علی اسماعیلی – محرم با اصالت در میمه

2014-11-08
225 بازدید

محرم با اصالت در میمه مراسم عزاداری در تمامی نقاط ایران با شکل و فرم متفاوت برگزار می شود . برخی از مراسمها به دلیل قدمت و همچنین تبلیغاتی که از طرف رسانه ها انجام می شود از شهرت بسیاری برخوردار شده است . مانند مراسم عزاداری مردم زنجان یا مراسم تشت گزاری مردم آذربایجان […]

محرم با اصالت در میمه

moharram

مراسم عزاداری در تمامی نقاط ایران با شکل و فرم متفاوت برگزار می شود . برخی از مراسمها به دلیل قدمت و همچنین تبلیغاتی که از طرف رسانه ها انجام می شود از شهرت بسیاری برخوردار شده است . مانند مراسم عزاداری مردم زنجان یا مراسم تشت گزاری مردم آذربایجان و…
مراسم عزاداری در شهر میمه دارای قدمت و اصالت زیادی است. محرم در شهر میمه تنهاموقعیتی است که برخی از اهالی میمه که مقیم شهرهای دیگر هستند به اینجا آمده و حتی به صورت فعال در مراسمها شرکت می کنند. جاذبه مراسم عزاداری و خلوصی که در اجرای آن وجود دارد حتی تعدادی از افرادی که اهل میمه نیستند مانند دانشجویان را جذب و محو خود می کند .
در مورد عزاداری و مراسمهایی که در شهربرگزار می شود نکاتی را باید مطرح کنیم که به شکوه و عظمت آن در آینده اضافه شود.
۱- میمه از معدود شهرهایی است که در آن مراسم تعزیه برگزار می شود . تعزیه از قدیمی ترین شیوه های تئاتر و نمایش صحنه ای در تاریخ ایران است . در تعزیه از دستگاههای موسیقی متعددی استفاده شده و نوع اشعار و نحوه ارائه نمایش بسیار جالب و پیچیده است . وجود مراسم تعزیه در شهر میمه به شکوه و عظمت عزاداری در شهر میمه افزوده است. چه زیباست که محققین و اندیشمندان میمه به نگارش تاریخ تعزیه در میمه پرداخته و تعزیه خوانان میمه را بررسی نمایند .
ب) توجه به موضوع مهم جانشین تعزیه خوانان در میمه از نکات بسیار مهم است . عزیزانی که امروز تعزیه خوان هستند و از اساتید مسلم تعزیه خوانی می باشند، شایسته است تا به تربیت تعزیه خوانان جوان و خوش صدا و لایق برای آینده تعزیه میمه بپردازند.
ج) شهرداری و شورای محترم شهر نیز به فکر ساخت مکانی مناسب جهت اجرای تعزیه باشند تا در فصل گرم و سرد امکانات مناسب جهت اجرا داشته باشد
.د) تصاویر و فیلمهای تعزیه میمه برای پخش در شبکه های سیما ارسال شده و یا گزارش کتبی آن در روزنامه های کثیر الانتشار و مجلات مختلف چاپ شود.
۲- از فرصت تجمع اهالی مختلف میمه در محرم استفاده کاربردی شود . شورای محترم شهر شایسته است تا در این ایام مجمعی تشکیل داده و روشنفکران و نخبگان میمه را با موضوع بررسی مشکلات و معضلات و بیان راه حلها گرد هم جمع نماید .
۲- توجه ویژه به نماز ظهر عاشورا . هر چند شکوه و عظمت لحظه ادغام هیاتهای عزاداری و حرکت آنها بسیار زیباست اما باید مسئولان هیاتها و اعضای شورای شهر با همفکری معتمدین شهر برنامه ای تنظیم نمایند تا نماز ظهر عاشورا با حضور همه هیاتها و تعزیه خوانان و.. برگزار شود
۳- مراسم ظهر عاشورا و ادغام هیاتهای مذهبی نماد اتحاد و همبستگی اهالی میمه است . این وحدت و همدلی مردم با روشهای کارآمد باید حفظ شود . نقش معتمدین محل ، مسئولان هیاتها و نمایندگان مردم در شورای شهر بسیار خطیر است .
۴- پیر غلامان و مداحان باسابقه شهر مانند حاج احمد ذاکران و حاج محمد بیکیان به شکل بسیار شایسته باید مورد تقدیر قرار گیرند . به شورای محترم شهر پیشنهاد می گردد تا مجمعی با عنوان ( تجلیل از پیر غلامان و مداحان اهل بیت در منطقه میمه ) تشکیل داده و مداحان میمه ، وزوان ، اذان و … دعوت شده و از پیر غلامان مداح اهل بیت تجلیل شایسته به عمل آید.
۵- تجدید نظر در برخی از نوحه هایی که در هیاتها خوانده شده که در آن به جای القای حماسه از زاری و خستگی و درماندگی و نالان بودن اهل بیت در کربلا سخن به میان می آید . کربلا سراسر حماسه و شور و شعور است و این شور و شعور با بهترین ابزار که همان شعر است به عزادار حسین باید منتقل شود
۶- منطقه میمه دارای شعرا و ادیبان بسیار خوبیست . چه خوب است که در ایام محرم کنگره شعر عاشورا توسط شورای شهر برگزار شده و از شعرای منطقه در این کنگره دعوت به عمل آید .
۷- کاربردی شدن نذورات در شهر از نکاتیست که به تدریج باید فرهنگ سازی شود. سوق دادن نذرها به سمت و سویی که اثر ماندگارتری داشته و مشکلات و گره هایی را باز نماید از موضوعاتیست که باید برای آن فکری کرد.