محمدرضا شجریان «عبدالوهاب شهیدی» را اعتبار موسیقی ایران دانست و هوشنگ ابتهاج از شهیدی بهعنوان تنها نوازندهای نام برد که عود ایرانی میزند. به گزارش ایسنا، محمدرضا شجریان در «شب عبدالوهاب شهیدی» گفت: شهیدی یک اعتبار و یک منش انسانی و بزرگوارانه در موسیقی ما است. هرجا شهیدی بود، بالاترین عنوان هنر را داشت. چه […]
محمدرضا شجریان «عبدالوهاب شهیدی» را اعتبار موسیقی ایران دانست و هوشنگ ابتهاج از شهیدی بهعنوان تنها نوازندهای نام برد که عود ایرانی میزند.
به گزارش ایسنا، محمدرضا شجریان در «شب عبدالوهاب شهیدی» گفت: شهیدی یک اعتبار و یک منش انسانی و بزرگوارانه در موسیقی ما است. هرجا شهیدی بود، بالاترین عنوان هنر را داشت. چه در جشنها، چه در گلها و چه در حضور مردم، من همیشه پشت سر این نازنین، خودم را پنهان میکردم و از او یاد میگرفتم که رفتار هنری باید چگونه باشد.
استاد آواز ایران ادامه داد: با «سایه»ی عزیز بارها و بارها دربارهی این بزرگمرد صحبت کردیم و سایه چقدر با عشق و احترام از عبدالوهاب شهیدی یاد میکرد. یک احترامی بین ما برقرار بود که کسی متوجه آن نمیشد؛ اما وجود داشت و وجود دارد. از وقتی که من در رادیو بودم، مخصوصا از زمانی که جناب سایه به آنجا تشریف آوردند و برنامهی گلهای تازه و گلچین هفته را تهیه کردند، همیشه سایه به سایه در کنار ایشان بودم، چه با گروه استاد بزرگوار فرامرز پایور که حق بزرگی به گردن من دارد و چه در کنار محمدرضا لطفی و گروه شیدا، ارکستر گلها، جناب فخرالدینی و دیگر گروههایی که در رادیو بودیم.
او اظهار کرد: خوب یادم هست که جشن هنرها همیشه شب اول با صدای عبدالوهاب شهیدی و گروه استاد پایور آغاز میشد و ما آنجا نظارهگر بودیم و از هنرهای این بزرگمرد استفاده میکردیم. موقعی که بهتازگی کار را در خدمت آقای مهرتاش شروع کرده بودم، ایشان با احترام بسیار از عبدالوهاب شهیدی یاد میکرد و عشق و علاقهی شدیدی بین ایشان و آقای شهیدی بود.
وی در اینباره افزود: جناب مهرتاش میگفت که شهیدی اعتبار سازمان هنریشان «جامعه باربد» است. استاد مهرتاش، با پشتکار و عشق به این جامعه توجه داشت. تئاتر و موسیقی در آنجا ارائه و تدریس میشد و ایشان بارها و بارها از آقای شهیدی با خاطرات خوب یاد میکردند.
شجریان با بیان اینکه باید دعا کنیم سایهی شهیدی بر سر ما بماند، اظهار کرد: با عرض احترام نسبت به این پیشکسوت بزرگ و پیر دیر ما که سایهشان بر سر ما هست و باید دعا کنیم که همیشه بر سر ما بماند و سایهی نازنین که حق بزرگی بر گردن موسیقی و شعر ما دارند و چه روزگارانی که ما با هم داشتیم و داریم، مخصوصا وقتی من، مرحوم لطفی و جناب سایه سه نفری در کنار هم بودیم و آن دوران، اتفاقات خوبی میافتاد. جای لطفی خیلی در اینجا خالی است. یادش بخیر. چه زود رفت و باور نمیکردیم که لطفی آنقدر زود ما را ترک میکند و میرود.
این آوازخوان پیشکسوت همچنین گفت: امیدواریم عزیزانی که هستند سایهشان به سر ما باشد. استاد هوشنگ ظریف، هنرمند محجوب و با حیایی که کمتر صحبت میکند و وقتی که دست به ساز میبرد حرف دلش را میزند و حسن ناهید هم در این مراسم هستند. ما همه خاطراتی با هم داشتیم. خاطراتی مشترک با عبدالوهاب شهیدی. ما همه در کنار هم بودیم. امیدوارم این ارتباطات دوباره باشد؛ این استادان و بزرگان سایهشان بر سر هنرمندان امروز باشد و هنرمندان امروز هم قدر این بزرگان را بدانند.
شجریان در پایان سخنانش خطاب به مدیرمسوول مجلهی «بخارا» گفت: از علی دهباشی عزیز تشکر میکنم که میدانم سالها است با دست خالی بخارا را نگه داشته است. یادم هست که هیچ بودجهای نداشت و این مرد با پشتکار ادامه داد و تا الان بخارا را نگه داشته است و بزرگان را دوباره به جامعه یادآور میشود. او برنامههای ارزندهای برگزار میکند و امیدوارم تنش همیشه سالم باشد.
هوشنگ ظریف نیز در این مراسم پشت تریبون رفت و در سخنانی گفت: ما خاطرات زیادی با استاد شجریان و استاد شهیدی داشتیم. هر وقت ضبط و برنامهی کنسرت داشتیم، هیچ گرفتاری نداشتیم. ایشان بهموقع میخواند و وقفهای نمیانداخت.
این نوازندهی پیشکسوت تار همچنین بیان کرد: دو سه باری ما با استاد شهیدی به اروپا، آمریکا و کانادا رفتیم و وقتی آنجا کنسرت تمام میشد، همه دست میزدند و میگفتند: «زندگی» که مقدمهاش را آقای پایور نوشته بود. این را که شروع میکردیم، مردم حاضر در سالن تشویقی میکردند غیرقابل وصف و استاد شهیدی این تصنیف را میخواند. واقعا هیچ گرفتاریای موقع ضبط و اجرای کنسرت نداشتیم.
او اظهار کرد: ما برنامههایمان را گذراندیم و انشاءالله جوانها بتوانند آنطور که باید و شاید موسیقی ما را حفظ کنند.
ظریف همچنین با بیان خاطرهای گفت: متأسفانه امروز نوازندگی تار خیلی عوض شده است. معذرت میخواهم که میگویم اما حالت نوازندگی تار از بین رفته و جسارتا میگویم حالت آکروبات دارد یا عین سیخ کردن کباب کوبیده است، آخر این درست نیست. این ساز، مادر سازهای ایرانی است و باید اصالتش حفظ شود.
در این مراسم که شامگاه ۲۰ اردیبهشتماه برگزار شد، نوازندهی پیشکسوت نی نیز در سخنانی گفت: من لزومی برای صحبت کردن خودم نمیبینم، اما مختصری از خاطراتی را که با استاد شهیدی دارم، عرض میکنم.
حسن ناهید اظهار کرد: حدود ۵۲ سال است که من شاگرد استاد شهیدی هستم. چه در زمینهی اخلاق و ادب و چه در زمینهی هنر. خود استاد شهیدی هم در زمینهی اخلاق و هنر خیلی به مرحوم اسماعیل مهرتاش عقیده داشت و یکی از خاطرات خوبی که ما با مرحوم مهرتاش داشتیم، این بود که روزی من و جناب شهیدی و مرحوم پایور به خانه استاد مهرتاش رفتیم، چون قرار بود، بزرگداشتی برای ایشان در تالار رودکی برگزار شود.
او ادامه داد: برای آن مراسم چند کار با تنظیم استاد مهرتاش و استاد پایور ضبط کردیم و به خوبی در تالار رودکی با حضور استادان بزرگی مانند عبدالوهاب شهیدی، مرحوم پایور، هوشنگ ظریف و دیگران اجرا شد. در جشنهای هنر و همهی برنامههایی که استاد شهیدی داشت، من هم افتخار حضور داشتم. در اجراهای تمام کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نیز در خدمت جناب شهیدی و اساتیدی مانند مرحوم پایور، هوشنگ ظریف و دیگران بودم و در این مدت بهجز مهربانی، لطف و محبت از عبدالوهاب شهیدی هیچچیز ندیدم.
در ادامهی این مراسم، هوشنگ ابتهاج در سخنانی گفت: من چیزی ندارم که در شأن آقای شهیدی باشد. قبل از اینکه بخت آشنایی با خود شهیدی را داشته باشم، با صدایش آشنا بودم و شیفتهی کارش شدم.
«سایه» اظهار کرد: آقای شهیدی همیشه برای من یک تصویر از آرزویی بود که من دربارهی هنرمند داشتم. با مناعت و به دور از غرضورزی. بدون حقارتهایی که ما داریم و معمولا پشت پردهی هنر پنهان میکنیم. آقای شهیدی به من امید دادند که میشود واقعا هنر خالص و ناب داشت. میتوان انسان بود. فروتن بود. مهربان بود و کار هنری شایسته هم انجام داد.
ابتهاج همچنین گفت: من دلم میخواست، اینجا اهل فن اشارهای به نوازندگی آقای شهیدی میکردند، زیرا تنها کسی بودند که عود ایرانی میزدند. این ساز همیشه خودش را با لهجهی غلیظ عربی به نوازندهها تحمیل میکرد. آقای شهیدی در کنار آوازشان مهارتی در نوازندگی عود داشتند. امشب خیلی به اختصار میگذرد. شأن شهیدی بیش از این حرفها است. او همیشه برای من عزیز بوده است.
این شاعر معاصر ادامه داد: همیشه میتوانستم بهعنوان یک هنرمند به او تکیه کنم؛ به اخلاق هنری و به اخلاق انسانیاش. او میتوانست بیش از این، سرمشق هنرمندان باشد. روزگار مساعدت نکرد. سالهای که هنوز امکان کار هنری درخشان بود، آقای شهیدی برکنار ماند. حیف. همین حالا به خودم فشار آوردم، از ایشان نپرسم که آقای شهیدی هنوز عود میزنی؟ با نوای عودت میخوانی؟ گمانم، بله، نمیشود نخواند. این بلایی را که آقای دهباشی سر من آورد، میخواهم سر آقای شهیدی بیاورم و از او بخواهم که اینجا بیاید. مرغ، مرده و زندهاش صد تومان است. این اصطلاحی هست که درست هم هست. آن صدق و صفایی که در هنر هست به هزار نیروی جوانی هم میچربد. بیایید آقای شهیدی.
در نهایت، عبدالوهاب شهیدی برای سخنرانی آمد و گفت: به نام ایران. به نام مردم ایران. مردم هنرپرور ایران. به نام اساتید. اساتید چه در ادبیات و چه در موسیقی که همیشه نامشان را تکرار میکنم. سلام بر حاضران. میدانم محبت کردید. خیلی خوشحال شدم که دوست عزیز و گرانمایهی خودم آقای سایه را اینجا دیدم. او در گلها همهی آنهایی را که پراکنده شده بودند، جمع کرد و برای آنها حقوق بیشتری تقاضا، محل استراحت خوبی برایشان تهیه کرد.
این خوانندهی پیشکسوت اظهار کرد: هنرمندانی که در این برنامهها شرکت میکنند، غنیمتی هستند که باید ارجشان نهاد.
فرهاد فخرالدینی در این مراسم حضور نداشت، اما پیامی را به این مراسم فرستاده بود که توسط علی دهباشی برای حاضران خوانده شد.
شب عبدالوهاب شهیدی به همت مجلهی بخارا و علی دهباشی برگزار شد.
اقای شهیدی چند سال دارند ؟
اقای شهیدی در مراسمش از زادگاهش چیزی نگفت ؟ اقای شهیدی وصیت نکرد کجا خاکش کنند البته بعد صد یال ؟
به ادبیات شما نمیخوره میمه ای باشید، واضحه که یه میمه ای از چنین عزیز بزرگواری اینجوری صحبت نمیکنه،ایشون یکی از بزرگترین سرمایه های معنوی میمه هستند و تمام مردم شریف میمه به این واقعیت اذعان دارند،
اتفاقا واضحه که ایشون میمه ای هستندوکاملا ادبیاتش میمه ایه.تا کی میخوایم اینجوری باشیم؟!!
نشد پشت سر یه نفر درست حرف بزنیم.
بجای دستگیری از هم،پشت سر هم حرف میزینیم.متحد نیستیم که هرچی میخواد سرمون میاد.
دست دشمنان دراز است !
مواظب اطراف باشید !
“میمه ای ها” بی چشم و رو نیستند!
افسوس که هنوز مراسم تجلیل از استاد عبدالوهاب شهیدی در میمه برگزار نشده !
جای همه دوستان خالی. واقعا جا داره شهر میمه هم پاسداشتی از استاد به عمل بیاورند.
اگر فقیر به دنیا بیایید
این تقصیر شما نیست،
اما اگر فقیر از دنیا بروید
این دیگر تقصیر خودتان است.
– بیل گیتس
ای عزیزی که سخن بیل گیتس را سند حرفهایت می کنی ببین بیل گیتس چه کاره بوده تا از استناد به او شرمنده شوی
اساتید هنر در شب استاد عبدالوهاب شهیدی
مدتی قبل در سالروز درگذشت استاد محمدرضا لطفی شبکه bbc برنامه ای را در بزرگداشت استاد تار ایران برگزار کرد که در آن برنامه بزرگانی همچون هوشنگ ابتهاج (سایه ) محمدرضا شجریان ، کامکار و چند تن دیگر از بزرگان حوزه موسیقی مطالبی را در وصف آثار و حال و احوال ایشان بیان کردند.ضمن آرزوی عمری طولانی برای استاد عبدالوهاب شهیدی ، عاجزانه از مسئولان شهری میمه تقاضا دارم تا دیر نشده مراسمی درخور شان استاد در زادگاه ایشان برگزار کنید.و از همین بزرگان همچون استاد شجریان ، سایه و علی دهباشی ، حسن ناهید، فرهاد فخرالدینی و دیگرانی که دل در گروی استاد دارند دعوت نمایید تا لااقل یک تشکر از استاد کرده باشیم ، گرچه فکر نکنم با جریاناتی که حدود دو سال قبل افتاد استاد تن به این بزرگداشت بدهند.اما بر مسئولین فرهنگی شهر وظیفه است که این مهم را به انجام برسانند.چون دیری نخواهد پایید که بزرگداشت استاد را از شبکه bbc خواهیم دید.
گاهی می شود با بهره گیری از سنت ، مدرنیته را مدیریت کرد کاش با نوای حنجره ی استاد شهیدی ذائقه ی نسل جوان با سنت و گذشته ی خود آشنا شده بود و سپر بلایمان بود در مقابل آنچه از ناکجا آباد به طرف ما پرتاب میشود.
صبح میمه مچکریم
قابل توجه مدعیان دلواپسی که علیرغم رایزنی صاحبنظران و شورای محترم شهر میمه اردیبهشت ۹۲ به دلایل بی اساس مانع برگزاری حضور و مراسم تقدیر از استاد عبدالوهاب شهیدی شدند.
اردیبهشت ۹۳
فیل مرده وزنده اش صدتومان می ارزدنه مرغ اگراقای شهیدی سخنانش رابانام خدااغازمیکردبهترنبود
اون دیگه قضاوتش با خود خداست نه من و شما
آخه بعضی آدما نعوذ بالله به جا خدا تصمیم میگیرن ای ول امین جان خوب گفتی
حتماً استاد شهیدی با خدا سر وسری دارند که خداوند اینطور عزیزشون داشته واینقدر طرفدار دارن ،تا خدا نخاد کسی به این محبوبیت نمیرسه ،دیدید که بندگان خدا خیلی تلاش کردن به ایشون ضربه بزنن اما همیشه،،ید الله فوق ایدیهم،،
عزیز دل برادر شما دلواپس نباش! اصلا یکی از دلایلی که باعث میشه هنرمندان تریبون خودشون را از داخل به خارج از کشور ببرند و با رسانه هایی که مواضع اپوزیسیون به ایران دارند گفتگو کنند دلواپسی های امثال شماست.
میخوای بگی الکی مثلا توهم با خدایی …بابا فهمیدیم فقط تو اله رو میشناسی …خوب باشه!!!!!!!!!!
با سلام به استاد شهیدی
اگر ما پیشقدم میشدیم و شب استاد عبدالوهاب شهیدی را در میمه برگزار می کردیم به احترام استاد می توانستیم هنرمندان بزرگی را به شهرمان دعوت کنیم و باعث افزایش اعتبار هنری شهرمان شویم.
آی لاو یو صبح میمه
از سایت پر مخاطب صبح میمه به خاطر تنویر افکار عمومی در خصوص داشته های با ارزش و سرمایه های ارزشی و هنری و فرهنگی میمه و تاریخ و پیشینه و قدمت میمه متشکریم
خواهش می کنیم مطلب کار شده در خصوص تاریخچه شهر و شهرداری میمه به عنوان هشتمین شهر استان یکصدو هشت شهری اصفهان را در سایت شهرداری میمه مورد انعکاس قرار دهند تا جایگاه واقعی میمه را همگان بدانند.و قدری خودباوری مردم ما تقویت شود.
ضمن تشکر وقدردانی ازاطلاع رسانی سایت فراگیربین المللی وزین صبح میمه ای کاش درمیمه هم شرایطی مطلوب برای بزرگداشت همشهری نام آورمان در عرصه ی هنر بین الملل آواز وموسیقی آقای عبدالوهاب شهیدی فرزند صدرالاسلام فراهم میشد که فردا دیراست
ازتمامی فعالان درعرصه ی هنر وموسیقی وگروه های هنری شهر وبخش میمه جهت بزرگداشت نام آور همشهریمان در فراهم نمودن شرایط لازم مساعدت نمایند که فردا دیر خواهد شد
بخشدار محترم،شهردار محترم،شورای محترم شهر میمه ،تجلیل از شهیدی از کارهای شماست البته اگه خواسته باشین انجام بدین،شهیدی نگین هنر موسیقی ایران است با تجلیل از او میمه را نگین سبز جامعه هنری ایران قلمداد کرده اید وگرنه شهیدی احتیاجی به تجلیل شما ندارد.شورای شهر و شهرداری که نتواند جلوی بعضی از افراد کج اندیش وغرض ورز را بگیرد وتحت تاثیر آنان قرار بگیرد که برش ندارد.
ضمن آرزوی سلامت وطول عمر باعزت جناب استاد ارجمند عبدالوهاب شهیدی
که مایه فخرما می باشند ازدست اندرکاران امور فرهنگی شهر خواهشمندم علاوه بربرگزاری مراسم تجلیل از استاد گرامی به واسطه ایشان حضور اساتید موسیقی را درمیمه وهمچنین برگزاری کلاسهای موسیقی را پایه ریزی نمایند تااستعدادهای جوانان مستعدشهر شکوفا گردد با سپاس روزافزون.
کوهسار هنر موسیقی ایرانی دماوندهای بسیاری دارد که یکی از آنها استاد شهیدی است.برخی از ویژگیهای ایشان صرفنظر از شونات اخلاقی فراتر از وصف و بیان ، هماوردی و زور آزمایی با نخبگان موسیقی ایرانی در نوازندگی است . همنوازی با اساتیدی که متاسفانه با شرایط فعلی فرهنگی کشور تکرار نشدنی اند. سوال و جواب با ساز جلیل شهناز،حسن کسایی ؛علی تجویدی، فرامرز پایور ،محمد اسماعیلی و دیگران،افتخار بزرگی است که تنها نصیب نوابغ این عرصه میشود . بالا کشیدن ساز محجور عود( که بعنوان ساز سایه و زمینه استفاده میشد ) و تبدیل آن به ساز اصلی در گروه مختص شهیدی است. نوازندگی بکر و بدیع ایشان با ساز عود همانند نوازندگی تار توسط مرحوم شهناز علاقه مندان را از خود بی خود میکند .تسلط ایشان به کلام و شعر و تاکید بر خوانش صحیح شعر همانگونه که در سبک اصفهان مرسوم است از نکات بارز فعالیت هنری ایشان است. تسلط عالی به ردیف ها و گوشه های موسیقی و پرکاری ایشان در زمانی که فضای هنر موسیقی ایرانی مملو از هنرمندان تراز اول بود ، هر هنردوستی را به تحسین و بزرگداشت وامیدارد. و همه اینها از هوش سرشار هنری ایشان حکایت دارد. به امید روزی که شاهد پاسداشت شایسته ای از ایشان در زادگاهش باشیم .
تتتعبدالوهاب شهیدی
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالوهاب شهیدی
عبدالوهاب شهیدی – Abdolvahab Shahidi.JPG
عبدالوهاب شهیدی
اطلاعات پسزمینه
نام اصلی عبدالوهاب شهیدی
نام مستعار .
تولد مهر، ۱۳۰۱
میمه، استان اصفهان
ملیت ایران
سبک(ها) موسیقی سنتی ایرانی
ساز(ها) عود
همکاری(های) مشترک همکاری با گروه پایور و گروه اساتید موسیقی ایران با خواندن آواز
اجرای برنامههای متعدد در رادیو با تعداد برنامه بیش تر از ۲۳۰
سازهای برجسته
عود
عبدالوهاب شهیدی (مهر ۱۳۰۱، میمه)، خواننده در سبک سنتی ایرانی، آهنگ ساز، استاد آواز و نوازندهٔ عود است.
عبدالوهاب شهیدی در میمه اصفهان و در خانوادهای روحانی به دنیا آمد. او از اوایل دهه ۱۳۲۰ فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد.
عبدالوهاب شهیدی در سال ۱۳۳۹ با برنامه گلها شروع به فعالیت و همکاری در رادیو کرد و تا سال ۱۳۵۷ در بسیاری از این برنامهها شرکت کرد. وی همچنین چندین بار در برنامههای جشن هنر شیراز شرکت کرد و در این برنامهها با استادانی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمتالله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی همکاری کرد. عبدالوهاب شهیدی با اجرای بیش از ۲۳۰ برنامه از فعالترین هنرمندان این برنامه بوده و در فهرست هنرمندان با بیشترین اجرا (رتبه سوم) قرار دارد. عبدالوهاب شهیدی در اجرای آوازهای محلی نیز پیشرو بوده است. تصنیف معروف زندگی با مطلع اون نگاه گرم تو از این هنرمند است. وی هم اکنون در ایران زندگی میکند.
وی علاوه بر آواز فعالیتهای هنری دیگری نیز داشته که در جای خود اهمیت بالایی دارند. مثل عود نوازی منحصر به فرد خود یا اجرای آوازهای محلی، در میان آثار وی به ویژه در برنامههای گلها ترانهها و آوازهای محلی بسیار زیادی توسط وی خوانده شدهاند. خود تصنیف زندگی نیز مربوط به آهنگ و آوازی محلی بر روی شعری از هما میر افشار میباشد که در دستگاه ماهور با تنظیم فرامرز پایور اجرا شده است، و تصنیفهای دیگری مثل یار بی وفا، آی سوزه و… همچنین وی قطعات قدیمی معروفی مثلاً آثار عارف قزوینی را نیز اجرا کرده که از میان آنها میتوان به تصنیفهای گریه را به مستی بهانه کردم (در آلبوم قدیمی حرف) و گریه کن که گر سیل خون گریی اشاره کرد.
محتویات [نهفتن]
۱ درباره عبدالوهاب شهیدی
۱.۱ زندگی نامه
۲ تقدیر از عبدالوهاب شهیدی
۲.۱ محمدرضا شجریان در جشن یازدهم خانه موسیقی
۲.۲ همایون شجریان در اولین جشن سالانه موسیقی ما
۳ برخی از آثار منتشر شده
۳.۱ برخی آثار قدیمی
۳.۲ آلبومهای جدیدتر
۳.۳ اجرا در برنامههای رادیو
۴ پانویس
۵ پیوند به بیرون
درباره عبدالوهاب شهیدی[ویرایش]
زندگی نامه[ویرایش]
جلد نوار صوتی حرف (گلهای رنگارنگ ۲۶۶)، یکی از آثار قدیمی باصدای عبدالوهاب شهیدی
عبدالوهاب شهیدی فرزند میرزا حسن شهیدی ملقب به صدرالاسلام و متخلص به طوبی است. او اول مهرماه سال ۱۳۰۱ در شهر میمه و در خانوادهای روحانی بهدنیا آمده است. عبدالوهاب شهیدی مشوق اصلی خود را پدرش میداند و در این باره میگوید: «پدر هم از آن جا که موسیقی را خیلی خوب میدانست، به من کمک میکرد و چند مثنوی را به من یاد داد که ای کاش نرفته بود و من از او بیش تر میآموختم. اما ۱۳ ساله بودم که ایشان درگذشت». وی با اسماعیل مهرتاش آشنا شد و این آشنایی منجر به این شد که نزد وی فراگیری موسیقی را شروع کند. ابتدا آوازهای تاج اصفهانی و ادیب خوانساری را آموخته بود اما اسماعیل مهرتاش به او میگوید باید همه اینها را از ذهنت پاک کنی. بدین ترتیب عبدالوهاب شهیدی صاحب سبک منحصر به فردی شد.[۱]
در سال ۱۳۳۵ روابط عمومی ارتش توانست برنامهای در رادیو به خود اختصاص دهد که آن هم موسیقی بود. بهجز عبدالوهاب شهیدی، حسین قوامی و ایرج هم برنامه داشتند که تا چهارسال در آن جا بودند.[۱]
عبدالوهاب شهیدی ابتدا یادگیری ساز سنتور را شروع کرد اما پس از چند سال علاقه مند به ساز عود شد و آن را فرا گرفت. استاد شهیدی معتقد است یک خواننده حتماً باید بر یک ساز موسیقی اشراف داشته باشد. در آن زمان هنرمندانی بودند که در ارکسترها عود مینواختند اما سبک عودنوازی آنها عربی بوده و عبدالوهاب شهیدی سبک جدیدی را برای عودنوازی به وجود میآورد. وی در این باره گفته است: وقتی من شروع کردم و سبک جدیدی در نوازندگی عود به وجود آوردم سبک عود نوازی از آن به بعد تغییر کرد. یک ابتکار به خرج دادم و مضراب تار را روی عود استفاده کردم و شیوه نوازندگی تار را روی عود پیاده کردم. خیلی تلاش کردم تا این شیوه جا بیفتد.[۲] در بسیاری از ساز و آوازهای او صدای عود وی در کنار آوازش به گوش می رشد. استاد شهیدی با گروههای زیادی همکاری کرده از جمله با گروه پایور و در بیش تر آن آلبومها علاوه بر آواز، گروه نوازیها را با عود همراهی میکرده. هم چنین آلبومهای زیادی از تک نوازیهای او منتشر شده بودند که از میان آنها آلبوم راز عود امروزه توسط انشتارات سرنا صوت بازنشر شده است. تقریباً در تمام آلبومهایی که از او توسط سرنا صوت به بازار آمدهاند وی علاوه بر آواز، به عنوان نوازندهٔ عود نیز حضور دارد.
وی دربارهٔ انتشار آثارش پس از انقلاب توسط سرنا صوت گفته که انتشار این آثار بدون رضایت او بوده. این آلبومها قبلاً روی صفحات ۳۳ دور منتشر شده بودند و امروزه امتیاز آنها از آهنگ روز به سرنا صوت منتقل شده. استاد شهیدی گفته که هیچکدام از این دو ناشر مبلغ کامل را برای خریدن امتیاز این آلبومها با صاحب اثر پرداخت نکردهاند.[۲]
تقدیر از عبدالوهاب شهیدی[ویرایش]
محمدرضا شجریان در جشن یازدهم خانه موسیقی[ویرایش]
استاد محمدرضا شجریان در جشن یازدهم خانه موسیقی در حضور اساتید موسیقی ایران درباره استاد عبدالوهاب شهیدی گفت: او بزرگمرد آواز هنر ایران است و سالیان درازی است که دستش را بوسیدهام و در حضور او کُرنش کردم و هیچگاه به خود اجازه ندادم که در حضور او عرض هنر کنم و از این بابت که من آمدهام جایزه او را تقدیم کنم متاسفم، استاد مرا ببخش و من در اندازهای نیستم که جایزه شما را بدهم.[۳][۴]
همایون شجریان در اولین جشن سالانه موسیقی ما[ویرایش]
در اولین جشن سالانه موسیقی ما از هنرمندانی سرشناسی از جمله عبدالوهاب شهیدی تقدیر شد. علی هاشمی از دوستان نزدیک عبدالوهاب شهیدی در این مراسم گفت: عبدالوهاب شهیدی یکی از قدیمیترین دوستان من است که به پاکسرشتی او همواره به خود بالیدهام. او در ۵۰ سال فعالیتی که در عرصه موسیقی داشت کارهای ارزشمندی کرد که هرگاه به یاد آنها میافتم اشک از چشمانم جاری میشود. پاکدامنی و درست زندگی کردن استاد شهیدی به حدی بود که یادم میآید محمدرضا شجریان در جایی میگفت وی و عبدالوهاب شهیدی در زمانی که برای رادیو کار میکردند روزه میگرفتند و این چیز کمی نبود که بخواهیم این طور راحت از آن عبور کنیم؛ بنابراین من به حضور دوست شریفی چون عبدالوهاب شهیدی افتخار میکنم و آرزو میکردم ای کاش برنامه طوری چیده میشد که هنرمند جوانی چون همایون شجریان لوح تقدیر را به استاد شهیدی تقدیم میکرد. پس از این صحبتها همایون شجریان روی صحنه آمد تا لوح سپاس و تندیس طلایی موسیقی ما را به عبدالوهاب شهیدی تقدیم کند که این کار با استقبال حضار همراه شد.[۵]
برخی از آثار منتشر شده[ویرایش]
جلد آلبوم بی تو به سر نمیشود، باصدای عبدالوهاب شهیدی، انتشار در ۱۳۹۳ توسط سرنا صوت
برخی آثار قدیمی[ویرایش]
این آثار مربوط به دوران برنامه گلها میباشند و تعداد آن هار بی شمار است که در زیر نام برخی از آنها آمده است. برخی از این آثار به علت قدیمی بودن کیفیت پایینی دارند. این آثار در گذشته علاوه بر پخش در رادیو در قالب نوار صوتی نیز منتشر میشدند. فهرست برنامههای رادیویی باحضور عبدالوهاب شهیدی در ادامه همین بخش مقاله (بعد از بخش آلبومهای جدیدتر) آمده است. هم چنین بخشی از این آثار برنامههای ویژهای بودند که در تلویزیون ملی پخش میشدهاند:
حرف (گلهای رنگارنگ، برنامهٔ شمارهٔ ۲۶۶): دربرگیرندهٔ تصنیف گریه را به مستی بهانه کردم (اثر عارف قزوینی)، گوینده: روشنک و آذر پژوهش، تنظیم کننده: جواد معروفی، آواز و عود عبدالوهاب شهیدی، آهنگ سازان: عارف قزوینی، علی اکبر شیدا و جواد معروفی، اشعار از: عارف قزوینی، عراقی، حافظ شیرازی، رهی معیری.
بهار غم انگیز (گلهای تازه، شمارهٔ ۷): در دستگاه اصفهان، هم نوازان آواز: جواد معروفی، همایون خرم و جهانگیر ملک، گوینده: نیکزاد، اشعار از ه. الف. سایه.
اجرای عبدالوهاب شهیدی و ارکستر سازهای ملی و فرامرز پایور: اثر تصویری، در دستگاه سه گاه، اجرای ارکستر سازهای ملی به سرپرستی فرامرز پایور، آهنگ سازی فرامرز پایور بر روی اشعار مولانا، پخش شده از تلویزیون ملی، تصنیف حیلت رها کن عاشقا (شعر مولانا، اثر پایور) علاوه بر این اجرا در گلهای تازه شماره ۱۸۱ نیز اجرا شده است.
آلبومهای جدیدتر[ویرایش]
برخی از آثار قدیمی وی که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ روی صفحات ۳۳ دور منتشر شده بودند امروزه توسط انتشارات سرنا صوت بازنشر شدهاند. از جمله این آثار میتوان به آلبوم بی تو به سر نمیشود اشاره کرد. هم چنین در سال ۱۳۸۳ دو آلبوم به نامهای آثار استاد روحالله خالقی و به پاس نیمقرن فعالیت هنری استاد فرامرز پایور که عبدالوهاب شهیدی نیز در آنها حضور دارد. آلبوم آثار استاد روحالله خالقی یک آلبوم مشترک بین عبدالوهاب شهیدی و غلامحسین بنان میباشد و در آلبوم به پاس نیمقرن فعالیت هنری استاد فرامرز پایور علاوه بر عبدالوهاب شهیدی خوانندگان سرشناس دیگری چون محمدرضا شجریان و شهرام ناظری نیز حضور دارند. در ادامه شرح آلبومهای جدیدتر عبدالوهاب شهیدی آمده است.
آلبومها
نام آلبوم سال انتشار آهنگساز نوازندگان خواننده ناشر توضیحات
در مدح علی (ع) عبدالوهاب شهیدی عبدالوهاب شهیدی سرنا صوت
دو بیتیهای باباطاهر عبدالوهاب شهیدی عبدالوهاب شهیدی، سیمین آقارضی، حسن ناهید عبدالوهاب شهیدی سرنا صوت آواز و نوازدگی عود و آهنگ سازی عبدالوهاب شهیدی بر اساس دو بیتیهای باباطاهر. در این اثر سیمین آقارضی نوازندگی قانون و حسن ناهید نوازندگی نی را بر عهده داشتند.
راز عود عبدالوهاب شهیدی عبدالوهاب شهیدی (بی کلام) سرنا صوت عودنوازی استاد عبدالوهاب شهیدی
عود من خداحافظ عبدالوهاب شهیدی، فرامرز پایور، پرویز یاحقی، جهانگیر ملک عبدالوهاب شهیدی سرنا صوت آواز و عود عبدالوهاب شهیدی – سنتور فرامرز پایور – ویولون پرویز یاحقی – تنبک جهانگیر ملک
گله دارم، شتربانا عبدالوهاب شهیدی، حسن ناهید، مجید اسماعیلی، رحمتالله بدیعی عبدالوهاب شهیدی سرنا صوت شامل تصنیف گله دارم، ساز و آواز شتربانا، و یک ساز و آواز دیگر
نگاه گرم تو (زندگی) فرامرز پایور عبدالوهاب شهیدی، فرامرز پایور، حسن ناهید، هوشنگ ظریف، رحمتالله بدیعی، محمد اسماعیلی عبدالوهاب شهیدی سرنا صوت آهنگ سازی و تنظیم و سنتورنوازی فرامرز پایور – نی حسن ناهید – تنبک محمد اسماعیلی – تار هوشنگ ظریف – ویولون و کمانچه رحمتالله بدیعی – تصنیف معروف زندگی در این مجموعه نیز اجرا شده است. اشعار آلبوم از حافظ شیرازی و هما میر افشار
آثار استاد روحالله خالقی خرداد ۱۳۸۳ روحالله خالقی غلامحسین بنان، عبدالوهاب شهیدی ماهور در این مجموعه استادان شهیدی و بنان اجرای آواز را برعهده داشتند.
به پاس نیمقرن فعالیت هنری استاد فرامرز پایور تیر ۱۳۸۳ فرامرز پایور اجرای گروه سازهای ملی عبدالوهاب شهیدی، اسماعیل ادیب خوانساری، محمود کریمی، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری ماهور در این مجموعه عبدالوهاب شهیدی تصنیف آهوی وحشی را خوانده است
تنها بیا عبدالوهاب شهیدی عبدالوهاب شهیدی سرنا صوت
بی تو به سر نمیشود ۱۳۹۳ عبدالوهاب شهیدی، پرویز یاحقی، فرامرز پایور، جهانگیر ملک و … عبدالوهاب شهیدی سرنا صوت این اثر شامل ۱۲ قطعه از آثار ماندگار موسیقی ایران است که حاصل نوازندگی چند تن از مشاهیر عرصه موسیقی ایران از جمله پرویز یاحقی (نوازنده ویولون)، فرامرز پایور (نوازنده سنتور) و جهانگیر ملک (نوازنده تنبک) میباشد. در این اثر استاد شهیدی علاوه بر آوازخوانی نوازندگی عود (بربط) را بر عهده داشتند.
اجرا در برنامههای رادیو[ویرایش]
عبدالوهاب شهیدی با اجرای بیش از ۲۳۰ برنامه به همراه گلپایگانی و قوامی، هنرمندانی هستند که بیشترین اجراهارا داشتهاند.[۶][۷] البته بسیاری برنامههایی که وی در آنها حضور داشته مشترک با چند خواننده دیگر بودهاند (مثلا بیش تر برنامههای گلها) و در برنامههای وی خوانندگانی چون استاد محمدرضا شجریان با وی همکاری داشتهاند. وی در تمامی سلسلههای برنامه گلها حضور داشته که در ادامه بخشی از اجراهای او در سه برنامهٔ گلهای تازه، گلهای رنگارنگ و برگ سبز آمده است:
برنامهٔ گلهای تازه: شمارههای ۱، ۲، ۴، ۷ (بهار غم انگیز)، ۱۱، ۱۵، ۲۱، ۲۶، ۲۹، ۳۴، ۴۰، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۹، ۶۲، ۶۴، ۶۷، ۷۳، ۷۸، ۸۰، ۸۲، ۸۴، ۹۰، ۹۳، ۹۶، ۹۸، ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۰۵، ۱۱۲، ۱۱۴، ۱۲۲، ۱۲۴، ۱۳۱، ۱۳۷، ۱۵۵، ۱۵۷، ۱۶۱ و ۱۸۱
برنامهٔ گلهای رنگارنگ (از شماره ۲۰۰ به بعد): شمارههای ۲۶۴، ۲۶۶ (حرف)، ۲۷۰، ۲۷۱، ۲۷۵، ۲۷۶، ۲۷۷، ۲۸۲، ۲۸۴، ۲۸۵، ۲۸۸، ۲۹۰، ۲۹۶، ۲۹۷، ۲۹۸، ۳۰۰، ۳۰۲، ۳۰۳، ۳۰۵، ۳۰۸، ۳۰۹، ۳۱۰، ۳۱۱، ۳۱۲، ۳۱۹، ۳۲۲، ۳۲۵، ۳۲۷، ۳۲۹، ۳۳۴، ۳۳۸، ۳۴۲، ۳۴۵، ۳۴۶، ۳۴۸، ۳۵۱، ۳۵۴، ۳۷۰، ۳۷۱، ۳۷۷، ۳۷۹، ۳۸۰، ۳۸۱، ۳۸۳، ۳۸۵، ۳۸۸، ۳۹۵، ۳۹۸، ۴۰۳، ۴۰۷، ۴۰۸، ۴۲۱، ۴۲۶، ۴۲۸، ۴۳۷، ۴۴۳، ۴۵۹، ۴۶۶، ۴۶۹، ۴۸۲، ۴۸۹، ۴۹۴، ۴۹۹، ۵۰۲، ۵۰۴، ۵۱۳، ۵۱۸، ۵۲۳، ۵۲۸، ۵۳۵، ۵۴۴، ۵۵۸، ۵۶۲، ۵۷۱، ۵۷۴ و ۵۷۷
برنامهٔ برگ سبز: شمارههای ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۲۲، ۱۲۵، ۱۲۷، ۱۳۱، ۱۳۵، ۱۳۸، ۱۶۰، ۱۶۲، ۱۶۷، ۱۹۴، ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۰۹، ۲۱۴، ۲۱۷، ۲۲۷، ۲۳۰، ۲۳۳، ۲۳۸، ۲۳۹، ۲۶۰، ۲۶۹، ۲۸۰، ۲۹۶، ۳۰۳ و ۳۱۱
پانویس[ویرایش]
↑ پرش به بالا به: ۱٫۰ ۱٫۱ «گفتگو با خواننده «گلها» و نوازنده بنام عود در ۹۱ سالگی، عبدالوهاب شهیدی: نمیتوان یکشبه، رَهِ صدساله رفت». شرق، بازنشر از موسیقی ایرانیان، ۱۳ تیر ۱۳۹۲. بازبینیشده در ۱۸ آبان ۱۳۹۳.
↑ پرش به بالا به: ۲٫۰ ۲٫۱ ««لطفاً به وضع هنرمندان رسیدگی کنید»، گفتگو با «عبدالوهاب شهیدی» : انتشار دوباره «بیتو بهسر نمیشود» بدون موافقت من بوده و همه اینها کلاهبرداری است». شرق/ بازنشر از موسیقی ایرانیان، ۱ مرداد ۱۳۹۳. بازبینیشده در ۲۹ آبان ۱۳۹۳.
پرش به بالا ↑ جشن یازدهم خانه موسیقی در حضور اساتید ایران+ گزارش تصویری، کد مطلب: ۴۷۵۹، تاریخ: ۱۳۸۹/۸/۱، منبع: http://www.hamshahrimags.com، به علاوه تصاویری از این مراسم
پرش به بالا ↑ جشن یازدهم خانه موسیقی و تجلیل شجریان از عبدالوهاب شهیدی + عکس، کد خبر: ۲۷۲۰۹، تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹، درباره یازدهمین جشن خانه موسیقی با حضور هنرمندانی چون محمدرضا شجریان و شهرام ناظری
پرش به بالا ↑ عبدالوهاب شهیدی در اولین جشن سالانه موسیقی ما – وب سایت موسیقی ما
پرش به بالا ↑ برنامههای موجود در آرشیو رادیو گلهای هفتنوا. http://www.7nava.com/.
پرش به بالا ↑ «اطلاعات کامل در مورد برنامه گلها شامل نام، نوازندگان، خواننده، شاعر، دستگاه، گوینده، مطلع شعر آواز و…». http://www.7nava.com/.+بایگانیشده+از نسخهٔ اصلی در ۲۰ فوریه ۲۰۱۳. بازبینیشده در ۱۸ فروردین ۱۳۹۱.
پیوند به بیرون
عبدالوهاب شهیدی فردی لایق بود وقتی طرح شش خیابان میمه را به استانداری جهت تصویب میبرند استاندار وقت میگوید میمه ۶ خیابان زیاد است . مسئول ان زمان میمه به اقای شهیدی زنگ میزند و ایشان به استاندار میگوید طرحهای ۶ خیابان را مصوب کنید تا ما و مردم خرسند شویم خیابانها کشیده شداز جمله سعدی و حافظ و مولوی و شهیدان شبان و ……..
حالا چند نفر میمه ای در تهران و اصفهان هستند اما …ایا …………اینکه مبلغی برایمان اعتبار بگیرند دردی را دعوا نمیکند . ایا ایا ایا ایا طرحی ماندگار مانند شهیدی و امثالم دارند . وقت تنگ است و دارد دیر میشود تا مانند دکتر یاحی میزو صندلی را نگرفته اند دست بکار شوید و انتظار ۵۰ سال گذشته میمه ایها را رسیدگی نمائید
خواهشا اگر امکانش هست عکس های بیشتری ازاین مراسم منتشر کنید….باتشکر…
با سلام همشهری شورای مشورتی ازان دونظر یکنفر است. حاضرم جهت پیشنهاد شما به اتفاق محرم خان در محلی که شما دستور دهید حضور یابم و خروجی امورات توسط اقای حاجی نماینده محترم را از نزدیک ببینم و فرمودید خداوکیلی با حرف شما موافقم اینکه از اول تابحال تشریف اورده اند و خود را وقف مردم کرده اند شکی نیست اما از شما میپرسم خداوکیلی میتوانستید اعتبار و بودجه ای را خودتان پیگیری و دریافت دارید و برای خوش خدمتی به نماینده مراجعه نکردید ؟ چون در این دولت و از ابتدا مخالفت با وزرا و……را داشتند شاید قبل دو سال اموری را به نتیجه رسانده باشند ولی این مدت دولت تدبیر و امید چی ؟ بنده میگویم که اقای حاجی پیگیر فعال تا جائی که با وزرا و معاونان در محلهای مورد نیاز مردم حضور مییابند اما خروجی ندارند بطور مثال تابلو ورودی شهرک صنعتی نگین و یا جلسه در استان برای اسناد مالکیت شرکت گلدشت / چاه انقلاب میمه/ و یا………….
اما اینکه فرمودید بار مسئولین را بدوش میکشند . شک دارم چون هر مسئولی توانائی خودش را دارد که برای ان پست مشخص شده است . نمونه بیاورید که بار مسئولین را بدوش کشیده تا قبول کنم /
درپایان با محرم هماهنگ شوید و تماس بگیرید خدمت برسم ۰۹۱۳۱۱۲۰۵۵۸/ سپاس
…………………….آقای شیبانی مشروح مراسم به همراه عکسهای آن درسایت مجله بخارا به نشانی bukharamag.com/1394.02.8366.htmlموجود است که باز نشر آن خالی از لطف نیست
—————————
با سلام و تشکر فراوان از همکاری های همیشگی شما با سایت آدرس برای مدیر محترم ماهنامه ی صبح میمه ارسال تا در شماره ی این ماه مورد استفاده قرار گیرد .
عاشقشم.
ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی سالار عقیلی و محمد معتمدی برنامهای را اجرا و بهشکل رسمی فعالیت دوبارهاش را آغاز کرد
خبرگزاری فارس: محمد جواد ظریف یکی از مهمانان ویژه آیین بازگشایی ارکستر موسیقی ملی بود و پس از اتمام این مراسم در جمع خبرنگاران از آغاز به کار مجدد ارکستر ملی ابراز خوشحالی کرد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از پایان مراسم بازگشایی ارکستر موسیقی ملی و در جمع خبرنگاران درباره علت لغو کنسرت گروه های خارجی در ایران طیِ ماه های اخیر گفت: دولت به دنبال این است که همه برنامه های قانونمند هنری که مطابق مقررات کشور هستند برگزار شود.
وزیر امور خارجه درباره صدور ویزا برای هنرمندان خارجی اظهار کرد: وزارت امور خارجه اجازه ورود هنرمندان و یا هر فردی که متقاضی ورود به ایران است را می دهد و درباره بلامانع بودن ورود اشخاص به ایران و صدور ویزا برای آنان تصمیم می گیرد. ولی برنامه های داخل کشور براساس مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد و سایر دستگاه ها برگزار می شود.
ظریف همچنین درباره ارکستر ملی گفت: من هم مانند همه دوستداران هنر از این که ارکستر ملی ایران تشکیل شده و پس از چند سال تعطیلی راه اندازی شده بسیار خوشحال شدم.
ایسنا نوشت: علی معلم دامغانی برای محمدرضا شجریان که در بستر بیماری است شعر گفت.
در خبر ارسالی فرهنگستان هنر آمده است: «در پی بیماری آقای آواز ایران، سرودهای از استاد علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، با عنوان «عیادت مکتوب» برای «محمدرضا شجریان» منتشر شد.
«عیادت مکتوب»
دعای راوی ردیف
هزار امت شریف
چشم ما از شفات روشن باد
خوب را زخم چشم بد مرساد
اوج عشاق را همایون خواند
رونق راوی نوا ماناد
ذکر موسیجه است و موسیقار
زند وافان فزون شوند از یاد
دوستدار تو و صدای تواند
پارت تا پارس سیستان تا ماد
دوستدار صلاح ایشان باش
سرو باغی و هست سرو آزاد
تا هنر بوده بود زینان بود
تا هنر هست ملک اینان باد
نغمه و شعر و نقش ایرانی
بنمیرد که خود از ایران زاد
تلخ اگر کاسنی اگر شیرین
سبز باغ است باغتان آباد
دوستان بوستان ایامند
دل گلهای بوستانی شاد
تا گلستان شود به تو آتش
در نباید به روی غیر گشاد
تا شب ما به ربنا روشن
به تو آسیب چشم بد مرساد»