حجت الاسلام والمسلمین زمانی – پاسداشت روز کار و کارگر

2015-04-30
103 بازدید

پاس داشت روزکار و کارگر ۱۱ اردیبهشت ۱۲۶۵ مصادف با اول ماه مه کارگران شیکاگو برای احقاق حق خود که تشکیل اتحادیه های کارگری و ۸ ساعت کار در روز بود تظاهرات کردند اما پلیس شیکاگو با حمله به تظاهرات آنان را به خاک و خون کشید و دادگاه نیز چند نفر از کارگران را […]

۴۱۳۲۱

پاس داشت

روزکار و کارگر

۱۱ اردیبهشت ۱۲۶۵ مصادف با اول ماه مه کارگران شیکاگو برای احقاق حق خود که تشکیل اتحادیه های کارگری و ۸ ساعت کار در روز بود تظاهرات کردند اما پلیس شیکاگو با حمله به تظاهرات آنان را به خاک و خون کشید و دادگاه نیز چند نفر از کارگران را به اعدام محکوم کرد تا شاید فریاد آنان را خاموش کند، اما در سال ۱۸۸۹ میلادی کنگره بین المللی این روز را به نام کارگر نام نهاد تا یاد کشته شدگان و حقوق کارگران را گرامی دارد و از آن به بعد هرساله این روز به یاد قربانیان جبهه کار و تلاش گرامی داشته می شود.

ارزش کار در اسلام

قال رسول الله(ص) مَن سَعی علی عیالِه فی طَلَب الحلال فَهُوَ فی سَبیل الله

هرکس برای به دست آوردن روزی حلال تلاش کند مانند جهاد در راه خداست.

پیامبر اکرم(ص) دست سعد انصاری که بر اثر کار زبر و خشن شده بود را بوسه زد و فرمود این دستی است که آتش به آن نمی رسد. در اسلام به کارگران احترام گذاشته شده و پیامبر اکرم (ص) کوتاهی در پرداخت حق کارگر را گناه کبیره می داند و امام صادق (ع) می فرماید حقوق کارگر را قبل از آنکه عرق او خشک شود بپردازید.

امام خمینی می فرماید: کارگران از ارزشمندترین طبقه و گروه در جامعه هستند و حیات جامعه را مرهون کار و کارگر میداند. کار علاوه بر اینکه نوعی عبادت است باعث نشاط و سلامت انسان نیز می شود. بقول نظامی:

به کار اندرآ این چه پژمردگیست

که  پایان  بی کاری افسردگیست

برو کار میکن مگو چیست کار

که سرمایه ی جاودانیست  کار

پیامبر اکرم (ص) :اِن اللهَ یُحِبُ اَن یَری عبده تعبا فی طَلَب الحلال

خداوند دوست دارد بنده اش را در بدست آوردن روزی حلال خسته ببیند.

بنابراین همه اقشار جامعه بویژه مسئولان باید قدرشناس کارگران بوده و برای احقاق حق آنان تلاش نمایند.

زمانی گندمانی، امام جمعه بخش میمه