گزارشی از سفر مسئولین گلستان میمه به تاکستان

2015-09-10
396 بازدید

چند سال قبل در یک کتاب مدیریتی می خواندم که یکی از تفاوتهای ۱۸۰ درجه ای ما و غربی ها در این است که در کشور ما تصمیم گیری سریع و اجرا ، زمان بر است و برعکس آنها پروسه ی تصمیم گیری شان طولانی و اجرا سریع است . می شود فهمید چرا؟ ما […]

چند سال قبل در یک کتاب مدیریتی می خواندم که یکی از تفاوتهای ۱۸۰ درجه ای ما و غربی ها در این است که در کشور ما تصمیم گیری سریع و اجرا ، زمان بر است و برعکس آنها پروسه ی تصمیم گیری شان طولانی و اجرا سریع است . می شود فهمید چرا؟ ما بلافاصله تصمیم می گیریم و مشغول اجرا می شویم . در حین اجرا به مسائلی برمی خوریم که برایش فکری نکرده ایم . ” که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها ”  گلستان میمه یکی از پروژه های بزرگ کشاورزی شهرستان و مورد توجه در استان است . این پروژه در پی ارائه دادن کارهای الگویی است و بهمین منظور بنا دارد از ظرفیتهای موجود برای انجام مطالعات استفاده نماید . از مدت ها قبل کارشناسان باغبانی استان به میمه دعوت شدند و با توجه به شرایط آب و خاک و هوا و سابقه کشاورزی و باغداری منطقه علاوه بر گل محمدی و زرشک ، غرس نهال مو را هم برای گلستان پیشنهاد دادند و همان روز مقرر شد که در فصل برداشت انگور باتفاق کارشناس یا کارشناسانی از جهاد استان مناطق پر محصول انگور در کشور بازدید شود و برنامه ریزی برای کاشت انگور با روشهای نوین در دستور کار قرار گیرد .

IMG_4599

باغ سنتی تاکستان – سه شنبه ۹۴/۶/۱۷

بهمین منظور مهندس حمیدزاده کارشناس باغبانی جهاد شهرستان هماهنگی لازم را جهت بازدید از تاکستان و ملارد انجام داد و این بازدید در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ی هفته ی جاری انجام شد . روز سه شنبه حوالی ساعت ۱۴ باتفاق آقایان مهندس سعیدیان ، شهبازی و یزدانیان با عبور از شهر قزوین به تاکستان رسیدیم .

IMG_4614

برای اسکان به لحاظ پیش بینی استان از قبل فکری نکرده بودیم و تاخیر بچه های شهرستان در رسیدن به تاکستان باعث تماس با آقای سراجی در اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان شد و ایشان بر اساس عادت مالوف ، در طرفه العینی ، امکان اقامت ما را در یکی از اطاقهای تجهیز شده ی خانه ی معلم تاکستان فراهم آورد .

IMG_4612

فرصت را غنیمت شمردیم و پس از رفع خستگی کوتاه حاصل از مسافرت و تا رسیدن بچه های شهرستان که به روز جاری وصال نمی داد . به گشت و گذار در باغات انگور و گفتگو با باغدارانی که اغلب انگور ها را چیده و در حال تهیه ی کشمش بودند پرداختیم .

IMG_4585

قبل از سفر اطلاعاتی از تاکستان و چگونگی استفاده ار محصول انگورش بدست آورده بودم . انگور با ۳ روش کشمش می شود . آفتابی ، تیزابی و کالیفرنی یا کالیفرنیایی که وجه تسمیه ی سومی را نمی دانم .

IMG_4640

کالیفرنیایی همان روشی است که در میمه هم معمول است و در اطاق ها و با آویز کردن بندهای انگور بدست می آید . شیوه ی غالب در تهیه ی کشمش ، روش تیزابی است .

IMG_4586

در این روش محلول تیزاب درون ظرفهای بزرگ ریخته می شود و سبدها یا جعبه های انگور در محلول وارد شده و سپس خوشه ها روی زمینی که مفروش شده است ، در کنار یکدیگر چیده می شود . انگور تیزابی ظرف یک هفته به کشمش تبدیل می شود و این کشمش پس از آماده شدن از بر و روی مناسبی برخوردار است و بیشتر جنبه ی صادراتی دارد   گرچه تهیه ی آن در مجاورت جاده های پر تردد کنار باغها و ذرات معلق در هوا ، از نظر بهداشتی خالی از اشکال نیست .

IMG_4590

در حین بازدید از باغات انگور آقازاده ی  آقای علی زمانی عضو محترم هیئت مدیره ی گلستان طی تماس تلفنی دکتر رسولی مسئول ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان را معرفی کردند که از دوستان ایشان بوده اند . هماهنگی های لازم برای دیدار صبح روز بعد در جهاد کشاورزی استان قزوین انجام شد . باغداران سنتی از کمبود آب خود را متضرر می دانستند و  آبیاری غرقابی و  استفاده ازتانکرهای آب برای مشروب نمودن باغات ، هزینه های تولید انگور را بشدت افزایش داده بود .

IMG_4594

گفتگو با باغداران تاکستانی و سوال از شیوه های هرس ، آبیاری ، آفت زدایی ، ارقام پر محصول و مقاوم و بازار پسند محصول ، تقریبا تا تاریک شدن هوا ادامه یافت .

IMG_4613

روز دوم پس از ادای فریضه ی صبح و ساعت ۵/۳۰ بامداد به طرف قزوین که در ۳۵ کیلومتری تاکستان قرار دارد حرکت کردیم تا دیدارمان با دکتر رسولی تاخیر و تعللی به بازدید باتفاق کارشناسان جهاد قزوین از ایستگاه تحقیقات انگور و باغات سیمی یا داربستی که از قبل توسط جهاد استان هماهنگ شده بود ، وارد نکند .

IMG_4616

دکتر رسولی در دفتر کارش ما را به گرمی پذیرفت و با تشریح علت انتخاب تاکستان و کاری که بناست در میمه انجام شود به تفصیل از محسنات شیوه های داربستی یا سیمی در پرورش مو گفت . وی با توضیح ما در مورد خاک گذاشتن درختچه های مو در میمه ، از ابتلاء مو  به سرطان طوقه در اثر خاک گذاشتن گفت . دکتر رسولی رئیس ایستگاه تحقیقات انگور استان قزوین است و نشست نزدیک به یکساعته ی با وی که بنا شد در میمه نیز ادامه داشته باشد ، سودمند بود . وی نشریه ی ” تربیت عملی تاک به روش کوردون ” را تالیف کرده است که به هریک ، جلدی از آن را تقدیم کرد .

IMG_4624

پس از این دیدار به تاکستان و جهاد کشاورزی این شهرستان آمدیم تا باتفاق مهندس حمیدزاده ی خودمان و کارشناسانی از جهاد تاکستان از ایستگاه تحقیقات انگور جهاد استان واقع در تاکستان و یک باغ نمونه در بهره برداری به شیوه ی سیمی و داربستی بازدید داشته باشیم  .

IMG_4620

در ایستگاه تحقیقاتی انگور بیش از هزار نوع درختچه ی انگور وجود داشت و بسیاری از این ارقام ،  ارقام خارجی انگور بودند .

IMG_4634

 

بازدید از این ایستگاه با توضیحات مهندس فدایی که قبل از این مسئولیت ایستگاه را عهده دار بوده است بیش از ۲ ساعت بطول انجامید و در نوع خود سودمند و مفید بود .

IMG_4699

آقای فرشید طاهرخانی یکی از باغدارانی است که با شیوه ی داربستی یا سیمی در قسمتی از مجموعه ی ۳۵۰۰۰ هکتاری باغات تاکستان باغداری می کند . خوش برخورد است مثل همه ی تاکستانی ها که علم باغداری شان را از آدم دریغ نمی کنند .

IMG_4691

باغش آباد تر از دیگر باغ ها به نظر می رسد . دلایل مختلفی می تواند داشته باشد . مثلا : باغش ” سر وار ” است و به مشکلات بی آبی گرفتار نشده است یا فرشید خان روشهای جدید را برمی گزیند و خودش هم فرد خلاقی است یا دوستی کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی تاکستان که خانم مهندسی است با  ” تارا ” دختر کوچک فرشیدخان . طاهرخانی با دستگاه رفرکتومتری که دارد قند انگورها را چک می کند تا زمان چیدن انگور را بدست آورد . می گوید : درجه ۳۰ نشانگر زمان چیدن است .

IMG_4660

کار با رفرکتومتر را هم ” تارا ” انجام می دهد . با انگیزه و فعال است و امیدوار می شود که روزهای آینده تصویر خودش را در صبح میمه ببیند . او در پاسخ به من که از معنای نامش می پرسم با جذابیتی ویژه می گوید : تارا یعنی ستاره ی درخشان .

IMG_4649

مسایل حائز اهمیت و کارشناسی و فنی این بازدید ۲ ساعته یادداشت برداری گردید و از ” بارگاه ” یا محل تهیه ی کشمش آفتابی باغ طاهرخانی هم بازدید به عمل آمد . از کازشناسان جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان که برای انتقال دانش و تجربیات خود سعی وافری داشتند ، صمیمانه تشکر و سپاسگزاری کردیم

IMG_4646

بارگاه تهیه ی کشمش

و با آقای فرشید طاهرخانی به امید تجدید دیدار و تهیه ی قلمه های مناسب از انگورهای بازارپسند ، مقاوم و بدون دانه ی قرمز و سفید ایشان که به قول انگورداران تاکستانی ” رومیزی ” و ” تازه خوری ” است در اوایل بهار سال آتی ، خداحافظی کردیم .

IMG_4606

 باغ تازه در تاکستان

IMG_4627
ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان

IMG_4643

انگور چیدن در یک باغ سنتی در تاکستان

IMG_4654

توضیحات کارشناس باغبانی جهاد تاکستان

IMG_4666

انگورهای بیدانه ی باغ آقای طاهرخانی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان

IMG_4669

عکس پایانی

IMG_4690

باغ فرشید طاهرخانی

IMG_4723

باغی در ملارد

IMG_4725

همان

IMG_4732

خانه ای ویلایی در باغ ملارد