معاون میراث فرهنگی در میمه :۱۱ قنات کشور ثبت جهانی می شود

2015-03-31
110 بازدید

۱۱ قنات کشور ثبت جهانی می شود ۱۳۹۴\۰۱\۱۰ – ۴:۳۷ PM اصفهان / خبرگزاری صدا و سیما/ فرهنگی مصاحبه دارد ۱۱ قنات در کشور ثبت جهانی می شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما(واحدمرکزی خبر)، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور امروز در بازدید از قنوات مٌزد آباد میمه (Mozd […]

IMG17210645

۱۱ قنات کشور ثبت جهانی می شود
۱۳۹۴\۰۱\۱۰ – ۴:۳۷ PM

اصفهان / خبرگزاری صدا و سیما/ فرهنگی مصاحبه دارد

۱۱ قنات در کشور ثبت جهانی می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما(واحدمرکزی خبر)، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور امروز در بازدید از قنوات مٌزد آباد میمه (Mozd Abad) و وزوان در میمه از توابع شهرستان شاهین و شهرو میمه در استان اصفهان گفت: پرونده ۱۱ قنات ایرانی با قابلیت‌های منحصر به فرد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده که قرار است در سال ۲۰۱۵ ارزیابی و در سال ۲۰۱۶ برای ثبت در سازمان یونسکو به صحن علنی برود.
آقای طالبیان با بیان اینکه از استان اصفهان قنوات ‌ مزدآباد میمه، وزوان و مون اردستان در بین این ۱۱ قنات قرار دارند، افزود: قنوات قصبه در جنوب خراسان، بلده در خراسان جنوبی، زارچ و حسن‌آباد مشیر مهریز در یزد، جوپار کرمان و اکبرآباد و قاسم آباد بروات و ابراهیم‌آباد در استان مرکزی هم در این فهرست قرار دارند.
وی هر یک از این قنات ها را دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد دانست و با اشاره به اینکه احداث قنات از ابتکارات ایرانیان بوده است، گفت : قنوات میمه و وزوان دارای سد ذخیره آب زیر زمینی هستند.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه از چهار سال پیش تاکنون برای ثبت جهانی قنات‌ها با مرکز قنات یونسکو، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو همکاری می‌کنیم، افزود : در تلاش هستیم این ۱۱ قنات کشور ثبت جهانی شوند تا فن آوری قنات ایرانی به جهانیان معرفی شود.