محمد دهقان – مسایل مبتلابه موتورسواران میمه

2014-10-01
124 بازدید

با عرض سلام خدمت مدیریت سایت و تمامی صبح میمه خوانان اگر بگویم مدتهاست و سالهاست اغراق نکرده ام و اگر بگویم این مشکل کشوری است بازهم زیاده گویی نیست،ولی سوال اینجاست که چرا برای بخش ما هم هست؟ بر همه ما واضح و مشخص است که ساماندهی موتورسواران بخش اصلا قابل قبول نبوده و […]

xmtw6t
با عرض سلام خدمت مدیریت سایت و تمامی صبح میمه خوانان
اگر بگویم مدتهاست و سالهاست اغراق نکرده ام و اگر بگویم این مشکل کشوری است بازهم زیاده گویی نیست،ولی سوال اینجاست که چرا برای بخش ما هم هست؟
بر همه ما واضح و مشخص است که ساماندهی موتورسواران بخش اصلا قابل قبول نبوده و نیست. چراکه سالهای قبل جوانان و نوجوانان همشهری با موتورهای قسطی و اغلب بدون بیمه در شهر رفت و آمد میکردند و از شدت بیکاری و عدم داشتن سرگرمی سالم این تفریحشان شده بود اما در حال حاضر و مهمتر از آن مشاهده میکنیم که جمعیت موتور سوار مهاجری که قبلا از صدای همین موتورها می ترسیدند زیاد شده و اکنون خیابانهای شهر و روستایمان را تبدیل به پیست موتورسواری کرده اند.
ایراد و اشکال به این موضوع زیاد است ولی مختصری از آن صرفا جهت اطلاع مسئول و یا مسئولین مربوطه به عرض می رسد.
۱-اینکه هر از چندگاهی اکیپی از گشتهای جمع آوری موتورسیکلت به بخش بیآیند و ترس و واهمه ای ایجاد کنند و در کل با توقیف چند موتورسیکلت انجام وظیفه کنند قابل قبول نیست و باید برنامه مشخصی برای برخورد با متخلف به صورت دائمی و نه به صورت گذرا طراحی شود.
۲-اینکه چرا ترتیبی اتخاذ نمی شود تا آموزش موتورسواری به منظور دریافت گواهینامه در بخش انجام شود و عزیزان برای آزمون مجبور نباشند به مرکز شهرستان مراجعه کنند؟
۳-اینکه چرا واحدی جهت معاینه موتورسیکلت ها به منظور تعویض پلاک در بخش مستقر نمی شود تا فرد مجبور نباشد برای انجام این کار وسیله خود را به مرکز شهرستان به اشکال مختلف حمل کند؟(ناگفته نماند که هرچندسال یکبار این اتفاق در بخش رخ میدهد ولی اصلا قابل قبول نیست)
۴-علت اینکه از عبور و مرور افرادی که فاقد گواهینامه و مدارک معتبر شناسایی موتورسیکلت هستند جلوگیری نمی شود چیست؟ خوشبختانه ایام گرم سال رو به پایان است و از کاروان عروسی در شهرها و روستاها کاسته شده که بالطبع از ویراژ موتورسوران در این مراسم ها کمتر شده و باید نشست و دید برای سال آینده چه می شود.البته منِ نوعی وقتی از این موضوع مطلع باشم که برخوردی نمی شود به خودم اجازه می دهم بی قانونی کنم و وقتی می بینم کسی به کسی نیست چشمانم را براحتی می بندم و بدون مدرک تردد میکنم(البته چشمان را بروی نداشتن مدرک میبندم نه وقتی سوار موتور هستم!)
۵-از مورد بالایی مهمتر اینکه چرا باید افاغنه ساکن در بخش که با زور مدرک شناسایی برای خود و خانواده دارند به خود اجازه دهند در سطح شهر با موتورسیکلتهایی که مشخص نیست مالک آنها کیست تردد کنند؟آخر کار هم وقتی موتوری از این افراد توقیف شد مشخص می شود مالک آن از افراد همشهری است که این مهاجر کارگر او بوده و برای آزادی موتور مالک به نیروی انتظامی مراجعه می کند و باقی ماجرا…
۶-از این بدتر وقتی می بینیم موتور سیکلت فرسوده ی شخص دامدار یا کشاورز میانسالی که سرعت موتورش از اینترنت کشور کمتر است، توقیف می شود (و بنده خدا راهی جز چشم پوشی از وسیله اش ندارد چون مدرک و گواهینامه ندارد شاید سواد هم نداشته باشد) ولی با موتورسیکلتی که مصرف بنزینش در طول روز بخاطر تردد مکرر از میانگین مصرف سوخت کشور بالاتر است *برخورد نمی شود* حالمان گرفته ترتر است.
۷- با این تفاسیر انتظار استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران انتظاری بیهوده است و درمود آن صحبت نکنیم بهتر است،چراکه وقتی شخصی کلاه ایمنی داشته باشد و مدرک معتبر نداشته باشد نهایتا برای خود خطر کمی دارد ولی برای دیگران هیچ سودی ندارد.
۸-با سر زدن به پارکینگهای شهرداری با تعداد زیاد موتورسیکلت توقیفی مواجه می شویم که مالک آنها یا مشخص نیست یا اگر مشخص باشد به عناوین مختلف رغبتی برای پیگیری آزاد کردن موتورسیکلت خود نشان نمی دهد، از مسئول مربوطه میخواهیم که به این موضوع هم توجه نموده و راهکار موثری را پیشنهاد دهد.
به این نکته باید توجه کرد که نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز در قسمت انتظامی بخش اصلا و به هیچ وجه کافی نبوده و همانطور که قبلا هم خدمت بخشدار محترم توضیح دادم با این بضاعت واقعا جای تشکر دارد که فرماندهی محترم انتظامی مسئولیت امنیت بخش را بخوبی برعهده داشته و انجام می دهند. انتظار ما این است که با تقویت این ارگان حساس در بخش به همه جوانب توجه شود که برخورد با موتورسوران متخلف هم جزو همین ماجراست. اما شاید شنیدن جواب مسئولین مربوط به این امر خالی از لطف نباشد، به هر حال ممکن است موانع و مشکلاتی سر راه باشد که ما از آن بی خبریم.
در آخر از حوصله همراهان سایت و نیز حسن توجه دوستان به مسائل و مشکلات شهر و همچنین از مدیریت سایت جهت انعکاس این مسائل متشکرم.
ایام بکام