حجت الاسلام پور مهدی – تشرف به محضر امام زمان

2015-05-13
118 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم حاجی نوری که به خاتم المحدثین مشهور است در نجم الثاقب نقل می کند که: علامه با ورع و با تقوی مرحوم آخوند«ملا زین العابدین سلماسی»که یکی از شاگردان مرحوم«سید بحر العلوم»است فرمود:من در محضر درس سید بحر العلوم بودم که شخصی سوال کرد: آیا امکان دارد کسی در زمان […]

poormahdi

بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم حاجی نوری که به خاتم المحدثین مشهور است در نجم الثاقب نقل می کند که:
علامه با ورع و با تقوی مرحوم آخوند«ملا زین العابدین سلماسی»که یکی از شاگردان مرحوم«سید بحر العلوم»است فرمود:من در محضر درس سید بحر العلوم بودم که شخصی سوال کرد: آیا امکان دارد کسی در زمان غیبت کبری٬ حضرت صاحب الزمان(عج الله)را ببیند؟سیدبحر العلوم به او جواب نداد٬ولی من نزدیک او نشسته بودم٬دیدم سرش را پایین انداخته و آهسته می گوید: چه بگویم در جواب او و حال آنکه آن حضرت مرا در بغل گرفته و به سینه خود چسبانده است.
معلوم میشود در برابر چنین اشخاصی که این همه قضایای معتبر و مسلم از تشرفات را دیده و در شک و تردیدند لزومی ندارد سخن را به استدلالات طولانی کنیم و بهتر است از کنارشان بگذریم.
بعضی ممکن است چنین تصور کنند که فقط علماء بزرگ و انگشت شمار از میان صدها عالم و مجتهد ممکن است به خدمت آن حضرت برسند ولی ما که به لیاقت کسی کار نداریم ٬ما به لطف و کرم امام عصر(عج الل) می نگریم. آن حضرت از خاندانی هستند که در زیارت جامعه به آنان عرض می کنیم: عادتکم الاحسان و سجیتکم الکرم (عادت شما احسان و خوی شما بزرگواری است).
البته فکر نکنید ما می گوئیم هر کس گفت من امام زمان(عج الله) را دیده ام فوراً باید سخنش را پذیرفت.ما می خواهیم بگوئیم:
الف: تشرفات به دست خداست و به دست ما نیست.
ب:امام و حجت خدا دست محبت پروردگار بر سر مردم و هادی و راهنمای آنهاست وحتی ممکن است آن حضرت مانند اجداد طاهرینش به افراد بی بضاعت محروم ویتیم و گرفتار از لحاظ ظاهر بیشتر محبت بفرمایند.
ج:تشرفات را نباید مورد تردید قرار داد زیرا یکی از بزرگترین دلائل وجود مقدس امام عصر(عج الله)همین تشرفات است. چنانکه در تشرف عیسی بن مهدی جوهری (قدس سره)وقتی با دیدن معجزاتی از حضرت بقیه الله(عج الله)چشمانش به جمال مقدس آن حضرت روشن شد اقا فرمودند: اگر تکذیب کنندگان من نمی گفتند او در کجاست و چه وقت بوده است و در کجا متولد شده و کی او را دیده و چه کسی از پیش او آمده که به شما اطلاع دهد و چه چیز به شما خبر داده و چه معجزه ای برای شما آورده است لزومی نداشت که مرا ببینی. ولی قسم به خدا مردم امیر المومنین (ع)را با اینکه می دیدند و از وی روایت می کردند و به خدمتش می رسیدند٬ عقب زدند ونزدیک بود آن حضرت را به قتل رسانند هم چنین مقام سایر پدران مرا پایین آوردند وآنها را تصدیق نکردند ومعجزات آنها را سحر و تسخیر جن شمردند تا هنگامی که حقیقت ادعای آنان روشن شد.
د:نقل تشرفات خود موتور حرکتی برای مردم است و آنان را به سوی معنویات و عشق و علاقه به محضر مقدس امام عصر(عج الله) تشویق می نماید.
ه:سوء استفاده عده ای از افراد مغرض یا جاهل یا شهرت طلب و……. از تشرفات برای رسیدن به امیال نفسانی نباید موجب شود این قضایا غیر معتبر و مورد تردید قرار گیرید بلکه باید گفته شود:تشرف به محضر مقدس امام عصر(عج الله)ممکن است و حتی برای بسیاری تحقق یافته ولی نباید هر تشرفی که برای انسان نقل می شود فورا آن را قبول نمود بلکه باید علائم صدق و معتبر را در آن مورد ملاحظه قرار داد.و باید به شدت از هر حرف یا سخنی که بوی بابیت را به مشام برساند پرهیز کرد٬یعنی کسی که می خواهد بگوید من هر وقت بخواهم می توانم امام عصر (عج الله)را ببینم و راه برایم باز است هر حاجتی دارید بگوئید تا برایتان از آن حضرت بگویم و جواب برایتان بیاورم(مانند کاری که نواب خاص در زمان غیبت صغری انجام می دادند)که چنین افرادی را باید تکذیب نمود.
منابع: بحارالانوارجلد۵۲/////