ایرنا – قنات میمه با عمری ۲۰۰۰ ساله دومین قنات قدیمی کشور

2014-11-22
375 بازدید

سه قنات تاریخی استان اصفهان در راه ثبت جهانی اصفهان – ایرنا – مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: سه قنات تاریخی این استان برای ثبت جهانی در آینده نزدیک به سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو ) معرفی می شود. به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل […]

ghanat

سه قنات تاریخی استان اصفهان در راه ثبت جهانی
اصفهان – ایرنا – مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: سه قنات تاریخی این استان برای ثبت جهانی در آینده نزدیک به سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو ) معرفی می شود.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز پنشجنبه به نقل از ‘ فریدون الله یاری ‘ اضافه کرد: قنات تاریخی ‘مون’ در اردستان، قنات تاریخی ‘وزوان’ و قنات تاریخی ‘میمه’ در آینده نزدیک برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی می شود.

وی افزود: با همکاری مسوولین محلی، مطالعات اولیه از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره این قنات ها انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: پس از این مرحله، با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور پرونده تهیه و به یونسکو ارسال خواهد شد.

قنات مون در محله مون یکی از محلات شهرستان اردستان قرار دارد.

قنات دو طبقه مون با شماره ۹۰۲۳ در سال ۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این قنات شامل دو طبقه است که در هر طبقه آن آبی مستقل جریان دارد به گونه ای که آب هیچ یک به دیگری نفوذ نمی کند.

این قنات ۸۰۰ سال پیش احداث شده و تنها قنات دو طبقهٔ جهان است .

قنات وزوان نیز در قسمت شمالی شهر وزوان و در قسمت جنوبی شهر میمه واقع شده و از قدمت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ساله برخوردار است.

قنات میمه نیز با طول ۱۸ کیلومتر و با عمق یک صد متر در شهر میمه در شمال اصفهان قرار دارد و به رودخانه ای زیرزمینی شباهت دارد.

بر اساس مطالعات زمین شناسان دانشگاه تهران ، میمه دومین قنات قدیمی کشور با عمری دو هزار ساله است.