بهمن اورانی – شاهین شهر چشم انتظار تدبیر یا تقدیر ؟

2015-04-05
105 بازدید

همه ساله از یکم تا سیزدهم فروردین همزمان با شروع تعطیلات نوروزی گروه کثیری از مردم به مناطق خوش آب وهوا و شهرهای برخوردار از مناطق دیدنی ، مسافرت می کنند . به همین سبب ستادهای راهنمایی و پذیرایی مسافرین با محوریت شهرداریها تشکیل می شود تا در این فرصت مغتنم ، مدیران شهری میهمان […]

bahman

همه ساله از یکم تا سیزدهم فروردین همزمان با شروع تعطیلات نوروزی گروه کثیری از مردم به مناطق خوش آب وهوا و شهرهای برخوردار از مناطق دیدنی ، مسافرت می کنند .
به همین سبب ستادهای راهنمایی و پذیرایی مسافرین با محوریت شهرداریها تشکیل می شود تا در این فرصت مغتنم ، مدیران شهری میهمان نوازی ، آداب و رسوم و البته توانایی های مدیریتی شهر را به رخ دیگر هموطنان کشیده و به مصداق ضرب المثل سری تو سرا داشتن ، از این بحر بی بهره نمانند.
از سوی دیگر در سالهای اخیر آمار و ارقامی از گردش مالی و اشتغالزایی  در طول تعطیلات ارائه می شود که اگرچه موقت اما قابل توجه و موثر بوده و  نشانگر اهمیت موضوع و دلیلی بر توسعه فعالیت ستادهای نوروزی توسط مدیران شهری است .
اما چنانچه واقع بینی  و دقت نظر در بررسی پدیده فرهنگی و اقتصادی ، سفرهای نوروزی را نادیده انگاریم ، دچار تعصب ، خطای محاسباتی و خود بزرگی بینی خواهیم شد . در رویکرد واقع بینانه در خواهیم یافت که عمده ترین دلیل هموطنان در انتخاب یک شهر برای سفر ، جاذبه های توریستی ، آثار ملی و تاریخی و منابع طبیعی و در مواردی معماری منحصر شهری آن شهر است و بدیهی است که فارغ از این دلایل هر انتخاب دیگری از سر اضطرار بوده و نمی تواند اهداف میزبان را در ایجاد گردش مالی و معرفی توانمندیهای  شهر تامین کند .
یکی از خطاهای محاسباتی مدیران شهری در بحث حضور گردشگران ارائه آمارمسافران است بی آنکه به عبوری بودن و یا انگیزه توقف آنان در شهر پی ببرند .شایسته است گاهی مدیران شهر دور از تعصب و پیش داوری استعدادها وجاذبه های شهر تحت مدیریت خود را مورد ارزیابی قراردهند .یعنی آنچه که از دیر باز شاهین شهر نیازمند آن است .
واقعیت آن است شاهین شهر، شهری است که در ۱۹ کیلومتری اصفهان قرار دارد ،این شهر در سال ۶۸ بعنوان مرکز شهرستان شناخته شد و از آن پس تاکنون برغم تلاش های صورت پذیرفته توسط مدیران شهری اما هنوز در استفاده از استعدادهای نهفته ناکام مانده است .
مدیریت شهری می توانست و می تواندبا تعامل و استفاده از توانمندی شرکت هواپیما سازی “هسا” یکی از بی نظیرترین  نمایشگاههای دائمی هوا و فضا را در این شهر ایجاد کند تا سالهای طولانی انگیزه ای باشد برای علاقمندان بازدید از نمایشگاههای علمی و تفریحی .
شهرداری می توانست و می تواند بابهره مندی از فرصت فرهنگی و جمعیتی  این شهر که عمدتا خوزستانی های با ذوق هستند با استفاده ازنشانه ها و نمادهای بنادر جنوب یکی از منحصرترین مراکز تفریحی و ارائه غذاهای دریایی و فست فوت را ایجاد نماید .
همچنین با بهره مندی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر و سایر مراکز دانشگاهی و  جوانان با استعداد می توانیم شاهد یکی از با کیفیت ترین پارک های علمی و فناوری در شاهین شهر باشیم .
مدیران شهری می توانند با فعال سازی بهتر و بیشتر پیست موتور سواری و توسعه اماکنی نظیر آن شاهین شهررا بعنوان کانون ورزش های جوان پسند معرفی نمایند .
همچنین متناسب با موقعیت جمعیتی و جوانگرایی شهر ایجاد نمایشگاه های مد لباس هماهنگ با ارزش های اخلاقی، دور از انتظار نیست .
شهرداری شاهین شهر می تواند با استفاده از سلیقه شهروندان در ایجاد نماهای ساختمانی منحصر آن چنان مدبرانه عمل نماید تا رفته رفته این شهر بعنوان  پایلوت معماری مدرن و الگوی کشور معرفی شود .
با توجه به مجاورت این شهر به مرکز استان و اهمیت موقعیت تاریخی ، فرهنگی و سیاسی استان اصفهان ، مدیران شاهین شهر می توانند با ایجاد بزرگترین اتاق خبر مطابق استانداردهای خبری این شهر را بعنوان شهر خبر در کشور و بلکه جهان معرفی نمایند .
اگرچه سالهاست که مدیران این شهر بخاطر آنچه با سوادی ، جوانی و تنوع فرهنگی شهر نامیده می شود  ، برخود می بالند و هر از گاهی مورد تقدیر قرار می گیرند  !!  اما شاید بیش و پیش از همه این شاهین شهر است که چشم انتظار تدبیر است بی آنکه چشم به تقدیر داشته باشد .
بهمن اورانی کارشناس آسیب شناسی اجتماعی
      ۱۵ فروردین ۹۴