تصادفات و سوانح رانندگی در کشور ما از آمار بالایی برخوردار است ، کارشناسان و متخصصان این حوزه دلایل متعددی را برای این معضل بیان میکنند ، نبودن جاده های استاندارد و کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل از مهمترین دلایل میباشد. صنعت مونتاژ خودرو در کشور ما سابقه دیرینه داشته و زمانی که کارخانجات ایران […]
تصادفات و سوانح رانندگی در کشور ما از آمار بالایی برخوردار است ، کارشناسان و متخصصان این حوزه دلایل متعددی را برای این معضل بیان میکنند ، نبودن جاده های استاندارد و کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل از مهمترین دلایل میباشد.
صنعت مونتاژ خودرو در کشور ما سابقه دیرینه داشته و زمانی که کارخانجات ایران ناسیونال توسط برادران خیامی تاسیس گردید ، کشوری به مانند کره جنوبی که این روزها یکی از غول های کارخانجات اتومبیل سازی در جهان است ، از این صنعت برخوردار نبود.با پیروزی انقلاب اسلامی اکثر کشورهای اروپایی و خصوصا آمریکا روابط اقتصادی خود را با ایران به صورت یک طرفه قطع کرده و با فراخواندن اتباع کشور خود که در ایران حضور داشتند ، صنایع وابسته کشورمان را در نوعی بن بست قرار دادند. جنگ هشت ساله تحمیلی نیز باعث گردید اکثر صنایع دست از کار روزانه خود کشیده و در خدمت کشور و جنگ درآیند.
بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ و خاتمه جنگ ایران و عراق ، کشور وارد دوران سازندگی شده و با امکانات حداقلی داخلی و همت متخصصان ایرانی ، صنایع ایران و از جمله صنعت خودروسازی شروع به فعالیت عادی خود نمود ، پیکان این خودروی وطنی گل سر سبدی بود که همه با آن رابطه خوبی برقرار کرده بودند ، سالیان سال همین پیکان بدون کوچکترین تغییری در ظاهر و باطن ، خواهان زیادی داشت و شرکت ایران خودرو که همان ایران ناسیونال قبل از انقلاب بود ، در این بازار بدون رقیب و پرمشتری یکه تازی میکرد.اگر به خاطر داشته باشیم در آن سالها ، ایران خودرو فقط ، پیکانهای خود را با رنگ سفید وارد بازار کرده و گویا با دیگر رنگ ها دشمنی و کینه داشت ، خریداران نیز هیچ گونه اعتراضی به این وضعیت نداشتند و در معامله ای که طرفین خریدار و فروشنده رضایت داشته باشند ، جای هیچ گونه بحث و جدل نمیماند.شرکت سایپا نیز به تبعیت از برادر بزرگتر خود همین رویه را در پیش گرفته و به صورت دربست انحصار صنعت خودرو را در دست گرفتند.
بدون آن که کوچکترین تغییری در کیفیت خودروهای ساخت داخل ایجاد گردد ، هر ساله بر قیمت آن افزوده گشت ، متقاضیان گاها برای دریافت همین اتومبیلها ی وطنی ، کل پول خرید را به حساب شرکتهای خودرو سازی ریخته و در صف نوبت خرید ، به انتظار مینشستند، زمانی موتور و بسیاری از قطعات مهم این خودروها از کشورهای دیگر وارد شده و در ایران مونتاژ میگردید، اما با شروع تحریمها ، موتور و کلیه قطعات در داخل تولید گردیده و به نوعی خودرویی کاملا وطنی و ایرانی ساخته و تحویل مشتریان میشد.
با ورود شرکتهای جدید خودرو سازی از قبیل کرمان موتور و پارس خودرو و دیگر شرکتها ، پای اتومبیلهای دیگری نیز به کشور باز شد که گل سر سبد آنها پراید بود ، پراید به سرعت هر چه تمامتر جای خود را در بین خانواده های ایرانی باز کرد و به تدریج پیکان را از گردونه رقابت خارج کرده و جای آن را گرفت .
ایران خودرو نیز در این مبارزه پای پژو را به داخل کشور باز کرده و با مونتاژ پژو ۴۰۵ و پژو پرشیا و پژو ۲۰۶ تا اندازه ای توانست مشتریان خود را حفظ کند ، هر چه از زمان ورود این خودروها به کشور میگذشت ، از کیفیت آنها کاسته شده و روز به روز بر تعداد معترضین و شاکیان افزوده میشد ، آتش سوزی های پیاپی اتومبیل های پژو در مقاطعی حکایت از کیفیت پایین بودن آن داشت .
روز به روز بر تعداد اتومبیلهای با کیفیت و بعضا بی کیفیت چینی افزوده شد و کم کم چهره ظاهری اتومبیلهای سطح جاده ها تغییر کرد.
خودروهای وارداتی که تقریبا کیفیت بهتری نسبت به خودروهای وطنی داشتند ، ذائقه مردم را تغییر داده و هر کس سعی داشت اتومبیل شیک تر و ایمن تر و با آپشن های بیشتری خریداری نماید ، اتومبیلهای شاسی بلند ، مشتریان خاص خود را داشته و به یکباره خیابانهای شهرهای بزرگ ویترین نمایش این خودروها شدند.
در این اوضاع و احوال کمپینی در دنیای مجازی تحت عنوان نخریدن خودروی صفر کیلومتر تولید داخل شکل گرفت ، روز به روز بر تعداد افراد این کمپین افزوده گشت ، مدیران و مسئولان خودروسازی در ابتدای امر ، این کمپین را به حساب نیاورده و آن را نوعی بازی بچه گانه میدانستند ، هر چه از زمان شروع این کمپین میگذشت ، مسئولان ، متوجه ابعاد آن شده ، اما نمیخواستند آن را رسانه ای کنند ، وزیر صنعت در سخنرانی های پیاپی بی تاثیر بودن این کمپین را اعلام میکرد ، مدیران خودروساز در جواب خبرنگاران میگفتند ، این کمپین تاثیری در فروش محصولات نداشته و خودرو ارزان نخواهد شد ، مدیر عامل سایپا در پیامی از مردم بابت کیفیت پایین خودروها عذرخواهی کرده و دلیل آن را تحریمهای ظالمانه آمریکا و غرب میدانستند .
اما بانیان کمپین خواسته های خود را که همانا ارزان شدن خودرو و بالا بردن کیفیت بود ، اعلام کرده و از مواضع خود کوتاه نمی آمدند.
شرکتهای خودروساز با این حرکت به نوعی آچمز شده و نتوانستند تعهدات خود را در قبال قطعه سازان انجام دهند ، حقوق کارگران شاغل در این بخش به تعویق افتاد ، هر روز گزارشاتی از دپوی تعداد زیادی از خودروهای ساخته شده توسط این دو خودروساز جاده کرج منتشر میشد که برخی ها تکذیب و برخی ها نیز تایید میشد ، مسئولین مدام مصاحبه میکردند که این کمپین تاثیری در فروش خودرو نداشته و خودروسازها کمافی السابق به تولید و فروش خودروهای تولیدی خود مشغول هستند.
کار به آنجا رسید که مسئولان خودروسازی دست به دامان مراجع تقلید شده و از آنها استفتا کردند، سوالشان این بود که آیا پیوستن به کمپینی که مخالف خرید محصولات داخل کشور است جایز میباشد ؟
آیت الله موسوی اردبیلی یکی از مراجع تقلید در جواب این افراد فرمودند : همان طور که مردم وظیفه دارند تولیدات ساخت کشورخودشان را بخرند و حمایت کنند ، تولید کننده نیز باید حق و حقوق مصرف کننده را رعایت کرده و بر کیفیت محصولات خود بیفزاید.سوال اعضای کمپین این بود که اگر کمپین تاثیری در خرید خودرو نداشت ، چرا شما دست به دامان مراجع شده اید ؟
در این وانفسا دولت دست به کار شد و برای نجات صنایع خودروسازی راهکارهایی را اندیشید ، بعد از مدتها به این نتیجه رسیدند که وام خرید خودرو را به بیست و پنج میلیون تومان با سود شانزده درصد برسانند، ابتدا گفتند بازپرداخت این وام هفت ساله بوده ، بعد از این که دیدند استقبال خوبی از این طرح شد ، هفت سال را به چهار سال تقلیل داده و گفتند کسانی میتوانند از شرایط بازپرداخت هفت ساله استفاده نمایند که بتوانند هشتاد و چهار فقره چک اقساط را در وجه خودروسازان کارسازی نمایند، کاری که عملا در توان خیلی ها نیست ، کارگرانی که حداقل حقوق دریافت میکنند نیز در این طرح قرار نمیگیرند ، زیرا توان پرداخت ماهیانه هفت میلیون ریال قسط را ندارند ، از هیجدهم آبان ماه که ثبت نام این طرح شروع شده خودروی پراید و تیبا و پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ متقاضیان بیشتری داشته است ، سود حاصل از این وام هیجده میلیون تومان میباشد که بی آن که کیفیت خودرو بهتر شده و یا قیمت ان تعدیل شود از جیب مصرف کننده بیرون میرود. در پایان باید این نکته را یادآور شوم که این طرح فقط و فقط برای نجات کارخانجات خودروسازی به انجام رسیده وگرنه کیفیت همان و قیمت نیز به مراتب بیش از قبل خواهد بود.یا حق
این دو شرکت بزرگ زیان ده هستند و فقط تحت حمایت های حکومتی و بازار انحصاری سرپا مانده اند
واقعا متاسفم برای طرز فکر کسانی که تصور کرده اند در این شرایط نابسامان اقتصادی با گرفتن وام اختاپوسی دولت صاحب خودرو شده اند و یا از یک فرصت اقتصادی استفاده کرده اند. عزیزانی که انگار نه انگار داد و بیداد کارشناسان دانشگاهی صنعت خودرو( سوای جبهه گیرییها و شاخ و شانه کشیدنهای سیاسی که نمی توان وجودش را حتی در حوزه صنعت خودرو نیز انکار کرد ) در جهت کنار زدن چتر انحصار و یا حداقل ارزش قائل شدن برای شهروند ایرانی در جهت مصرف خودروی استاندارد بوده است . ای کاش کاری نمی کردید که مجاب شویم هر چه بر سرمان می اید حقمان است . شهروند محترمی که می خواستی بیشتر از درصد نزول خواران سود به سیستم بانکی بدهی حداقل راه اول را انتخاب می کردی تا دلمان خوش باشد که بی احترمی ندیده ایم و نگوییم مسئولین ما را نادان فرض کرده اند از این بابت که نه تنها کیفیت را بالا نبردند از سویی خودروها را با قیمتهای کهکشانی فروختند و درد بیشتر اینکه ابتدا قرار بود طرحشان برای مدتی ادامه داشته باشد ولی همین که قراضه هایشان را از پارکینگ خودروسازی به پارکینگ منازل مردم انتقال دادند خاتمه طرح را اعلام کردند.
عادل عزیز سلام من را پذیرا باش و از این به بعد بگو ” چقدر می فهمیم ما “
امیدوارم خودرو ساز ها این آیه قران را که می فرماید: (وای بر کم فروشان ) هیچ وقت فراموش نکنند چون دارند وسیله ای تولید می کنند که با جان مردم ارتباط دارد
یک مقام اقتصادی فرانسه گفت تعجب مکنم از ایرانیها با گوشیهای اخرین مدل و به روز اما خرید خودرو های ۳۰ سال قبل
http://www.khabaronline.ir/detail/479160/science/technology
سن رانندگیتان چقدر است؟/با این بازی آنلاین آزمایش کنید موقع رانندگی چند ساله هستید