احمدرضا ایراندوست – چالش انتخاب نام فرزندان !!

2015-03-15
70 بازدید

یکی از سرگرمی ها و گفتگوهایی که در دوران نامزدی و عقد بین عروس و دامادها بیش از دیگر مطالب رواج دارد، انتخاب نام فرزند آینده است.از آنجا که طرفین این دیالوگ از دو خانواده مجزا با دو فرهنگ مختلف بوده قاعدتا انتخاب اسم برای کودک آینده هم نمیتواند بدون چالش باشد.در این گفتگوی چند […]

۹

یکی از سرگرمی ها و گفتگوهایی که در دوران نامزدی و عقد بین عروس و دامادها بیش از دیگر مطالب رواج دارد، انتخاب نام فرزند آینده است.از آنجا که طرفین این دیالوگ از دو خانواده مجزا با دو فرهنگ مختلف بوده قاعدتا انتخاب اسم برای کودک آینده هم نمیتواند بدون چالش باشد.در این گفتگوی چند ماهه پدر بیشتر به دنبال اسامی پسرانه بوده و مادر گرایش به انتخاب نامی دخترانه دارد.
صبغه خانوادگی هر کدام از طرفین میتواند انتخاب نام فرزند را به سمتی که در آن رشد و نمو کرده اند ، بکشاند.در ابتدای شروع این بحث ، نظرها و ایده ها تفاوت فاحشی با هم دارند، روزه به روز که از پیگیری این قضیه بگذرد ، اختلاف سلیقه ها کمتر و کمتر میشود تا در یک نقطه ای به اجماع میرسند.
این هم فکری ممکن است که بخواهند برای فرزند آینده خود از اسامی ائمه استفاده کرده و یا این که به نامهای ایرانی تکیه کرده و بخواهند از بین اسامی ایرانی که بعضا تلفظ سختی هم خواهند داشت ، نامی را انتخاب نمایند.
در زمان هایی والدین بدون این که بدانند ، نامهایی را برای فرزندان خود انتخاب کرده که با اندک مطالعه ای میتوان دریافت که افرادی با این اسامی وجهه خوبی نداشته و چه بسا مورد نفرت خیلی از ماها نیز هستند.نامهایی از قبیل : تیمور ، اسکندر ، چنگیز که خوشبختانه این روزها کمتر کسی حاضر میشود ، فرزندش را با این اسامی مورد خطاب قراردهد.
برخی از والدین نیز سعی میکنند نام پدر بزرگ و یا مادر بزرگشان را برای اولاد خودبرگزینند که این نوع انتخاب نیز تا اندازه ای میتواند بار سنگینی را بر دوش فرزند تازه متولد شده بگذارد، والدین توقع دارند تمام خوبی ها و محاسنی را که در پدر بزرگ و مادر بزرگ خود میدیدند در فرزندشان نیز مشاهده کرده و از این رو مدام فرزند خود را در فشار قرار میدهند.
روزگاری والدین بدون هیچ مطالعه ای نامی را برای فرزند خود انتخاب میکردند که از نظر تلفظ و معنی دشوار بود و همین باعث میگردید که در مقاطعی مورد تمسخر دوستان قرار بگیرد، و بعدها نیز دارنده همین نام مجبور میشد که طرز صحیح تلفظ را همراه با معنی برای شنونده چندین بار تکرار کند.
هر از چندی برخی از اسم ها در اولویت انتخاب والدین قرار میگیرد ، مثلا سالی که مزین به نام مولا علی (ع) بود ، نامهایی همچون امیر علی ، امیر حسین ، امیر محمد و علی در راس انتخابها ی پدر و مادر ها بود، سال ۱۳۵۷ که مصادف با پیروزی انقلاب بود ، اسامی روح الله ، میثم ، سمیه و اسامی از این دست بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت .
در برخی اوقات شاهد بوده ایم که علاقه ای بیش از حد در سطح جامعه به قهرمان فیلم و سریالی نشان داده میشود ، و همین باعث میگردد که در آن سال نام این قهرمان فیلم ، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
فرهنگ لغات و نام نامه هایی که در دسترس عموم قرار دارد ، میتواند گره گشای زوجهای جوانی باشد که دوست دارند اسمی خوب و شایسته برای فرزند خود انتخاب نمایند.در این مقوله باید خیلی از موارد رعایت گردد و به طور مثال برای کودکی که از نظر جثه و هیکل ضعیف بوده ، از نام رستم استفاده نشود.برای کودکی که چهره ای زیبا نداشته از اسامی ماه رخ و مهوش و مهسا و پریوش استفاده نشود که همین دوگانگی باعث میشود که دارنده چنین اسمی یک عمر در عذاب و شکنجه روحی قرار بگیرد.
از اسامی و نامهایی که در سطح جامعه کم سابقه بوده نیز باید حذر کرد ، زیرا همین کم سابقه بودن نیز تا پایان عمر باری اضافه بر دوش دارنده چنین نامی خواهد گذاشت .
عوض کردن نام در آیین نامه و قانون ثبت احوال کاری سخت و دشوار میباشد ، مگر نامهایی که معنی و مفهوم خوبی نداشته باشد و از نظر شخصیتی نیز با اسامی افراد سطح جامعه اختلاف اساسی داشته باشد.والدین همانطور که در تربیت فرزند، وظیفه مهم و خطیری را بر عهده دارند ، در انتخاب نام مناسب نیز باید تمام جوانب کار را سنجیده و سپس اقدام به انتخاب نمایند ، زیرا یکی از سفارشات اولیای دین ما نیز انتخاب نام مناسب برای فرزندان میباشد.
خوشبختانه برخلاف گذشته که والدین در انتخاب اسم فرزندان خود حساسیت به خرج نمیدادند ، امروزه پدر و مادر ها سعی میکنند از همان دوران نامزدی تا به دنیا آمدن فرزندانشان ، در انتخاب اسم ، مطالعه و بررسی نمایند.زیرا با توجه به دوران فرزند سالاری که اکنون در کل جامعه ایران نمود پیدا کرده ، اگر پدر و مادری برای فرزند خود نامی درخور انتخاب نکنند ، در آینده ای نه چندان دور مورد مواخذه فرزند خود قرار خواهند گرفت .
دیروز مطلبی را در ارتباط با مهناز افشار که یکی از هنرپیشه های سینمای کشورمان میباشد ، میخواندم که اکنون در دوران بارداری به سر میبرد و در جواب خبرنگاری که از او نام فرزند آینده اش را که گویا دختر نیز میباشد ، پرسیده بود که وی در مقام پاسخ چنین گفته بود: همسرم میگوید : صبر کنیم تا دخترمان به سن چهار پنج سالگی برسد تا خودش بتواند نامی را با سلیقه خود انتخاب نماید.البته همسر خانم افشار فرزند آقای محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت آقای احمدی نژاد بوده که در کشور آلمان به دنیا آمده و بیشتر عمر خود را در اروپا گذرانده ، بر همین اساس است که روح آزاد اندیشی و دموکراسی در ایشان چربش بیشتری دارد ، در حالی که پدر ایشان در زمان فعالیتشان در وزارت ارشاد طاقت شنیدن صدای هیچ مخالفی را نداشته و فورا دستور به لغو مجوز چاپ نشریه و یا روزنامه ای را میدادند .
این روزها بیشتر نامها و اسامی که برای نوزادان انتخاب میشود ، دوسیلابی بوده و کمتر نام نوزادی را میشنویم که از یک کلمه تشکیل شده باشد. امیدوارم دیگر در سطح کل جامعه ایرانی شاهد نامها و اسامی ، سخت ، بی معنی ، بی مسما ، نباشیم .تا مطلبی دیگر ایام به کامتان باد.شاد زی مهر افزون خدانگهدار.