تا همین چند سال قبل یکی از راههایی که مردم منطقه میمه میتوانستند در اسرع وقت مشکلات مالی خودشان را حل کنند ، گرفتن وام از طریق بانکها بود ، البته آن زمانها از بانکهای خصوصی و بهره های سی و چهل درصدی خبری نبود .بانک کشاورزی میمه یکی از جاهایی بود که مردم با […]
تا همین چند سال قبل یکی از راههایی که مردم منطقه میمه میتوانستند در اسرع وقت مشکلات مالی خودشان را حل کنند ، گرفتن وام از طریق بانکها بود ، البته آن زمانها از بانکهای خصوصی و بهره های سی و چهل درصدی خبری نبود .بانک کشاورزی میمه یکی از جاهایی بود که مردم با مراجعه به آنجا وجه درخواستی خود را در قالب وام قالیبافی و یا وام دامداری با بهره ای کم دریافت میکردند.بروکراسی و کاغذبازی های مرسوم امروزی هم آنچنان فراگیر و گسترده نشده بود.اهل خانه در دور هم نشینی های شبانه که با هم داشتند ، تصمیم میگرفتند که دستی برای اولاد ذکور و یا اناث خود بالا بزنند ، نهایت جلسه و شب نشینی به اینجا ختم میشد که با برآمدن آفتاب به بانک مراجعه کرده و وامی را که در نظر داشتند ، بگیرند.هیچ گونه سپرده گذاری و خرید اوراق در کار نبود.کم دردسرترین وامی که مد نظر بیشتر اهالی منطقه میمه بود ، وام قالی بافی بود.چه بسیار از پدران ما که با گرفتن همین وامهای به ظاهر اندک برای فرزندانشان سرپناهی را ساخته و یا جهیزیه دخترشان را خریده و او را راهی خانه بخت کرده اند.پروسه دریافت وام شاید در یک روز کاری به اتمام میرسید.متقاضی دریافت وام با مراجعه به بانک کشاورزی میمه ، در همان بانک برگه کاغذی را از مسئولین بانک گرفته و درخواست وام خود را در آن برگه مکتوب میکرد.در خیلی از اوقات نیز به دلیل نداشتن سواد نوشتن کافی ، همان کارمند بانک را به استمداد طلبیده و کارمند فوق نیز با طیب خاطر درخواست متقاضی وام را بر روی کاغذ قلمی میکرد.تنها شرط دریافت وام این بود که وام نداشته باشد ، که این راه نیز حل آسانی داشت .اگر مرد خانواه وام گرفته بود ، زن خانواده متقاضی دریافت وام جدید میشد و با انگشت زدن بر روی درخواست وام ، آن را به متصدی بانک تحویل میداد.میزان مبلغ وامها هم مشخص بود ، برای دستگاهها و دارهای کوچک وام کمتری و برای دارهای قالی بزرگ وام بیشتری میدادند.چون اکثر مردم به هم اعتماد کافی داشتند ، کمتر ماموری از بانک این اجازه را به خود میداد که حرف وام گیرنده را قبول نکند و بخواهد دستگاه دار قالی را از نزدیک ببیند.رئیس بانک زیر درخواست وام گیرنده را امضا میکرد ، اکنون نوبت به ضامن وام میرسید .اگر در محوطه داخل بانک یکی از همشهریانمان بود برگه را گرفته و بدون سوال و جواب به عنوان ضامن امضا میکرد.برگه درخواست وام به مسئول بانک برگردانده میشد ، اینک نوبت به افتتاح حساب میرسید ، در کمترین زمان ممکن حسابی در بانک کشاورزی میمه مفتوح شده و حداکثر در آخر وقت اداری وام مورد تقاضا در حساب وام گیرنده بود.سود حاصل از دریافت چنین وامی بسیار نازل بود.و پرداخت آن نیز شش ماهه و یا یکساله ، برخی افراد که نمیتوانستند در موعد مقرر وام خود را تسویه نمایند ، با بانک هماهنگ میکردند که وام گیرنده مبلغ وام را به صورت قرض دو روزه از جایی تهیه کرده و به حساب بانک واریز نماید ، بعد از دو روز نیز طبق قولی که بانک داده بود وام دیگری با سر رسید پرداخت یک ساله به متقاضی پرداخت میشد .فقط وام گیرنده باید در این بین سود وام قبلی را که خیلی ناچیز بود تسویه نماید.آیا امروزه چنین بانکی را سراغ دارید ؟ آیا این روزها قالی بافی در میمه وجود دارد که بخواهد از وام قالی بافی استفاده نماید ؟ آیا سود دو درصد در باکهای ما وجود دارد ؟ همه اینها گذشته آیا امروزه کسی را سراغ دارید که به این راحتی آب خوردن ضمانت وام شما را بر عهده بگیرد ؟ خیلی از متقاضیان وام هستند که مدتهای مدید در صف انتظار وام ایستاده اند ولی اکنون کسی را برای ضمانت وامشان پیدا نمیکنند .البته از این موضوع نیز نباید بگذریم که در آن زمانها هیچ کس نسبت به ضامن کم لطفی نمیکرد ، ضامن اصلا متوجه نمیشد که شخص وام گیرنده چه زمانی وام خود را تسویه کرده است ، این روزها در گرفتن وام باید هفت خوان رستم را طی کنی و هم باید هشت خوان رستم را طی کنی که ضامنی را گیر بیاوری که مورد قبول بانک نیز باشد.اکثر افراد جامعه از ضمانت کردن برای دیگری فراری هستند و با آوردن بهانه هایی واهی که قبلا ضمانت کس دیگر را قبول کرده ام و او بد حسابی کرده و دیگر اداره من گواهی ضمانت وام و کسر از حقوق صادر نمیکند ، عده ای نیز این بهانه را می آورند که من چک برگشتی دارم و یا در فلان بانکی که تو میخواهی وام بگیری حساب ندارم ، خلاصه روزگار بدی شده ، کاش روزی فرا برسد که صنعت قالی بافی رونق گذشته خود را در منازل همشهریان بیابد ، تا باز بانک کشاورزی مجاب گردد وام قالی بافی را به متقاضیان بدهد .امیدوارم .تا مطلبی دیگر ایام به کامتان باد.شاد زی مهر افزون خدا نگهدار
متاسفانه هم ادمها بدتر شدند که وام را که گرقتند دیگر پیدایشان نمی شود وخیلی از بانکها ورشکست شدند وهم بانکها دیگر ااعتماد ندارند شما جای بانک باشد چکار میکنید
احراز هویت از مشترکان موبایلی که اطلاعاتشان در پایگاه داده اپراتورها ناقص است از ماه گذشته آغاز شد و رگولاتوری اعلام کرده که ارتباط مشترکانی که اطلاعاتشان را تکمیل نکنند تا ۱۵ روز دیگر قطع می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، در راستای ساماندهی استفاده از سیم کارتهای تلفن همراه بی نام و نشان در کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اولتیماتوم داد که سیم کارتهایی که دارای نقص اطلاعات هستند را از نیمه دوم بهمن ماه، قطع ارتباط می کند.
این اقدام در پی استفاده غیرقانونی برخی مشترکان از سیم کارتهای بی نام و نشان صورت گرفته است تا مالکان و استفاده کنندگان از سیم کارتهای موجود اپراتورهای همراه اول و ایرانسل احراز هویت شوند.
برای اجرای این آیین نامه، اپراتور همراه اول اقدام به ارسال پیامکی با سرشماره «همراه اول» برای مشترکانی کرده است که اطلاعاتشان تکمیل نیست و از آنها خواسته که کدملی خود را به شماره ۸۹۸۰ پیامک کنند. در همین حال اپراتور ایرانسل نیز در پیامی با سرشماره ” ایرانسل” از مشترکانی که سیم کارتشان دارای اطلاعات ناقص است خواسته کد ملی خود را به شماره ۲۷۲ ارسال کنند.
کد ملی خود را پیامک کنید
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: برخی از سیم کارتها در پایگاه اطلاعاتی اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه دارای مشخصات ناقص یا با مالکیت غیر هستند که این سیم کارتها باید ساماندهی شوند.
غلامرضا داداش زاده افزود: تاکنون اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه در چند مرحله از مشترکان خود در قالب پیامک درخواست کرده اند تا کد ملی مالک سیم کارت را اعلام کنند که ۲۰ درصد از مشترکان این اقدام را انجام داده اند.
قطع ارتباط مشترکانی که کدملی خود را ارسال نکردند
وی با اشاره به اینکه اپراتورها از سوی رگولاتوری الزام دارند سیم کارتهای دارای مشخصات ناقص یا با مالکیت غیر را ساماندهی کنند، تصریح کرد:مشترکانی که نسبت به اعلام کد ملی مالک سیم کارت به اپراتورها اقدام نکنند، سیم کارت آنها از نیمه بهمن ماه قطع می شود.
هشدار به ارسال کدملی به شماره های ناشناس
در این رابطه باقر صمدی مدیرکل بازاریابی ایرانسل در گفتگو با مهر، در خصوص دریافت کدملی از مشترکان ایرانسل در راستای احراز هویت اظهار داشت: طبق دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برخی از مشترکانی که کدملی شان در سیستم اطلاعات ایرانسل به هر دلیلی ناقص تشخیص داده شده است باید تکمیل اطلاعات شوند.
وی گفت: این موضوع آن دسته از مشترکانی را شامل می شود که قبل از شهریورماه سال ۸۸ سیم کارت ایرانسل خریداری کرده و به جای کارت ملی، با شناسنامه و سایر مدارک شناسایی ثبت نام انجام داده اند؛ همچنین مشترکانی که کد ملی آنها مخدوش، ناواضح و یا مطابقت نداشته باشد نیز در این فهرست وجود دارند.
صمدی با تاکید براینکه مردم تنها به پیامکی که از سرشماره «ایرانسل» ارسال شده و از آنها می خواهد که به شماره ۲۷۲ کدملی خود را ارسال کنند اعتماد کنند افزود: مشترکان به شماره های مشابه و ناشناس توجه نکنند چرا که شماره دیگری برای این کار وجود ندارد.
مدیرکل بازاریابی ایرانسل با اشاره به پیام صوتی که قبل از برقراری تماس برای برخی مشترکان پخش می شود نیز گفت: این پیام نیز در راستای اطلاع رسانی به مشترکانی است که کد ملی شان در سامانه ایرانسل تکمیل نیست و از مشترکان می خواهد که کد ملی خود را به ۲۷۲ ارسال کنند.
وی با بیان اینکه لزومی ندارد که مشترکان برای ارائه کدملی به دفاتر خدماتی و نمایندگی های امور مشترکان مراجعه کنند ادامه داد: دفاتر خدمات ارتباطی و نمایندگی های ایرانسل حق دریافت هیچگونه وجهی در این رابطه از مشترکان ندارند. چنانچه لازم باشد ایرانسل از همین طریق به مشترک اطلاع رسانی می کند که به صورت فیزیکی برای احراز هویت در شرکت ایرانسل حضور یابد.
اپراتورها به یک میزان سیم کارت با هویت جعلی دارند
به گزارش مهر، پیش از این سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده بود که تا پایان سال جاری طبق دستور العمل نظارتی ابلاغی به اپراتورهای موبایل، تکلیف سیم کارتهای دارای هویت جعلی و یا بدون کد ملی مشخص می شود.
براساس اعلام این سازمان، در شبکه مخابرات کشور، سیم کارت فعال بدون نام و نشان وجود ندارد اما هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به یک میزان دارای سیم کارتهای اشکال دار با هویت جعلی هستند و از این رو باید به تکمیل کد ملی سیم کارت های فاقد کد ملی پرداخته و سپس نسبت به احراز هویت صاحب سیم کارت با کسی که از آن استفاده می کند، اقدام کنند.
اقا رضا سلام ..یک خواهش . شما لطف کنید موضوعی در رابطه با افرادی که تخصصی در هیچ موردی حتی اجتماعی . سیاسی . فرهنگی ..ووووووووندارند در همه امور دخالت و وارد نشوند . چون به نفع میمه و منتطقه میباشد. فقط در حوزه کاری خود و تخصص خودشان اظهار نظر کنند.ضرر ان بیشتر از نفع ان میباشد تشکر اقا رضا