شهدای ونداده – زندگینامه ی شهید علی هورمند

2014-10-15
632 بازدید

منبع : نرم افزار شمیم یار ، دومین یادواره ی شهدای ونداده   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ  وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون  زندگينامه شهيد علي هورمند   در پانزدهم تیرماه ماه سال 1347 خانواده ي كشاورز اما مذهبي و متدين مشهدی حسنعلي هورمند بي صبرانه چشم به […]

منبع : نرم افزار شمیم یار ، دومین یادواره ی شهدای ونداده

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون

 زندگينامه شهيد علي هورمند

 2 (5)

در پانزدهم تیرماه ماه سال 1347 خانواده ي كشاورز اما مذهبي و متدين مشهدی حسنعلي هورمند بي صبرانه چشم به راه دومين فرزند خود بود، چون فرزند اول در سه سالگي فوت نموده بود و بايد فرزند دوم جاي خالي وي را پر ميكرد ، انتظار به سر رسيد و نوزاد پسر چشم به جهان گشود ، تولد وسلامتي فرزند به پدر رسيد واو مانند هميشه شكر خدارا بجا آورد و نام نوزاد را علي نهادند. علي در دامان مادري مهربان ومتدين به نام مشهدی زهرا خانم خدابخشي در روستاي خسروآباد واقع در بخش ميمه اصفهان رو به رشد نهاد تا در سن هفت سالگي راهي دبستان ابتدائي خسرو آباد شد . به علت فقر مالی وجو خان سالاري كه در آن روستا حاكم بود و پدر شهيد هورمند به عنوان رعيت، مجبور بود دور از خانواده و به صورت شبانه روزي خارج از روستا و در مزرعه ائی دور افتاده کشاورزی کند، لذا در اوایل انقلاب تصمیم گرفت به روستاي ونداده كه مادر شهيد هورمند اهل اين روستا بود نقل مكان نموده تا بتواند با تلاش شبانه روزي حداقل امكانات را براي خانواده اش تامين نمايد. لذا شهيد هورمند هم دو سال اخر ابتدائی را در دبستان تشییع ونداده سپری نمود و در خرداد سال 1359 این مقطع را به اتمام رسانید. در مهر همان سال وارد مدرسه راهنمائی شهید بهشتی ونداده شد و در شهریور سال 1363 نیز این مقطع را هم پشت سر گذاشت . سپس براي ادامه تحصيلات، عازم شهر ميمه و در رشته علوم انساني دبیرستان دکتر شریعتی ثبت نام و مشغول به تحصيل و تا اواخر کلاس دوم ادامه داد .

2 (30)

شهید والامقام پس از تشکیل پايگاه بسيج شهید بهشتی ونداده به عضویت ان درامد و فعالانه و مستمر درخدمت ان بود و بيشتر اوقات وي صرف فعالييت درپايگاه ميشد . از خصوصیات این شهید عزیز ،توجه خاص به فرائض و واجبات دینی بود ،که میتوان گفت از اواخر دبستان شروع به نماز خواندن و روزه گرفتن نمود ، حضور در نماز جماعت ، نمازجمعه ، جلسات اموزش قران ،کمک به دیگران  و… از دیگر ویژگی های شهید هورمند بود. ایشان هر چند در سال 1357 در اواخر مقطع دبستان بود اما در راهپیمائی ها و تظاهرات دوران انقلاب شرکت میکرد .

2 (7)

  در اواخرسال دوم دبيرستان و اوایل سال 1365براي ديدن آموزش نظامي از طریق سپاه میمه به پادگان امام حسین (ع) خميني شهر  اعزام و به مدت 45 روز آموزش های عقيدتي و نظامي را فرا گرفت .پس از اتمام این دوره ، راهي روستاي شد وجهت اعزام به جبهه با پدر ومادر مشورت و کسب اجازه نمود، اما با مخالفت انها روبرو شد، ولی با پا فشاری و اصرار ،موفق شد رضايت والدين را كسب كرده واز طريق بسيج سپاه شاهين شهر عازم جبهه جنوب و به لشگر امام حسين(ع)  ملحق و در گردان امام حسین (ع) سازماندهی گردد و طی مدت حدود چهار ماه که در جبهه حضور داشت، یک مرتبه به مرخصي آمد .روزهای نخستین دیماه  1365 بود که نیروهای اسلام آماده عمليات عليه صداميان متجاوز میشدند و شهید هورمند هم مانند سایر رزمندگان در اتتظار چنین روزی بود که بالاخره انتظار به سر امد و قوای اسلام به سمت محل عملیات حرکت نمودند و اماده نبرد شدند . ساعت حدود 11 شب  4/10/ 1365 عمليات كربلاي4  در منطقه شلمچه  با رمز یا محمد (ص) شروع شد و در سپیده دم این روز بیاد ماندنی ، شهید علی هورمند در داخل جزیره ام الرصاص ابتداء بصورت سطحی مجروح و سپس هنگام عقب نشینی به درجه رفيع شهادت نائل آمد، اما به لحاظ امادگی ، فشار دشمن و وضعيت پیچیده ائی كه در اين عمليات پيش آمده بود ، امکان خارج نمودن جنازه وي  فراهم نگردید و در صحنه نبرد بجا ماند و نام شهید علی هورمند هم به لیست جاودانه ی جاوید الاثر های دفاع مقدس اضافه گرديد .    پس از گذشت نزدیک به 9 سال ، باقیمانده جنازه مطهرش توسط کمیته جستجوی پیکر شهدا  كشف و پس از شناسائي به اصفهان و سپس به ميمه منتقل و به اتفاق دو شهيد ديگر كه از شهر های وزوان و ميمه بودند در تاریخ 11/5/1374 مصادف با هفته وحدت توسط جمعییت انبوه و شهید پرور بخش تشيع و سرانجام در گلزار شهداي ونداده و در جوار ديگر دوستان و همرزمان شهيدش آرام گرفت.

                          روحش شاد و راهش پر رهرو باد