شورای امنیت قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی را لغو کرد

2015-07-20
43 بازدید

شورای امنیت قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی را لغو کرد بخش خبری الف، ۲۹ تیر ۹۴ تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، هفت روز پس از تدوین متن نهایی برنامه جامع اقدام مشترک، قطعنامه لغو تحریم‌های ایران را با ۱۵ رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد.شورای امنیت […]

۲۰
شورای امنیت قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی را لغو کرد
بخش خبری الف، ۲۹ تیر ۹۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۹
شورای امنیت سازمان ملل، هفت روز پس از تدوین متن نهایی برنامه جامع اقدام مشترک، قطعنامه لغو تحریم‌های ایران را با ۱۵ رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد.شورای امنیت سازمان ملل امروز (دوشنبه) طی جلسه‌ای نشست تصویب قطعنامه‌ای را آغاز کرده که قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی این نهاد را لغو کرده و تحریم‌ها علیه تهران را برخواهد چید. هفته گذشته منابع دیپلماتیک اعلام کردند که آمریکا روز چهارشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرد که توافق هسته‌ای با ایران و پایان بخشیدن به تحریم‌های مدنظر را تأیید خواهد کرد اما شامل حفظ تحریم‌های تسلیحاتی و منع فناوری موشک‌های بالستیک است.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در شورای امنیت، پس از رأی‌گیری گفت: “اجرای توافق مهمترین بخش کار است.”

وی افزود که در صورت تخلف ایران تحریم‌ها می‌تواند طی روندی مشخص برگردد. پاور اظهار امیدواری کرد که یک اتحاد بین‌المللی دیگر همانند آنچه در مورد برنامه اتمی ایران شکل گرفت، برای رسیدگی به دیگر بحران‌های جهانی همچون جنگ داخلی سوریه شکل گرفته و به کار گرفته شود.

پاور افزود که این توافق “تمامی راه‌های” ایران برای دستیبای به یک سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند در حالی که یک نظام بازرسی و شفافیت مستحکم را برای تأیید پایبندی ایران اعمال می‌کند. نماینده چین در شورای امنیت نیز ضمن استقبال از انعقاد سند برجام اظهار داشت: “این شروع بسیار خوبی است این فرآیند برای ده سال آینده بسیار مهم است که ببینیم ایران این اصول را پیگیری کند.”

نماینده فرانسه نیز طی سخنانی گفت: “در حقیقت این توافقی که انجام دادیم به ما بسیار کمک می‌کند. ما از تدوین این توافق که فصل جدیدی را برای صلح جهانی ارائه می‌کند بسیار خرسند هستیم.”

وی افزود: “این موفقیت بسیار بزرگی است که مدلی بسیار خوبی برای حل بسیاری از مسائل به ما ارائه می‌کند تا بتوانیم مسائل جهانی را از طریق سیاسی حل بکنیم.” پس از نماینده فرانسه نماینده روسیه ضمن تشکر از شورای امنیت برای تصویب این قطعنامه اعلام کرد که “این قطعنامه حل کننده نگرانی‌های بین‌المللی است.”

پیش‌نویس متن این قطعنامه در مذاکراتی که بین ایران و گروه ۱+۵ در وین انجام شده تدوین گشته است. متن کامل پیش نویس این قطعنامه را اینجا بخوانید.