حمیدرضا سراجی – بررسی راههای برخورد با معضل کمربندی میمه

2015-11-01
270 بازدید

این مقاله ی تحلیلی و تصویری بقول عادل فردوسی پور یا مزدک میرزایی می تواند یک ” سوپر پست ” باشد . از عموم کاربران و بویژه مدیران امور شهری انتظار می رود با دقت در راه حل های ارائه شده به تصمیم جامعی در خصوص کمربندی برسند . ضمن تشکر از عنایت تحسین برانگیز […]

این مقاله ی تحلیلی و تصویری بقول عادل فردوسی پور یا مزدک میرزایی می تواند یک ” سوپر پست ” باشد . از عموم کاربران و بویژه مدیران امور شهری انتظار می رود با دقت در راه حل های ارائه شده به تصمیم جامعی در خصوص کمربندی برسند . ضمن تشکر از عنایت تحسین برانگیز مدیر اجرایی صبح میمه به مسایل شهری و پختگی و دقت نظر ایشان مقاله ی موصوف تقدیم می گردد :

خدمت همشهریان عزیز سلام عرض می کنم. چند وقتی است در سایت صبح میمه ، گروه تلگرامی گفتگوی جوان و در مجامع عمومی بحث اصلاح کمربندی مطرح می باشد و با حادثه تاسف بار اخیر و کشته شدن دو تن از هموطنانمان لزوم آن بیشتر احساس شد.

به نظر نگارنده راه های زیر در پیش روی شهرداری میمه قرار دارد:

۱- رضایت به شرایط فعلی

۲- یک طرفه کردن کمربندی

۳- دو بانده کردن کمربندی

۴- تغییر کاربری کمربندی به خیابان شهری


۰۰

۱- حفظ شرایط کنونی

کمربندی سالهاست مورد انتقاد اهالی میمه است . یک نوع بی نظمی و سردرگمی که سهولت و خطر را توامان دارد . آسانی عبور و مرور به همراه خطرات ناشی از این بی نظمی.

به دلیل وقوع حوادث متعدد و کشته و مصدوم شدن بسیاری از همشهریان حفظ شرایط کنونی معقول به نظر نمی رسد.

۲-  یک طرفه کردن مسیر کمربندی

۰۱

این پیشنهاد شاهکار شورای ترافیک شهرستان بود و بر اساس آن مسیر کمربندی از سمت تهران بسته شده و اتوموبیل ها فقط از جنوب به شمال می توانند حرکت کنند.  در صورت اجرای این طرح اگر کسی بخواهد از غرب به سمت شرق جاده برود باید تا شهر جنوبی رفته و از آنجا دور بزند .

khalaf

معایب بسیار این طرح دیر یا زود مسئولان را مجاب به بازگشت به وضعیت قبل خواهد نمود.

۰۱

۳- دو بانده کردن کمربندی

تصویر بالا بهترین حالتی است که در طرح دو بانده کردن ممکن است محقق شود

در صورت دوبانده شدن کمربندی ماشین های عبوری بدون هیچگونه مزاحمتی از دو لاین وسط که با خط مشکی مشخص شده است عبور کرده و با توجه به ایمن شدن این مسیر احتمالا بخش عمده ای از خودروهای عبوری از لاین غربی خیابان انقلاب اسلامی هم به این مسیر وارد می شوند. مردم شهر هم از لاین های کند رو در طول کمربندی حرکت کرده و از محل دو زیرگذری که با فلش قرمز رنگ مشخص شده اند به طرف مقابل کمربندی می روند.

علی رغم ایمن شدن مسیر عبور و مرور که با اجرای این طرح محقق خواهد شد دوبانده شدن کمربندی معایبی هم دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۰۲

الف: سخت شدن عبور و مرور از عرض جاده :

در تصویر بالا مشاهده می کنید که اگر کسی بخواهد از نقطه A به نقطه B برود فقط از راه زیرگذر روبروی خیابان حضرت محمد امکانپذیر است و به همین دلیل رعایت قانون برای مردم آسان نخواهد بود.

ب: مقدار زیادی زمین بابت احداث باندهای کندرو و لاین ها و زیرگذر و فضای مورد نیاز زیرگذرها به هدر خواهد رفت.

tablo

ج:  به دلیل راحت تر و بی خطر بودن این مسیر خودروهای عبوری ترجیح می دهند میمه را دور بزنند و از مسیر خیابان انقلاب اسلامی عبور نکنند . همچنین با احداث لاین شمال به جنوب احتمالا حجم زیادی از خودروهای ورودی از سمت تهران به این مسیر تمایل پیدا نموده و این امر نارضایتی کسبه خیابان انقلاب اسلامی را در پی خواهد داشت . این در حالی است که کسبه از شرایط کنونی کمربندی هم رضایت ندارند.

د: هزینه ی زیاد احداث این مسیرها که بخش عمده ی آن باید از محل عوارض شهرداری پرداخت شود.

هـ : در صورت ساخت زیرگذر معمولی امکان عبور تریلرهایی که قصد ورود به شهرک نگین را دارند وجود نخواهد داشت و ساخت زیرگذرهای بزرگتر هم هزینه ی بیشتری را بر دوش شهرداری خواهد گذاشت. همچنین احداث مسیری که بتواند عبور این تریلرها را امکانپذیر نماید مستلزم داشتن فضای وسیعی می باشد .

علاوه بر موارد ذکر شده معایب زیر برای هر سه طرح فوق الذکر وجود دارد

به دلیل عبور کمربندی از این منطقه :

و: زمین های اطراف آن قابل واگذاری نیست زیرا کمربندی حریمی دارد و بالطبع شهرداری نمی تواند از این طریق درآمدی داشته باشد.

ز: زمین های دو طرف کمربندی به دلیل وجود آلودگی صوتی و آلودگی هوا ارزش چندانی ندارند و اهالی میمه رغبتی برای ساخت و ساز در این محدوده ندارند.

 

tablo4

۴- حذف کمربندی :

با تغییر کاربری کمربندی به خیابان محلی همه معایب فوق الذکر از بین خواهند رفت و تنها عیبی که برای این طرح متصور است اضافه شدن میمه در لیست شهرهای فاقد کمربندی می باشد.

۰۴

زمین هایی که در تصویر بالا با رنگ سبز مشخص شده است در صورت حذف کمربندی ارزش پیدا کرده و ساخت و ساز در آنها رونق می یابد

tablo2

(دز زمان شورای سوم این جاده به عنوان خیابان شهید احمد کاظمی معرفی شد اما هنوز کاربری آن کمربندی است.)

هم اکنون به دلیل خطرناک بودن مسیر امکان انتقال مصلای نماز جمعه به حرم شهدای گمنام وجود ندارد ولی در صورت ایمن شدن مسیر این امر امکانپذیر شده و بالطبع با توجه به محقق شدن فاصله ی لازم برای دو مصلای میمه و وزوان این دو شهر می توانند نماز جمعه مستقل داشته باشند.

در جدول زیر محاسن طرح های مختلف مشخص شده است .

۰۵۹

ایراداتی که ممکن است به طرح تغییر کاربری وارد شود:

الف: قانونا امکان حذف کمربندی وجود ندارد.

۰۵

پاسخ: حذف کمربندی در طرح هادی و طرح جامع شهر دیده شده و اجرای آن منوط به تصمیم شورا و شهرداری است.

ب :‌ با حذف کمربندی امکان عبور بارهای ترافیکی وجود ندارد.

پاسخ: بسیاری از شهرها مثل شهر وزوان کمربندی ندارند و از این بابت مشکلی نداشته اند و اکثر بارهای ترافیکی از مسیر خیابان انقلاب اسلامی قابلیت عبور دارند . در طول سال به طور متوسط دو یا سه محموله ممکن است عبورش از این مسیر سخت باشد که آن هم می تواند از مسیر کمربندی فعلی عبور کند.

ج : با حذف کمربندی اتومبیل های عبوری از این مسیر به خیابان انقلاب اسلامی منتقل و عبور و مرور در این خیابان را دشوار خواهند نمود.

پاسخ: حجم خودروهایی که از سمت تهران به میمه می آیند کمتر از سمت مقابل نیست چرا تا به حال در این مسیر مشکلی پیش نیامده است .

kamarbandi-(1)

د: در صورت بسته شدن ابتدای کمربندی از سمت جنوب این خیابان به صورت بن بست در خواهد آمد

پاسخ: ورودی فعلی کمربندی مسدود خواهد شد اما از کمی جلوتر و با زاویه راهی برای ورود خودروهای غیر عبوری احداث خواهد شد.