احمدرضا ایراندوست – بایدها و نباید های وام خرید خودرو!

2015-11-16
57 بازدید

تصادفات و سوانح رانندگی در کشور ما از آمار بالایی برخوردار است ، کارشناسان و متخصصان این حوزه دلایل متعددی را برای این معضل بیان میکنند ، نبودن جاده های استاندارد و کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل از مهمترین دلایل میباشد. صنعت مونتاژ خودرو در کشور ما سابقه دیرینه داشته و زمانی که کارخانجات ایران […]

۸

تصادفات و سوانح رانندگی در کشور ما از آمار بالایی برخوردار است ، کارشناسان و متخصصان این حوزه دلایل متعددی را برای این معضل بیان میکنند ، نبودن جاده های استاندارد و کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل از مهمترین دلایل میباشد.
صنعت مونتاژ خودرو در کشور ما سابقه دیرینه داشته و زمانی که کارخانجات ایران ناسیونال توسط برادران خیامی تاسیس گردید ، کشوری به مانند کره جنوبی که این روزها یکی از غول های کارخانجات اتومبیل سازی در جهان است ، از این صنعت برخوردار نبود.با پیروزی انقلاب اسلامی اکثر کشورهای اروپایی و خصوصا آمریکا روابط اقتصادی خود را با ایران به صورت یک طرفه قطع کرده و با فراخواندن اتباع کشور خود که در ایران حضور داشتند ، صنایع وابسته کشورمان را در نوعی بن بست قرار دادند. جنگ هشت ساله تحمیلی نیز باعث گردید اکثر صنایع دست از کار روزانه خود کشیده و در خدمت کشور و جنگ درآیند.
بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ و خاتمه جنگ ایران و عراق ، کشور وارد دوران سازندگی شده و با امکانات حداقلی داخلی و همت متخصصان ایرانی ، صنایع ایران و از جمله صنعت خودروسازی شروع به فعالیت عادی خود نمود ، پیکان این خودروی وطنی گل سر سبدی بود که همه با آن رابطه خوبی برقرار کرده بودند ، سالیان سال همین پیکان بدون کوچکترین تغییری در ظاهر و باطن ، خواهان زیادی داشت و شرکت ایران خودرو که همان ایران ناسیونال قبل از انقلاب بود ، در این بازار بدون رقیب و پرمشتری یکه تازی میکرد.اگر به خاطر داشته باشیم در آن سالها ، ایران خودرو فقط ، پیکانهای خود را با رنگ سفید وارد بازار کرده و گویا با دیگر رنگ ها دشمنی و کینه داشت ، خریداران نیز هیچ گونه اعتراضی به این وضعیت نداشتند و در معامله ای که طرفین خریدار و فروشنده رضایت داشته باشند ، جای هیچ گونه بحث و جدل نمیماند.شرکت سایپا نیز به تبعیت از برادر بزرگتر خود همین رویه را در پیش گرفته و به صورت دربست انحصار صنعت خودرو را در دست گرفتند.
بدون آن که کوچکترین تغییری در کیفیت خودروهای ساخت داخل ایجاد گردد ، هر ساله بر قیمت آن افزوده گشت ، متقاضیان گاها برای دریافت همین اتومبیلها ی وطنی ، کل پول خرید را به حساب شرکتهای خودرو سازی ریخته و در صف نوبت خرید ، به انتظار مینشستند، زمانی موتور و بسیاری از قطعات مهم این خودروها از کشورهای دیگر وارد شده و در ایران مونتاژ میگردید، اما با شروع تحریمها ، موتور و کلیه قطعات در داخل تولید گردیده و به نوعی خودرویی کاملا وطنی و ایرانی ساخته و تحویل مشتریان میشد.
با ورود شرکتهای جدید خودرو سازی از قبیل کرمان موتور و پارس خودرو و دیگر شرکتها ، پای اتومبیلهای دیگری نیز به کشور باز شد که گل سر سبد آنها پراید بود ، پراید به سرعت هر چه تمامتر جای خود را در بین خانواده های ایرانی باز کرد و به تدریج پیکان را از گردونه رقابت خارج کرده و جای آن را گرفت .
ایران خودرو نیز در این مبارزه پای پژو را به داخل کشور باز کرده و با مونتاژ پژو ۴۰۵ و پژو پرشیا و پژو ۲۰۶ تا اندازه ای توانست مشتریان خود را حفظ کند ، هر چه از زمان ورود این خودروها به کشور میگذشت ، از کیفیت آنها کاسته شده و روز به روز بر تعداد معترضین و شاکیان افزوده میشد ، آتش سوزی های پیاپی اتومبیل های پژو در مقاطعی حکایت از کیفیت پایین بودن آن داشت .
روز به روز بر تعداد اتومبیلهای با کیفیت و بعضا بی کیفیت چینی افزوده شد و کم کم چهره ظاهری اتومبیلهای سطح جاده ها تغییر کرد.
خودروهای وارداتی که تقریبا کیفیت بهتری نسبت به خودروهای وطنی داشتند ، ذائقه مردم را تغییر داده و هر کس سعی داشت اتومبیل شیک تر و ایمن تر و با آپشن های بیشتری خریداری نماید ، اتومبیلهای شاسی بلند ، مشتریان خاص خود را داشته و به یکباره خیابانهای شهرهای بزرگ ویترین نمایش این خودروها شدند.
در این اوضاع و احوال کمپینی در دنیای مجازی تحت عنوان نخریدن خودروی صفر کیلومتر تولید داخل شکل گرفت ، روز به روز بر تعداد افراد این کمپین افزوده گشت ، مدیران و مسئولان خودروسازی در ابتدای امر ، این کمپین را به حساب نیاورده و آن را نوعی بازی بچه گانه میدانستند ، هر چه از زمان شروع این کمپین میگذشت ، مسئولان ، متوجه ابعاد آن شده ، اما نمیخواستند آن را رسانه ای کنند ، وزیر صنعت در سخنرانی های پیاپی بی تاثیر بودن این کمپین را اعلام میکرد ، مدیران خودروساز در جواب خبرنگاران میگفتند ، این کمپین تاثیری در فروش محصولات نداشته و خودرو ارزان نخواهد شد ، مدیر عامل سایپا در پیامی از مردم بابت کیفیت پایین خودروها عذرخواهی کرده و دلیل آن را تحریمهای ظالمانه آمریکا و غرب میدانستند .
اما بانیان کمپین خواسته های خود را که همانا ارزان شدن خودرو و بالا بردن کیفیت بود ، اعلام کرده و از مواضع خود کوتاه نمی آمدند.
شرکتهای خودروساز با این حرکت به نوعی آچمز شده و نتوانستند تعهدات خود را در قبال قطعه سازان انجام دهند ، حقوق کارگران شاغل در این بخش به تعویق افتاد ، هر روز گزارشاتی از دپوی تعداد زیادی از خودروهای ساخته شده توسط این دو خودروساز جاده کرج منتشر میشد که برخی ها تکذیب و برخی ها نیز تایید میشد ، مسئولین مدام مصاحبه میکردند که این کمپین تاثیری در فروش خودرو نداشته و خودروسازها کمافی السابق به تولید و فروش خودروهای تولیدی خود مشغول هستند.
کار به آنجا رسید که مسئولان خودروسازی دست به دامان مراجع تقلید شده و از آنها استفتا کردند، سوالشان این بود که آیا پیوستن به کمپینی که مخالف خرید محصولات داخل کشور است جایز میباشد ؟
آیت الله موسوی اردبیلی یکی از مراجع تقلید در جواب این افراد فرمودند : همان طور که مردم وظیفه دارند تولیدات ساخت کشورخودشان را بخرند و حمایت کنند ، تولید کننده نیز باید حق و حقوق مصرف کننده را رعایت کرده و بر کیفیت محصولات خود بیفزاید.سوال اعضای کمپین این بود که اگر کمپین تاثیری در خرید خودرو نداشت ، چرا شما دست به دامان مراجع شده اید ؟
در این وانفسا دولت دست به کار شد و برای نجات صنایع خودروسازی راهکارهایی را اندیشید ، بعد از مدتها به این نتیجه رسیدند که وام خرید خودرو را به بیست و پنج میلیون تومان با سود شانزده درصد برسانند، ابتدا گفتند بازپرداخت این وام هفت ساله بوده ، بعد از این که دیدند استقبال خوبی از این طرح شد ، هفت سال را به چهار سال تقلیل داده و گفتند کسانی میتوانند از شرایط بازپرداخت هفت ساله استفاده نمایند که بتوانند هشتاد و چهار فقره چک اقساط را در وجه خودروسازان کارسازی نمایند، کاری که عملا در توان خیلی ها نیست ، کارگرانی که حداقل حقوق دریافت میکنند نیز در این طرح قرار نمیگیرند ، زیرا توان پرداخت ماهیانه هفت میلیون ریال قسط را ندارند ، از هیجدهم آبان ماه که ثبت نام این طرح شروع شده خودروی پراید و تیبا و پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ متقاضیان بیشتری داشته است ، سود حاصل از این وام هیجده میلیون تومان میباشد که بی آن که کیفیت خودرو بهتر شده و یا قیمت ان تعدیل شود از جیب مصرف کننده بیرون میرود. در پایان باید این نکته را یادآور شوم که این طرح فقط و فقط برای نجات کارخانجات خودروسازی به انجام رسیده وگرنه کیفیت همان و قیمت نیز به مراتب بیش از قبل خواهد بود.یا حق