پس از ندبه ، شورای کشاورزی ، باغ انگور و شهرداری میمه

2014-08-23
834 بازدید

عبدالرضا شیبانی : دعای ندبه ی مسجد جامع میمه ، آهسته و پیوسته می رود و این خاصیت ” رهرو ” است . ظاهرا گزند زمانه و آفات دهر ، بر این سفره تاثیری ندارد . از قدیم و ندیم هم گفته اند : چراغی را که ایزد برفروزد هر آنکس پف کند ریشش بسوزد […]

DSC06197

عبدالرضا شیبانی : دعای ندبه ی مسجد جامع میمه ، آهسته و پیوسته می رود و این خاصیت ” رهرو ” است . ظاهرا گزند زمانه و آفات دهر ، بر این سفره تاثیری ندارد . از قدیم و ندیم هم گفته اند :

چراغی را که ایزد برفروزد

هر آنکس پف کند ریشش بسوزد

DSC06199

در روز شهادت امام صادق ، رئیس مذهب ، با اینکه مراسمی در دیگر نقاط شهر به اهتمام مومنین  و مومنات برپاشده بود ، ندبه خوانان مسجد جامع نیز با زمزمه ی ” روزی تو خواهی آمد ” و با دم گرم و گیرای مداحان اهل بیت  ، حاج ابوالفضل دهقان و حاج مسعود توکل ، جمعه ای دیگر را در انتظار دوست نشستند . کما فی السابق پس از دعای ندبه به گشت و گذاری در شهر و اطراف آن گذشت . نخست بنا بر عادت مالوف ، زیارت  خاتون  صالحان ، دردانه ی ازان  ، نصیب گردید .

DSC06200

در تخت مزدآباد هم شورای کشاورزی با جذب اعتبارات دولتی در راستای بهینه سازی مصرف آب و بهره وری بیشتر ، به عایق سازی قسمتی از مسیر آب مشغول است . بدیهی است که رعایت نکات فنی و زیرسازی و پی ریزی شفته آهک با حضور اعضای شورا بهتر انجام می شود و بقول آقای بختیاری ، اعتبارات برای مصروف شدن در اصل کار ، بشدت  ” چلانده ” می گردد .

DSC06208

احیای باغهای انگور و باغستان معروف میمه  ، کم کم دارد در دستور کار مردم قرار می گیرد و جامعه ؛ باز جوید روزگار وصل خویش ،

DSC06207

آقای  مهندس محمود سعیدیان  که ذوق و ابتکار و هوشمندی را از نیاکان به ارث برده است و عرق و علاقه ی قابل تحسینی هم به تجدید فرهنگ سنتی میمه و تلفیق آن با ابزارهای مدرنیته دارد ، در حال بازسازی باغ ملکی و نیاکانی خود در مساحت نزدیک به دو جریب است . دیوارهای تخریب شده ی گلی را بازسازی نموده و به کاشت مجدد مو با استفاده از گونه های مرغوب و پر محصول  اقدام نموده است  .  او قدر میراث نیاکان را می داند و می داند با توجه به اینکه ” میمه ” در اسم و رسم خود وامدار باغ و مو و انگور است  ، باید فرهنگ عمومی به سمت احیای باغات انگور ، ترغیب شود .

DSC06202

قدیمی ها که نان گندم می خوردند و هدرش نمی دادند ، تمثیلات مناسبی هم داشتند . می گفتند : در میان میوه های خوشمزه ، شاه انگور است و سلطان خربزه . گرچه شاهان کاری کرده اند که از شاه بودن انگور هم کراهت پیدا کردیم ، اما انگور  یا بعبارت بهتر محصول مو ، بهره وری های گوناگونی دارد . از تولید آبغوره که خواص معجزآسایش مسطور افتاد گرفته  ، تا انگور و کشمش و شیره و پودر غوره و سرکه .

DSC06204

مو میمه با مقداری مراقبت ، انگور کم نظیری به بار می آورد . به خوشه های انگور باغ پیش گفته نگاه کنید ؛ انگورهایی به زلالی  و شیرینی عسل و خوشه هایی با وزن بالغ بر 2 کیلو گرم . باید به همه ی میمه ای هایی که زندگی شغلی اشان ایجاب می کند بیرون از میمه زندگی کنند گفت :  زندگی در شهرهای بزرگ علیرغم امتیازات مختلفی که دارد ، روز بروز پر درد سر تر می شود . از تعلل در ارائه ی خدماتی نظیر آب و برق  گرفته تا هوای ناسالم شهرهای بزرگ ، ریسک زندگی را افزایش می دهد . همین آمدنهای جمعه و تعطیلات هم غنیمت است و نباید از دست داده شود . باید بهانه هایی برای آمدن درست کرد و یکی از بهترین بهانه ها رسیدگی به امور مختلف این باغات است . در هر صورت ” قدر میراث بدان ای فرزند “

DSC06241

شهرداری میمه هم به تناسب توقعات ما ، فعال است . کار احداث پل زیرگذر که البته زمان بر شده است و توضیحات  سایت شهرداری برای توجیه طولانی شدن کفایت نمی کند ، به آخرین دیواره رسیده است .

DSC06249

در سپردن کار به پیمانکاران ،  تیمهای اجرایی و ابزار  و تجهیزات و ماشین آلات آنها نیز باید بررسی شود .

DSC06247

وقتی پروژه ، احداث معبر و گذر و خیابان باشد ، استفاده از تعطیلات جمعه و عید و مناسبتها نه تنها توجیهی ندارد ، بلکه باید کار در چند شیفت با سرعت کافی انجام شود تا زندگی عادی مردم مختل نگردد و مردم متحمل پرداخت هزینه های رفت و آمد از مسیرهای طولانی تر نگردند .

DSC06252

بدون شک سرعت در اجرای پروژه ها ، تکریم مردم است و در بسیاری از شهرها ، شهرداری شناسنامه ی پروژه را در تابلوهای بزرگ  و در محل پروژه ، اطلاع رسانی می کند و تاریخ افتتاح را هم از روز اول اعلام می کند .

DSC06242

در کنار پل زیرگذر ، احداث پارک بانوان از اقدامات مهم  و قابل تحسین شهرداری است . جامعه ی مرد سالار ما ، کمتر به نیمی از پیکر اجتماع می اندیشد . نجابت و قناعت و ساختن با شرایط دشوار زندگی خانم های میمه ای را از همه ی همتایانشان در جاهای دیگر ، مستثنی کرده است . این خانم ها خود را وقف زندگی ، همسر و فرزندانشان می کنند و بمعنای واقعی کلمه  ، خودی  برای خود قائل نیستند .

DSC06245

نباید این مناعت طبع ، مدیران را از اندیشیدن به آنان غافل سازد . پارک بانوان اقدام مستحسن شهرداری میمه است که ان شاء الله به زودی به بهره برداری می رسد و شهردار موفق میمه ، رضایت این قشر بزرگ و موثر را نیز بر کارنامه ی  دوران مدیریتی خود خواهد افزود .

DSC06254

بهسازی رفوژ میانی خیابان انقلاب اسلامی از دیگر پروژه های در دست اجراست که روزهای تعطیل هم ، تعطیلی ندارد . سالهاست این رفوژ علاوه بر آنکه هزینه ی نگهداری و آبیاری را بر عوارض مردم تحمیل کرده است ، زیبایی متناسب با شهر ورودی استان اصفهان را نداشته است و ضرورت این بهسازی  بیش از همیشه احساس می شد . خوشبختانه شهردار محترم توان مدیریتی پیشبرد پروژه های مختلف با همدیگر را دارد و مشغول شدن به یک کار او را از دیگر امور غافل نمی کند و این حسن شهرداری این روزهاست  . صبح میمه امیدوار است که با همدلی موجود بین شهرداری و شورای محترم شهر فرصتهای از دست رفته ی گذشته به نحو مطلوب  ، جبران شود و شهر در آینده ای نزدیک ، به کارگاه سازندگی تبدیل گردد .