تصاویر تعزیه حر – میمه – پنجم محرم

2014-10-31
264 بازدید

ضمن تشکر از  آقای حمید سمائی که تصاویر  تعزیه حضرت حر را ارسال نموده اند ، از کاربران محترم دعوت می شود متن زیر را جهت آشنایی بیشتر با حر بن یزید ریاحی مطالعه نمایند. حر در جنگ با لشکر کوفه دلاورانه  مبارزه کرد تا این که حدود چهل نفر را به قتل رسانید. در همین […]

ضمن تشکر از  آقای حمید سمائی که تصاویر  تعزیه حضرت حر را ارسال نموده اند ، از کاربران محترم دعوت می شود متن زیر را جهت آشنایی بیشتر با حر بن یزید ریاحی مطالعه نمایند.

حر در جنگ با لشکر کوفه دلاورانه  مبارزه کرد تا این که حدود چهل نفر را به قتل رسانید. در همین هنگام بود که پیاده نظام بر او حمله‎ور شد و جسم بی‎هوش او به زمین افتاد. یاران امام او را در برابر خیمه شهدایی که در راه حسین علیه السلام شهید می‎شدند قرار دادند. امام فرمود: شهادت او چون شهادت انبیا و خاندان انبیاست. سپس امام نظری به جانب حر افکند، او هنوز جان در بدن داشت. امام خون از صورت او برگرفت و فرمود: تو آزاده‎ای! همان طور که مادرت تو را نامیده است و تو در دنیا و آخرت آزاده‎ای  پس از آن مردی از یاران حسین در رثا و غم حرّ اشعاری را سرود که گفته شد او علی بن الحسین علیه السلام بود و برخی گفته‎اند که خود اباعبدالله الحسین علیه‎السلام برای او اشعاری را سروده که اینگونه است:

چه آزاده‎ای است حرّ پسر ریاح؛ او در هنگام فرورفتگی تیرها بسیار شکیباست. آری آزاده خوبی است هنگامی که حسین فریاد و ندایش بلند شد، او از جانش در صبحگاهان گذشت.

در زیارت ناحیه مقدسه به حرّ سلام داده شده است.

درسی که می‎توان گرفت: امام صادق علیه السلام فرمود: آزاده آزاده است در همه حالاتش، حتی اگر مصیبتی سخت بر او وارد شود. حتی اگر مصیبت‎ها بر او محکم کوبیده شود او شکیبایی می‎کند. آری او شکسته نمی‎شود، هر چند اسیر و مقهور شود. از امام علی علیه السلام نقل شده: بنده غیر خود مباش، چرا که خدای تعالی تو را آزاد آفریده است.

در کربلا هم حضرت امام حسین علیه السلام لشکر ابن سعد را اینگونه مورد خطاب قرار دادند: ای پیروان خاندان ابی‎سفیان، اگر دین ندارید و از روز رستاخیز نمی‎ترسید، پس لااقل در دنیای خود آزادمرد باشید.

منبع: تبیان

tazie-hor (5) tazie-hor (1) tazie-hor (2) tazie-hor (3) tazie-hor (4) tazie-hor (6) tazie-hor (7) tazie-hor (8) tazie-hor (9) tazie-hor (10) tazie-hor (11) tazie-hor (12) tazie-hor (13) tazie-hor (14) tazie-hor (15) tazie-hor (16) tazie-hor (17) tazie-hor (18) tazie-hor (19) tazie-hor (20) tazie-hor (21) tazie-hor (22) tazie-hor (23) tazie-hor (24) tazie-hor (25) tazie-hor (26) tazie-hor (27) tazie-hor (28)