بهمن اورانی ، چشمه – مهارتی بنام مذاکره

2015-07-06
130 بازدید

طی دو سال گذشته،مذاکرات هسته ای صرف نظر از نتایج سیاسی  و پیامدهای آن  نوعی کلاس درسی بود  که  مهارتی  بنام گفت وگو و مذاکره را به ما آموخت… چیزی که همه ی ما بطور اجتناب ناپذیری در مراودات روزانه به آن احتیاج داریم و سالهای مدیدی از عدم آشنایی با این مهارت رنج بردیم […]

DSC04848

طی دو سال گذشته،مذاکرات هسته ای صرف نظر از نتایج سیاسی  و پیامدهای آن  نوعی کلاس درسی بود  که  مهارتی  بنام گفت وگو و مذاکره را به ما آموخت…

چیزی که همه ی ما بطور اجتناب ناپذیری در مراودات روزانه به آن احتیاج داریم و سالهای مدیدی از عدم آشنایی با این مهارت رنج بردیم و شاید به عنوان یک آسیب اجتماعی دامن جامعه ما را گرفته بود .

 اکنون باور داریم هیچ چیز در روابط اجتماعی کاربردی تر از گفتمان برای دفاع از منطق وجود ندارد و به راستی الگوی گفت وگو سرمشق برتری است که فرا روی ما ایرانیان قرار دارد.

دیگر از گفت و گو بعنوان یک ضعف و ترس نام نمی بریم و باور داریم مذاکره مولفه ای است که دقیقا باید در مقابل مخالف خودت از آن استفاده کنی و بر این باوری که مذاکره راه دستیابی  بدون آسیب به حقوق خودت است.

در این کلاس مذاکره آموختیم که همه می خواهند به اندازه خود ما برنده باشند و دانستیم نتیجه یک مذاکره الزاما برد ، باخت نیست بلکه می تواند برد ، برد باشد.

خشونت کلامی و پرخاش می تواند راه گفت و گو را در ابتدای مذاکره بر طرفین ببندد پس آموختیم  با چهره ای گشوده و متبسم  می توانیم جدی ترین حرفها را بزنیم.

در آموزش این مهارت آموختیم همواره بر نقاط اشتراک تکیه کنیم و ضمن آگاهی از موارد افتراق از تاکید و بزرگ نمایی آن پرهیز کنیم .

احترام به طرف مقابل ، حفظ اخلاق انسانی و آگاهی به نیازها و محدودیت های طرف دیگر از آموزه های مذاکرات بود …

در مذاکره بر خلاف دعوا و مشاجره اول خوب می شنوی ، خوب می فهمی، خوب درک می کنی و سپس خوب دفاع می کنی نه اینکه نشنیده و درک نکرده دائما در حال بد دفاع کردن باشی…

مهارت مذاکره به ما آموخت که  دیگر در زندگی روزمره نباید با یک مخالفت  و یا یک رفتار نامناسب از سوی دیگری کار به مشاجره و درگیری بیانجامد …مذاکره یعنی منطق را منطقی دفاع کنیم ….