پورمهدی – سعادت مرد در ۳ ویژگی زن

2015-08-02
455 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم در این جا به حقوق مشترک می پردازیم. حقوقی که هم خانم و هم آقا باید رعایت کنند تا فرزندان سالم بار بیایند و دختران از خانه فرارنکنند٬ جوان ها و نوجوان ها در مراکز فساد حضور پیدا نکنند٬ اعتیاد و افسردگی پیدا نشود. تکریم و احترام؛ اولین حق متقابل زن […]

logo41

بسم الله الرحمن الرحیم
در این جا به حقوق مشترک می پردازیم. حقوقی که هم خانم و هم آقا باید رعایت کنند تا فرزندان سالم بار بیایند و دختران از خانه فرارنکنند٬ جوان ها و نوجوان ها در مراکز فساد حضور پیدا نکنند٬ اعتیاد و افسردگی پیدا نشود.
تکریم و احترام؛
اولین حق متقابل زن وشوهر تکریم و احترام همدیگر است. امام صادق(ع) فرمود:«من اتخذ امرإه فلیکرمها»کسی که همسری اختیار می کند باید اکرامش کند. نبی مکرم اسلام(ص) فرمود: بدترین زن ها این ها هستند:«شرار نسائکم المغفره الدنسه اللجوجه العاصیه الذلیله» کسانی که لجباز هستند٬ کسانی که رعایت برخورد با هسر را نمی کنند٬ فرمان همسر را اجرا نمی کنند و کسانی که نسبت به همسرشان تند و نسبت به دیگران خوش اخلاقند.
نشانه های سعادت مرد؛
پیامبر (ص) فرمود: سعادت یک مرد در این است که زنش این سه ویژگی را داشته باشد:۱ـ «إذا نظرإلیها سرته»؛ وقتی به او نگاه می کند لذت ببرد و شاد شود. امیرالمؤمنین فرمود:من وقتی به فاطمه می نگرم همّ و غمّم رفع می شود٬ غم واندوهم کنار می رود.۲ـ «وإذا أمرها»؛ وقتی فرمانی به او می دهد«أطاعته»؛ اطاعت و پیروی کند.۳ـ«و إذاغاب عنها»؛ وقتی مرد خانه نیست«حفظته»؛ آبرو٬ و شخصیت و مالش را حفظ کند.
بد ترین صفات مرد٬ بهترین صفات زن؛
چرا ترس٬ تکبرو بخل برای مرد بد است٬ ولی برای زن خوب است؟ روایت داریم علی(ع) فرمود: بدترین صفات مرد٬ بهترین صفات زن است. برای مرد تکبر بد است٬ ترس بد است باید در میدان جنگ شجاع باشد ٬ بخل بد است باید دست و دلباز باشد. اما امیر مؤمنان (ع) این صفات برای زن خوب است. معنی این روایت چیست؟۱ــ ترس؛ اگر زن ترس داشت با هر نامحرمی سخن نمی گوید٬ با هر کسی گفت وگو نمی کند٬ هر ماشینی را سوار نمی شود٬ به هر ندایی پاسخ نمی دهد که بعد سر از فساد در بیاورد. جسور بودن زن گاهی کار دستش می دهد منظور از این ترس ٬ نه ترس از گربه است٬ نه ترس از سوسک ٬ و نه ترس از ورود در دانشگاه و مراکز اجتماعی است٬ این ترس یعنی ترس از این که خودش را به آب آتش بزند.۲ــ بخل؛ یعنی مال شوهر را حفظ کند.۳ــ تکبر؛ مرد باید متواضع باشد٬ اما یک زن در مقابل مرد نباید با خضوع و کرنش و نرمی طوری حرف بزند که مرد تحریک شود. مگر خدا به زن های پیغمبر(ص) نمی فرماید:« فلا تخضعن بالقول»؛ وقتی با مرد حرف می زنید ــ این خطاب برای همه است ــ طوری حرف نزند که کسی تحریک شود. تکریم همسر یکی از اصولی است که باید در ازدواج رعایت شود٬ زن ٬ مرد را تکریم کند٬ مرد نیز زن را تکریم کند. نبی مکرم اسلام(ص) فرمود: اگر مردی به زنش سیلی بزند خدا در ازای این سیلیِ نا حقی که به همسرش زده است در قیامت به فرشتهٔ عذاب امر می کند هفتاد سیلی از آتش به آن مرد بزند.
وجود مقدس امیر المؤمنین٬ علی بن ابی طالب؟(ع) وقت ظهر دیدند خانمی در کوچه های کوفه وحشت زده آمد وگفت: یا ابالحسن٬ نجاتم بده همسرم می خواهد مرا بزند٬ مرا از خانه بیرون کرده است و. آقا فرمودند: من به دنبال تو می آیم. در خانه را زدند٬ جوان مغروری در را باز کرد٬ او امیرالمؤمنین (ع) را نمی شناخت. آقا با ملاطفت فرمودند:«یا عبدالله اتق الله»؛ بنده‌ٔ خدا! تقوا داشته باش٬ زن را که نمی زنند٬ زن ریحانه است. ــ امام صادق(ع) فرمود: بهترین زن های شما کسانی هستند که «خیر نسائکم الطیبه الریح الطیبه الطبیخ» مانند گل باشند و زندگی را برای شما شاد نگه دارند.ــ جوان مغرور گفت: حالا که آمده شما را واسطه کرده است او را آتش می زنم. نوشته اند امیرالمؤمنین در رفت و آمد ها همراهش هم تازیانه بود هم شمشیر٬ گاهی این تازیانه را در بازار به دست می گرفت و به متخلفین تذکر می داد و گاهی اگر مبارزه ای پیش می آمد دست به شمشیر می برد. حضرت وقتی دیدند این جوان دارد باطلی را مطرح می کند به تازیانه دست بردند. جوان تا نگاهش به تازیانه و غضب امیر المؤمنین افتاد مقداری جا خورد . بعضی ها آمدند٬ شخصی که راوی این حدیث است می گوید من آقا را معرفی کردم٬ جوان عذر خواهی کرد و آقا فرمودند: با همسرت مهربان باش٬ با هم زندگی خوب داشته باشید٬ و همسرش را به خانه اش فرستاد.
پیامبر(ص) فرمود:اگر زنی به همسرش غضبناک نگاه کند سرمه ای از خاکستر آتش جهنم به چشمانش می کشند. معلوم است سرمهٔ خاکستر جهنم با چشم چه می کند! بعضی خانم ها این گونه اند٬ حرف نمی زنند٬ اما نگاهشان تحقیر و ذلت مرد است. بعضی آقایان هم این طور هستند٬ فرق نمی کند.
منبع:برگرفته شده از سخنرانی های دکتر رفیعی