با جذب ۵ هزار گردشگر انگور حسن‌رباط کام گردشگران را شیرین کرد

2015-09-20
184 بازدید

خبرگزاری مهر استانها اصفهان گزارش مهر از نخستین جشنواره انگور و بوم گردی اصفهان؛ انگور «حسن‌رباط» کام گردشگران را شیرین کرد/جذب ۵ هزار گردشگر شناسهٔ خبر: ۲۹۱۹۵۰۴ – یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ – ۰۸:۵۱ استانها > اصفهان اصفهان – نخستین جشنواره انگور، بوم گردی و گردشگری استان اصفهان در روستای «حسن‌رباط» بیش از ۵ هزار […]

خبرگزاری مهر

استانها اصفهان
گزارش مهر از نخستین جشنواره انگور و بوم گردی اصفهان؛
انگور «حسن‌رباط» کام گردشگران را شیرین کرد/جذب ۵ هزار گردشگر

شناسهٔ خبر: ۲۹۱۹۵۰۴ – یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ – ۰۸:۵۱
استانها > اصفهان

۱۸۳۷۸۸۸

اصفهان – نخستین جشنواره انگور، بوم گردی و گردشگری استان اصفهان در روستای «حسن‌رباط» بیش از ۵ هزار گردشگر را در کمتر از یکروز به نقاط گردشگری و بازدید از ظرفیت‌های این روستا جذب کرد.
خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: نخستین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری استان اصفهان در روستای «حسن‌رباط» برگزار شد.

این جشنواره فرصت مغتنمی ایجاد کرد تا بیش از ۵ هزار نفر از گردشگران استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و تولیدات مواد غذایی بخش میمه، راهی این روستا شوند.

وجود باغات انگور، بادام و گردو و جالیزکاری در دل طبیعت بکر و دست نخورده روستای «حسن‌رباط» توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

۱۸۳۷۸۸۵

مردان و زنان روستای «حسن‌رباط» از ابتدای فصل بهار همراه با آوازخوانی و نشاط وصف‌ناپذیرشان راهی مزارع خود شده و همواره برای آبادانی و سرسبزی روستایشان تلاش می‌کنند.

شغل عمده مردم این روستا کشاورزی و دام‌پروری است و مهاجرت جوانان از این روستا به شهرهای استان، میانگین سنی جمعیت این روستا را به سمت میانسالی و پیری سوق داده است.

در این راستا اعضای شورای اسلامی روستای «حسن‌رباط» و دهیار این روستا با همفکری و همراهی فرمانداری و بخشداری میمه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها و معرفی ظرفیت‌های گردشگری این روستا به عموم مردم جامعه تصمیم به برگزاری جشنواره‌ای نیم روزه گرفتند که به اذعان بسیاری از مسئولان یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های گردشگری استان اصفهان و بخش شاهین‌شهر و میمه بود.

۱۸۳۷۸۹۲

مرور هنر و اقتصاد روستا با گذر از غرفه تاریخ

استقبال اهالی روستای «حسن‌رباط» از میهمانان این جشنواره که با اهدای گل و لبخندهای دلنشین همراه بود در نوع خود جالب توجه بود.

با گذر از کوچه و محله روستا، مردان و زنان زحمتکش و صمیمی با چهره‌هایی گشاده را می‌بینی که با آب و جارو کردن خانه‌ها، درهای خانه‌های خود را چون دل‌های پاکشان، برای ورود هر مسافر مشتاق باز کرده و هر آنچه دارند، اما ساده، می‌خواهند نثارت کنند.

«حسن‌رباطی‌ها» لباس محلی خاصی ندارند و بیشتر مادربزرگ‌های روستا «چارقد چهارخانه بلند» همراه با «پارچین» می‌پوشند و پدربزرگ‌هایشان نیز شلوار کردی.

محل برگزاری این جشنواره در محوطه بیرونی تالار بزرگ و چند منظوره‌ای تعبیه شده بود که با همکاری یکی از اهالی خیر روستا به بهره‌برداری رسیده بود.

غرفه‌بندی محوطه تالار بزرگ «حسن‌رباط» تاریخ فرهنگی، هنری و اقتصادی این روستا را به تصویر می‌کشید و نگاه هر رهگذری را به خود خیره می‌ساخت.

ایستگاه‌های پخت آش محلی یا آش جو با سیرابی، نان محلی، غذای محلی از جمله کاله‌جوش، چای ذغالی، شیره‌هایی چون عسل ناب، انواع دم‌نوش‌های محلی، دوغ، ماست و کره‌ای که در این غرفه‌ها جاسازی شده بود دلچسب‌تر از هر چیزی بود که در آن لحظه تصورش را می‌کردی.

۱۸۳۷۸۹۱

بافت «فرش دستبافت»، بافت «جاجیم» و ریسیدن نخ در کنار ساخت چاقو‌های «استاد حسین قنبر» از دیگر هنرهای ارایه شده در غرفه‌های نخستین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری «حسن‌رباط» بود که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کرد.

ارائه ظرفیت‌های گردشگری زیست محیطی نیز در این نمایشگاه به چشم می‌خورد به گونه‌ای که در برخی از این غرفه‌ها تصاویری از جاذبه‌های طبیعی و همچنین تصاویری از حیات وحش موته با آهوهای زیبایش در غرفه‌های نمایشگاه جشنواره انگور، بوم گردی و گردشگری «حسن‌رباط» دیده می‌شد.

حضور برخی مسئولان استانی و شهرستانی و هزاران نفر از مشتاقان این جشنواره، همدلی و همراهی بخش خصوصی و حضور پرشور هنرمندان و تمام اقشار جامعه در این جشنواره گواه نیاز به ملی شدن این آئین فرهنگی و بومی بود.

جشنواره‌ای متکی به اعتبارات مردمی

اما در این میان حضور کمرنگ اصحاب رسانه و خبرنگاران در این جشنواره را می‌توان از ضعف‌های برگزاری آن در نخستین دوره دانست چرا که ملی و جهانی شدن آن نیازمند اطلاع‌رسانی جامع و کامل است.

عبدالله ابراهیمی، عضو شورای اسلامی روستای حسن‌رباط در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره به خبرنگار مهر می‌گوید: شناساندن ظرفیت‌های موجود در بخش میمه و به ویژه روستای حسن رباط در حوزه‌های گردشگری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و بوم‌گردی از مهم‌ترین اهداف برگزاری نخستین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری «حسن رباط» بود.

وی که معتقد است این جشنواره با اتکا به نیرو و اعتبارات مردمی برپا شده است، اضافه می‌کند: مردم روستای حسن رباط و شهرها و روستاهای اطراف از جمله شهر‌های لای‌بید، وزوان و میمه و روستاهای لوشاب و موته بیش از ۲ ماه است که برای برگزاری این جشنواره فعالیت می‌کنند.

عضو شورای اسلامی روستای حسن‌رباط برگزاری جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری را نمونه بارز همدلی و همزبانی مردم این روستا و مسئولان برای توسعه روستا توصیف می‌کند و می‌افزاید: برگزاری چنین جشنواره‌ای با این میزان استقبال از عهده ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی به تنهایی بر نمی‌آید و این مردم هستند که در این زمینه نقش اساسی و تمام کننده دارند.

ابراهیمی در ادامه با قدردانی از اعضای شورای اسلامی روستای حسن ‌رباط از جمله حجت‌الاسلام عمار عمارلو، محمد امیری، مجتبی سلمانی و یوسف ابراهیمی و عیسی فلاح، دهیار حسن‌رباط ادامه می‌دهد: تمام تلاش خود را برای ثبت ملی شدن این جشنواره به کار خواهیم بست و این اقدام را تا سه سال آینده تحقق می‌بخشیم.

امکان ثبت ملی جشنواره انگور و بوم گردی حسن رباط

اما محسن یارمحمدی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در حاشیه این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: برگزاری این جشنواره با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بدون اتکا به اعتبارات دولتی در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

وی در خصوص ثبت ملی شدن جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری استان اصفهان در روستای «حسن‌رباط» نیز می‌افزاید: برگزاری متوالی این جشنواره تا سه سال آینده امکان ثبت ملی شدن آن را فراهم می‌سازد.

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان که معتقد است برگزاری این جشنواره و جذب سرمایه‌گذاران به این منطقه می‌تواند مهاجرت معکوس شهرها به روستاها را به همراه داشته باشد، اضافه می‌کند: ضروری است که این جشنواره‌ها در روستاهای مختلف استان مورد توجه قرار گیرد.

وی توسعه گردشگری برای ایجاد اشتغال را امری مهم عنوان می‌کند و ابراز می‌کند: روستای «حسن‌رباط» به لحاظ جاذبه‌های طبیعی و بکر، آب و هوای مناسب، مردم مهمان‌نواز که میراث ناملموس هستند در کنار باغات انگور و دیگر صنایع دستی که دارد می‌تواند سرمایه‌گذاران را به خود جذب کند.

شهرام امیری، مدیر امور بین‌الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در حاشیه این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نخستین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری استان اصفهان در روستای «حسن‌رباط» جذب ۵ هزار گردشگر در بازه زمانی نیم روزه توسط روستایی با جمعیت ۲ هزار نفری را به گونه‌ای شگفت‌انگیز عنوان می‌کند و می‌گوید: این آمار در نوع خود رکوردی مهم است و این اقدام در واقع تحقق هدف مهم سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور در راستای توسعه گردشگری در شهرها و روستاهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت بود.

وی که معتقد است گردشگرانی که در حال تردد در محور شمالی جنوبی کشور هستند می‌توانند از ظرفیت‌های گردشگری بخش میمه و به ویژه روستای «حسن‌رباط» دیدن کنند، می‌افزاید: این امر می‌تواند به ماندگاری بیشتر گردشگران در استان کمک قابل توجهی داشته باشد.

مدیر امور بین‌الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ادامه از توجه ویژه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری روستای «حسن‌رباط» اشاره می‌کند و اضافه می‌کند: هر گونه درخواست از سوی مسئولان برگزاری این جشنواره خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

۱۸۳۷۸۸۶

وی ارایه آموزش‌های لازم برای توسعه گردشگری در روستای «حسن رباط» و بخش میمه را از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان برای برگزاری بهتر جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری روستای «حسن‌رباط» اعلام می‌کند و می‌گوید: در آینده‌ای نزدیک این آموزش‌ها در قالب کارگاه‌هایی به اهالی روستا ارایه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای تاریخی «حسن رباط » به عنوان یکی از ۱۹ روستای شهرستان شاهین شهر و میمه در غرب بخش میمه در دهستان زرکان است.

روستای «حسن‌رباط» به دلیل استقرار در یک ناحیه کوهستانی، برخورداری از آب و هوای معتدل، طبیعت بکر و زیبا، از ظرفیت قابل توجه گردشگری برخوردار است.

از مهم‏ترین غذاهایی که در این روستا تهیه می‏شود، می‏توان به انواع نان‌های محلی، انواع آش‌ها که رایج‏ترین آن آش کشک، چغندر و سیرابی است و انواع حلواها اشاره کرد.

جمعیت روستای حسن رباط بر اساس سرشماری سال ۲ هزار نفر است و بیش از یک هزار هکتار از اراضی این روستا زیرکشت انگور است و از توابع بخش مرکزی شهرستان میمه به شمار می‌رود.

خبرنگار: مریم یاوری