراه همسر و فرزندش بر شما منت نهاده و برای دیدن نمایش شما به سالن آمده. دیدن چهره ی این پدر پس از شنیدن عبارات بالا به شدت ناراحت کننده است.ضمنا براداران و خواهران افاغنه کاربرد لغت افغانی را توهین تلقی میکنند و انتظار دارند افغانستانی خطاب شوند
کلیت نمایش به موضاعتی از قبیل بازار روز مطرح شدن موارد در سایت(احتمالا منظور صبح میمه بوده) معضل کمربندی و مسکن مهر و … میپرداخت.متاسفانه در به کار گیری انتقادات از ظرافت و جذابیت های هنری استفاده نشده بود و معضلات اغلب به صورت خام و کاملا مستقیم در حالت القایی به خورد مخاطب داده میشد.شاید جا داشت برای متن های به کار رفته تفکر بیشتری میشد و پرداخت بیشتری رو متن صورت میگرفت.
پرده ی پایانی نمایش که با حضور آقای حمید سلیمی شور و شوق زیادی به سالن داد هرچند در اجرا و پیاده سازی شخصیت ها بسیار خوب از آب درآمده بود اما بازهم اسیر تکرارهای گذشته بود و نوآوری خاصی در به کارگیری این نقش ها به کار نرفته بود.
در پایان صحبتی هم با نویسنده و کاردگران نمایش دارم:هنر به خودی خود و به ذات والاست زمانی که هنر ابزاری شد برای توجیه درستی راه و روشمان آنجاست که هنر افول میکند و تنزل هنر به فاصله میان هنرمند و مخاطب می انجامد.هنر عرصه ی وسیعی است گام برداشتن در راه نوشتن یک نمایشنامه و اجرای آن برای مخاطب عام نیازمند سطح مطالعه و قدرت تفکر بالا به همراه اصل بی طرفی است.اینکه در قستمی از نمایش استفاده از ماهواره را مذموم بدانیم بی اطلاع از اینکه شاید بیش از ۵۰ درصد از مخاطبان و شاید حتی مجریان این نمایش یا به دلیل سلب اعتماد از رسانه ملی یا به دلیل سرگرمی یا هر دلیل دیگر در حال استفاده از آن هستند ناشی از تفکر من بیشتر میفهمم و در نتیجه ی فاصله از مخاطب است.انتظار از بیش از ۱۵ سال سابقه هنری گروه توحید این است که به خلق سلیقه برای مخاطب مبادرت ورزد از موضوعات تکراری و چندبار کهنه شده در شبکه های اجتماعی (نظیر پرده ای که در باب زندگی مجازی جوانان و استفاده بیش از حد از اینترنت و گیم اجرا شد)بپرهیزد یک گام جلوتر به خلق موضوع و پرداخت آن بپردازد نه دنباله روی موارد تکرار شده در شبکه های اجتماعی باشد.در حین اجرای نمایش مسول سالن (که به علت عدم آراستگی ظاهری و عبوس بودن ذاتی شاید بیشتر برای جایگاه ارشد گروهان در یک پادگان مناسب بود تا مسول سالن در یک برنامه فرهنگی) به فردی که در حال فیلمبرداری از پرده ی آخر نمایش بود تذکر داد که فیلم و عکس گرفتن ممنوع است من اگر کارگردان بودم و مخاطبی را میدیدم که دارد فیلم میگیرد خوشحال میشدم با خودم میگفتم حتما آنقدر ارزش داشته که مخاطب حاضر شده این صحنه یا پرده را ضبط کند به علاوه اینکه فیلم و عکس گرفتن مخاطب یک امر کاملا مرسوم در فضاهای هنری به ویژه تاتر و کنسرت هاست و حتی خود من به واسطه کلیپی که سال گذشته از اجرای گروه توحید در یکی از شبکه های مجازی دیدم ترغیب به حضور در این برنامه شدم.
در پایان ضمن تشکر دوباره از این گروه امیدوارم ظرفیت نقد وجود داشته باشد و مورد هجمه دوستان قرار نگیرم
وقتی انگلیسها به میرزا کوچک خان جنگلی پیشنهاد سازش و به حکومت رساندن او را می دهند می گوید: حکومتی که شما شالوده ی آن را بریزید پایدار نخواهد ماند .
نواب صفوی در قبال پیشنهاد قبول تولیت حرم امام رضا علیه السلام از طرف دولت پهلوی، به فرستاده شاه می گوید: خجالت نمی کشی مرا به دربار معاویه دعوت می کنی و دست رد به این پیشنهاد می زند.
و حضرت امام می فرماید: از فرودگاه به فرودگاه می روم اما دست از انجام وظیفه برنمی دارم.
بیهوده ﺍﺳﺖ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺩﯾﺎﻧﺖ ﯾﺎ ﺑﯽ ﺩﯾﻨﯽ ﺁﺩﻣﻬﺎ !
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﯾﺪ،ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺍﺳﺖ،ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻧﺞ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﯿﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ
ﺍﺯ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺷﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﻭ ﮔﯿﺎﻩ ﺭﺍ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ، ﻣﺤﺘﺮﻡ
ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ ” ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ …..”
ق -ظ یه چیز رافراموش کردی وآن شرافت انسانی است که نباید همه جاخرجش کرد وبه پای همه ریخت آنچه باعث پشت پا زدن به دنیا وریاست حرام ومورد حمایت ظالمان می شود شرف وانسانیت است نه روحیه تسلیم دربرابربیگانه