م . متقی – متکلم را تا کسی عیب نگیرد ، سخنش …

2014-09-06
238 بازدید

صبج میمه : در ذیل کامنت تبریک به خانم دهقانزاده ، کامنتی نوشته است : ” مسالت دارم نه “مسالت دارد” ” گرچه مدتی از ارائه ی این کامنت گذشته است امروز مطلب زیر عز وصول بخشید و بخاطر ادیبانه نگاری آن ” بماهو عز وصول ” . از آنجایی که علاوه بر پاسخ متین و […]

صبج میمه : در ذیل کامنت تبریک به خانم دهقانزاده ، کامنتی نوشته است : ” مسالت دارم نه “مسالت دارد” ” گرچه مدتی از ارائه ی این کامنت گذشته است امروز مطلب زیر عز وصول بخشید و بخاطر ادیبانه نگاری آن ” بماهو عز وصول ” . از آنجایی که علاوه بر پاسخ متین و منطقی و صحیح به نقد وارده ، صیانت از زبان فارسی را نیز به نیکوترین وجه متذکر گردیده اند ، بعنوان پستی مستقل تقدیم می گردد .

————————

زیبا

یا لطیف

با سلام وسپاس از بذل عنایت دوستان ارجمندی که حقیر رابه سوی کمال رهنمون شده و مجال قلم فرسایی مهیّا نموده اند؛

هر قدر احباب عیب از ما برون می آورند ،

در برابر ما ز غیرت بر هنر افزوده ایم

احتراما ،
نگارنده به منظور افزودن بر دانش اندک خود و به مصداق کلام شیوای استاد سخن ، سعدی که می فرماید : ” متکلّم را تا کسی عیب نگیرد ، سخنش صلاح نپذیرد .” ، آموزه های ارزنده و سازنده را از سوی اصحاب ذوق و ارباب قلم ، ارج نهاده و به دیده پاس می دارد چرا که جاذبه ی زبان زنده و پویای پارسی که به مزیّت خرد و مزید هنر آراسته است و جناب حافظ از آن به “ قند پارسی” تعبیر می کند ، به اندازه ای است که ما پارسی‌زبانان امروز بنا به وظیفه ی ملّی و فرهنگی باید به هر جای گیتی در پاسداری از پارسی بکوشیم ؛ ازهرگونه سنّت‌پرستی و ایستایی از یک‌سو و بی‌پروایی و بی‌‌‌بند و باری از سوی دیگر بپرهیزیم تا میراث گرانبهای نیاکان ارجمندمان را رساتر و توانمندتر از آنچه دریافته‌ایم ، به آیندگان بسپاریم . افزون بر آن ، دیدگاه زبان شناسان برجسته بیانگر این امر است که : به رغم همه‌ی دیگرگونی‌های مثبت و امیدبخشی که سالیان اخیر در راستای یکپارچگی و سامانمندی زبان پارسی شکل گرفته است،هنوز دشواری ها و پیچیدگی هایی وجود دارد…
با این حال به رغم دوستان نیک اندیشی که حقیر را از کاربرد فعل سوم شخص (مسالت دارد) در نگارش متن پیام تبریک برحذر داشته اند ، به استحضار می رساند : در آیین نامه نگاری زبان پارسی ؛ پیام های تبریک ، تسلیت ، دعوت و تشکر زیر مجموعه ی نامه های اداری و رسمی محسوب می شود و برای نگارش نامه های رسمی و اداری ، کاربرد برخی عبارات و اصطلاحات مرسوم و رایج است . از این رو بدیهی است که سبک نوشتار رسمی و کاربرد جملات و عباراتی مشابه : ” به اطلاع می رساند ، به استحضار می رساند ، خواهشمند است، تمنّا دارد ، مسالت دارد ” ، برای متن پیام تبریک که نگارش آن در قالب یک نامه ی اداری و رسمی است ، جایز است و نادرست نیست . مزید بر آن ، برخی از آگاهان و صاحب نظران زبان و ادبیات پارسی ، با این توضیح که متن پیام تبریک ، تسلیت،دعوت و تشکر باید وزین و شایسته ی مخاطب باشد ، بر این باورند که : به منظوراکرام و احترام مخاطب ، کاربرد فعل سوم شخص ضروری می نماید.
در پایان با ذکر این نکته که نگارش اصولی یک فن و زیبا نویسی یک هنر است ، نیکوتر آن است فصاحت و بلاغت کلام را به زیور محسنات لفظی و معنوی بیاراییم تا اثربخش تر و ماندگارتر شود .
کم بضاعتی و قلم فرسایی ام را عذرخواهم؛ زیاده، تصدیع خاطر محترم همشهریان گرامی و کاربران فهیم “صبح میمه ” است.
مهر افزون .