معاون میراث فرهنگی : تبت قناتها ، اثبات شاهکار نبوغ ایرانی ها

2015-08-27
47 بازدید

سه اثر تاریخی در دولت تدبیر و امید در فهرست آثار جهانی ثبت شد اراک- ایرنا- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سه اثر فاخر تاریخی در دولت تدبیر و امید در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.. محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از خانه صنایع دستی و […]

۱۶۶۵۱۳۷
سه اثر تاریخی در دولت تدبیر و امید در فهرست آثار جهانی ثبت شد
اراک- ایرنا- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سه اثر فاخر تاریخی در دولت تدبیر و امید در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد..

محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از خانه صنایع دستی و بازار تاریخی اراک در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر فعالیت ها و دستاوردهای میراث فرهنگی در زمان دولت تدبیر و امید افزود: سال نخست حیات دولت یازدهم شهر سوخته در حاشیه جاده زابل- زاهدان در استان سیستان و بلوچستان و تیر ماه سال گذشته نیز محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین و منظر فرهنگی میمند به عنوان نوزدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.
وی ادامه داد: ثبت آثار تاریخی کشور در فهرست جهانی یونسکو موجب شناخت و هوشیاری جامعه در حفاظت از این آثار تاریخی با ارزش، افزایش اشتغالزایی و جذب گردشگر جهانی و ایجاد اقتصادی پایدار برای کشوررا به همراه دارد.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور، ثبت جهانی بیابان لوت و یازده قنات تاریخی در سراسر کشور را از دیگر برنامه های سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: با ثبت جهانی بیابان لوت تعدادی از روستاها، بازارها و مناطق باستانی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و منابع طبیعی در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان نیز جزو این آثار قرار می گیرند.
وی ادامه داد: همچنین تیر ماه امسال یازده قنات در هفت استان کشور از جمله قنات ابراهیم آباد اراک در استان مرکزی، قصبه گناباد، بلده فردوس در خراسان جنوبی، دو قنات در میمه و وزوان اصفهان، قنات دوطبقه اردستان، قنات حسن آباد مهریز یزد، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات به ثبت جهانی یونسکو می رسند.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: با ثبت این قنات ها در میراث جهانی یونسکو جهانیان با شاهکار نبوغ، تکنولوژی و فن آوری استحصال آب و دانش بسیار بالایی که این آثار از آن برخوردار هستند، آشنا می شوند.
تا کنون ۲۸ اثر تاریخی کشور در میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است.ک/۲