از نگاه مسئولان تهران نشین، ایران روستایی است در اطراف تهران

2016-02-03
103 بازدید

رسانه ی وامدار، روزنامه نیست، روزی نامه است / خانه مطبوعات، خانه من نیست «امروز بیشتر از لحاظ ساختاری و همچنین از لحاظ باور در افکار عمومی، مشکل داریم، رسانه ها و مطبوعات در کسب اعتبار و اعتماد مردم استان، نتوانسته اند شایسته و بایسته عمل کنند، لازم به ذکر است که امر جلب اعتماد […]

IMG_8725-210x140

رسانه ی وامدار، روزنامه نیست، روزی نامه است / خانه مطبوعات، خانه من نیست

«امروز بیشتر از لحاظ ساختاری و همچنین از لحاظ باور در افکار عمومی، مشکل داریم، رسانه ها و مطبوعات در کسب اعتبار و اعتماد مردم استان، نتوانسته اند شایسته و بایسته عمل کنند، لازم به ذکر است که امر جلب اعتماد و کسب اعتبار برای یک رسانه محلی، امری است مهم که یک روزه به دست نمی آید ولی یک شبه از دست می رود».

صاحب نیوز/ گپ داغ در ادامه گفتگوی های دنباله دار خود همچنان مشکلات رسانه های اصفهان را در رسیدن به جایگاه مطلوب و حقیقی تا رسیدن به راهکاری جامع و عملیاتی بررسی می کند. بعد از انتشار دو گفتگو در شبکه اطلاع رسانی صاحب نیوز این‌بار نوبت قدیمی ترین و تنهاترین تشکل صنفی مربوط به رسانه های نصف جهان شد که همچنان با وجود همه مشکلات، تلخی ها و شادی ها از سال ۱۳۷۴ تاکنون پابرجاست.

منصور گلناری با سابقه فعالیت بیش از دو دهه در عرصه مدیریت رسانه، روزنامه نگاری و مدیریت خانه مطبوعات استان که به اذعان بسیاری از اهل فن یکی از دغدغه مندترین افراد برای جامعه خبری، خبرنگاران و رسانه های اصفهانی در طول سال های گذشته است و در این راه خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده در گفتگوی صمیمی و بی پرده که البته قدری با چاشنی درد و دل همراه شد پاسخگوی سوالات ما شد.

صاحب نیوز – تحلیل و بررسی شما از وضعیت مطبوعات استان چیست؟

اگر بخواهیم یک بررسی نقطه به نقطه پیرامون وضعیت رسانه های مکتوب و مجازی استان نسبت به سال های قبل، حداقل دو دهه گذشته داشته باشیم، باید بگوییم جایگاه فعلی خیلی بهتر است.

پیش از انقلاب؛ در اصفهان نهایتاً ۲۰ مجوز نشریه بود، در حالی که در حال حاضر بالای ۳۰۰ مجوز نشریه در اصفهان وجود دارد که ۶ مجوز آن روزنامه محلی است، همچنین در بخش دفاتر خبرگزاری پیش از انقلاب اسلامی، در اصفهان تنها یکی بود و الآن ۱۰ دفتر خبرگزاری رسمی، مجوز دارند، اصفهان در طول این سال ها از لحاظ کمی در بخش رسانه ای رشد خیلی خوبی کرده است، که البته این روال در دنیا نیز بوده است و ما هم به تبع این چنین بوده ایم، ولی در بحث رشد کیفی رسانه ها، نکات قابل تاملی باید بیان شود چرا که مشکلاتی وجود دارد که مانع از تحقق این امر در حد مطلوب شده است.

صاحب نیوز – در بخش مدیریت رسانه ها اوضاع را چگونه می بینید؟

در بخش مدیریتی رسانه ها، مدیران خوب، قابل و توانمندی در استان داریم، البته این افراد عمدتاً هرچه یاد گرفته اند براساس تجربه در رسانه بوده و متاسفانه به صورت کلاسیک و آکادمیک نیست.

خطاهایی که جامعه رسانه در عرصه استان طی طول سال های گذشته کرده است، بعضا خیلی گران برای همه ما تمام شده است، چرا که براساس آزمون و خطاها، کارهایی صورت گرفته است که بر این منوال بنیان هایی در ذهن مسئولین، عامه مردم و خبرنگاران گذاشته شد که اشتباه بوده و عوض کردن آن اکنون سخت است.

صاحب نیوز – وضعیت خبرنگاران فعلی رسانه های استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروز وضعیت خبرنگاری در بخش تحریریه ها اسف بار نیست ولی عالی هم نیست. در جشنواره های کشوری و حتی نمایشگاه مطبوعات امسال، حضور چشمگیر و اثرگذار رسانه های اصفهان بسیار مشهود و قابل قبول بود؛ حضور خبرنگاران تخصصی و تحلیل گر خوب در بخش رسانه ای استان از جمله مزیت هایی است که وجود دارد.

معتقدم که امروز بیشتر از لحاظ ساختاری و همچنین از لحاظ باور در افکار عمومی، مشکل داریم، رسانه ها و مطبوعات در کسب اعتبار و اعتماد مردم استان، نتوانسته شایسته و بایسته عمل کنند، لازم به ذکر است که امر جلب اعتماد و کسب اعتبار برای یک رسانه محلی، امری مهم است که یک روزه به دست نمی آید ولی یک شبه از دست می رود.به نظر من رسانه های استان در نظر و دید مردم کم اعتبار و اعتماد هستند، مهمترین مشکل اینجا است.

ما امروز هم رقبا و هم دشمنان خیلی قوی در عرصه رسانه داریم، امروز رسانه های دنیا در خانه ما هم حضور دارند، نگاه پایتخت نشینان به استان های کشور کاملا تبعیض آمیز است.

از نگاه مسئولان تهران نشین، ایران یک روستایی است که در اطراف تهران قرار دارد، در ادبیات خبر هم متاسفانه این نوع نگاه وجود دارد، مثلا بیان می شود فردا در تهران و برخی از شهرستان ها باران می بارد، در ادبیات سریال ها، اخبار و سخنرانی ها تبعیض آشکار وجود دارد،

به نظر من در حال حاضر در کشور، روزنامه های دوپینگی (چون جام جم و همشهری ) در کشور هستند، که به علت توزیع رایگان و حمایت و  البته در ادامه با جذب روزنامه نگاران و نویسندگان توانمند و قوی کشور را با رانتی که داشتند و پیشنهادات مالی شگفت انگیز، به محتوای خود غنا بخشید.

وضعیت فعلی مطبوعات و رسانه های استان چگونه است؟ مشکل اصلی از نظر شما در دستیابی به نقطه مطلوب چیست؟ 

وضعیت مطبوعات مکتوب و مجازی از لحاظ کمی در استان خوب است و حتی به نظر من به حد اشباع هم رسیده است، ولی از لحاظ ورود نیروی انسانی از نظر تعداد هنوز جا داریم، برای ورود جوانان علی رغم آنکه نیروهای توانمند و قلم های قوی داریم که می توانند در عرصه های ملی و جهانی بدرخشند، باید بحث آموزش جدی گرفته شود.

مشکل اصلی ما در بحث ساختاری مطبوعات استان است، مدل توزیع روزنامه ها در اصفهان است، این مدل متعلق به ۵۰ سال گذشته است و این غصه بر دل مطبوعات استان است.

کمبود شدید دکه های فروش مطبوعات در اصفهان یک مشکل است، امروز برای مطبوعات توزیع هر چه بیشتر ضرر است، هزینه های سنگین توزیع مطبوعات، در حال شکستن کمر دغدغه داران رسانه ها است، امروز شهرداری اصفهان و شهرداری ها که مسئولیت اداره شهر را در دست دارند، برای رفع مشکل توزیع مطبوعات باید تدبیر کنند. البته اصفهان چوب نزدیکی مسافت به تهران را درعرصه مطبوعات هم می خورد.

IMG_8722

صاحب نیوز – بحث آموزش در خانه چگونه است؟

بحث آموزش در عرصه رسانه و خبر اهمیت زیادی دارد، امروز آموزش های براساس تجربه بوده ولی آکادمیک و یا به روز شده نیست، اولین کاری که ما از سال ۷۵درخانه مطبوعات آغاز کردیم، به صورت زیر زمینی، آموزش روزنامه نگاری را در سطوح مختلف شهر آغاز کردیم.

برنامه این بود که دانشجویان و جوانان آموزش ببینند و قبل از ورود به رسانه ها آموزش دیده باشند، در همین راستا به مدت ۹ سال، جشنواره روزنامه نگاران غیر حرفه ای کشور را برگزار کردیم که باعث انگیزه افراد بسیار زیادی شد ولی به دلیل عدم حمایت مسئولان، برگزاری این جشنواره قطع شد.

ما از مسئولان خواستیم که یک اتاق در یک فرهنگسراها و هزینه دو نیروی کار را به ما بدهند سالی ۵۰ خبرنگار خوب تحویل رسانه استان می دهیم، ولی نکردند و نشد.

در حال حاضر بخشی از اصحاب رسانه و خبرنگار که قلم می زنند محصول همان همایش ها هستند بیش از ۱۵۰ دوره آموزشی در طول چند سال گذشته برگزار کردیم.

ما به همه مسئولان و متولیان بحث آموزش خبر در استان از جمله اداره کل ارشاد، باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه علمی و کابردی، انجمن های صنفی روزنامه ها فرهنگسرای رسانه گفتیم که دوره های آموزشی که برگزار می کنند و پراکننده است تجمیع شوند و متمرکز برگزار شوند.

بحث رتبه بندی در عرصه اصحاب رسانه نشده و نگذاشته اند که اجرا شود، همواره مورد تاکید ما بوده است که براساس یک چهارچوب و سرفصل مشخص صورت گیرد.

عده ای در صحنه رسانه، با دیپلم در حال تدریس سرفصل های دکترای رسانه و بحث خبر در بخش آموزش هستند، اصحاب رسانه مهمان ما سرپرستان و مسئولان رسانه ها هستند ولی به دلیل پذیرایی بد در بخش آموزش خبری اصحاب رسانه هم دچار سوء هاضمه شده اند و این به دلیل فراگیری آموزش خبری از افراد و مکان های مختلف نه چندان مرتبط، اکادمیک و تخصصی است.

صاحب نیوز – گره کار رسانه های اصفهان کجاست و راه حل آن از نظر شما؟

گره کار در عدم رفع مشکلات، منیت ها و من من کردن ها و مال من بودن ها است، عدم رفع مشکل در عرصه رسانه همان مشکل ایجاد شده در پروژه های بزرگ عمرانی در اصفهان چون ورزشگاه نقش جهان و… است.

امروز همکاری میان متولیان آموزش خبری و رسانه ای نیست، دعوت خواهی از برخی از اساتید برتر و برند کشوری برای کسانی که حتی الفبای خبری هم آموزش ندیده اند دراصفهان اصلا کاری مناسب نیست.

در زمینه آموزش ابتدا باید نیازها احصا و مشخص شود، سپس برنامه ریزی صحیح و متمرکز برای رفع نیازها و پس از ان رتبه بندی میان خبرنگاران حرفه ای و غیر حرفه ای و ایجاد انگیزه برای خبرنگاران انجام شود.متاسفانه برای خبرنگاری، سکو و رتبه بندی مشخصی در کشور و استان نیست و این امر انگیزه را در بحث آموزش از خبرنگاران می گیرد.

صاحب نیوز – دلیل زدگی و عدم انگیزه برای ورود خبرنگاران و اصحاب رسانه به خانه مطبوعات چیست؟

بحث تشکل ها و انجمن های متعدد استان قصه طولانی دارد، در درجه نخست آنکه ما هیچ گاه منکر ضعف خود نیستیم و اعتراف می کنیم که خیلی از کارهایی که دوست داشتیم نتوانستیم انجام دهیم.

سخن ما این است که معاون مطبوعات وزارت ارشاد با همه امکانات معنوی و مالی و قدرتی که دارد، برای اصحاب رسانه چه کرده است که خانه مطبوعات نتوانسته است بکند.

در بحث خانه مطبوعات استان اصفهان نیز همین است، آیا ویلا و پورشه خواستن از پدری که کارگر است و حداقل حقوق را دارد بی انصافی نیست؟

خانه مطبوعات استان نه قدرت لازم از سوی وزارتخانه و نه بودجه و امکانات دارد که پاسخگوی همه درخواست ها باشد. من مشکل اصلی را ضعف بینش نسبت به کار تشکیلاتی در افراد، اعضا و اصحاب رسانه می دانم صحبت ما این است که عضو ساده در خانه به عنوان یک عضو در حد خود وظیفه و رسالت خود را باید انجام دهد.

مشکلات بارها گفته شده است و انتقادات از خود بیان شده است، حتی عده ای بوده اند که از خانه و عملکردش خیلی انتقاد می کردند ولی یک روز به واسطه یکی از اعضای هیئت مدیره خانه دعوت شدند ودر یک جلسه ۴ساعته با مجموعه امکانات و اختیارات و فعالیت های انجام شده خانه آشنا شدند و در نهایت ۹۰ درصد آنها اقناع شدند که انتقادات آنها اشتباه بوده است.

زمانی در خانه مطبوعات باید سر در چاه کرد و با چاه درد و دل کرد، اصل برای من گلناری حفظ اساس خانه مطبوعات است حتی اگر ضعیف باشد. اصحاب رسانه به عنوان یک عضو ساده از اعضا هیئت مدیره مطالبه نکرده اند در حالی که آنها به هیئت مدیره رای داده اند.

IMG_8703

صاحب نیوز – امروز باند و مافیایی در خانه اصلا وجود ندارد؟

در سال های اخیر دو مشکل اساسی پیش پای خانه بوده است، تشکل های موازی و یکی اداره کل ارشاد است که نه تنها کمک نکرده است بلکه سرعت ما را هم گرفته است به عنوان نمونه در تنظیم اساسنامه خانه مطبوعات این چنین کرده است.در طول ۲۰ سال گذشته ما یک کمک مالی از ارشاد به خانه ندیده ایم.

در طول سال های گذشته اگر ۱۰ بار باطری خود را برای انجام فعالیت شارژ کردیم حداقل ۸ بار از آنها برای اثبات خود و ماندگاری تشکل غیر دولتی خانه مطبوعات مصرف شده است و ۲ بار برای کار و فعالیت بوده و این باعث خستگی زیاد شده است.

رفع و دفع مخالفت ها و دشمنی های علیه خانه مطبوعات ۸۰ درصد انرژِی ما گرفته است در برخ از اوقات نه تنها با هم نبوده ایم بلکه برهم بوده ایم، اثبات جایگاه خانه مطبوعات برای مسئولان و دستگاه انرژی زیادی از بدنه هیئت مدیره خانه می برد.

توقعات برخی از اعضا و اصحاب رسانه از خانه مطبوعات، غیر معقول و مافوق امکانات است، عدم درک از کار تشکیلاتی و فهم ضعیف از تشکیلات مشکل اصلی است، خانه مطبوعات نه حق کسی را غصب کرده و نه دشمن کسی است، پس یاریش کنید.

صاحب نیوز – از روزنامه رسالت بگویید در طول سال ها فعالیت در این رسانه، اولویت این روزنامه چیست؟

رسالت روزنامه ای است که برای قشر خاصی تنظیم و نوشته می شود و روزنامه عام پسندی نیست. این کار هم هدفمند و برنامه ریزی شده است و تلاش برای جذب مخاطب جدید نکرده اند، روزنامه رسالت یک رسانه تحلیلی و سیاسی است و در حوزه خودش با توجه به اهداف به نظر من خوب عمل کرده است.

صاحب نیوز – با این تفاسیر در جمع روزنامه های سراسری چه جایگاهی دارد؟

از لحاظ تحلیلی جز چند روزنامه اول کشور است ولی از لحاظ توزیع و زیبایی آخر است. البته برای جذابیت چند عامل مهم است، اهمیت یک در ظاهر و دوم  در محتوا است، اما ظاهر یکبار مخاطب را جذب می کند ولی محتوا او را پاگیر می کند.

صاحب نیوز – بهترین اثر به قلم شما در روزنامه رسالت چه مطلبی است؟ 

مطلب نقد به استاندار وقت تحت عنوان به کجا چنین شتاب در دهه ۷۰٫

و حرف آخر…

اعتقاد من و اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات این است پولی که در خانه مطبوعات هزینه و خرج می شود نباید هیچ گونه حرف و حدیثی در ان باشد، یعنی در قبال دریافت پول و کمک و وعده ای، قول و تعهدی داده نشود، این سیره ما است، البته شاید انصاف این باشد که بگویم در چند مورد هم در نگرفتن کمک های مالی اشتباه کرده باشیم. ولی اعتقاد داریم که رمز ماندگاری خانه مطبوعات در ۲۰ سال، پاکی مالی و عدم تعهد در قبال دریافت پول است، و حقیقت امر آن است خانه ی مطبوعات ارث پدری من نیست.

البته باید صریح بگویم که ذهنیت برخی از افراد مبنی براینکه بخش ها و شرکت ها در صف ایستاده اند برای کمک مالی به خانه مطبوعات هم اصلا درست نیست و تقریبا توهم و خیال است، در طول سال های گذشته با فقر در خانه مطبوعات جلو رفته ایم ولی پاکدستی خود را حفظ کرده ایم.

IMG_8717

صاحب نیوز- با شنیدن این کلمات چه چیزی به ذهن شما می رسد ؟!

یارانه مطبوعاتی: پیدای ناپیدا

حُریت قلم: آرزوی هر روزنامه نگار

بیمه خبرنگاری: عملکرد نا مطلوب

کارت هدیه: آفت روزنامه نگاری

خانه مطبوعات: یک تشکل صنفی

رپرتاژ: در جای خودش لازم و مناسب