نگرانی جامعه ی بیو تکنولوژی کشور از استیضاح

2014-08-17
91 بازدید

 بسمه تعالی “واطیعوالله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین”     سوره انفال آیه 46  و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست شوید و مهابت شما از بین برود و صبر کنید که خدا با شکیبایان است.  محضر مبارک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی […]

پژوهش

 بسمه تعالی

“واطیعوالله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین”     سوره انفال آیه 46

 و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست شوید و مهابت شما از بین برود و صبر کنید که خدا با شکیبایان است.

 محضر مبارک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

 با سلام و تحیت

   امروزه متاسفانه علیرغم آنکه مدت کوتاهی از مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نوپای یازدهم می گذرد. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر دانشمند و متدین، جناب آقای دکتر فرجی دانا را مطرح کرده اند.

نمایندگان ارجمند مردم در خانه ملت؛ هر چند وظیفه نظارت بر عملکرد دولت و استیضاح جزء حقوق قانونی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است، لیکن جامعه بیوتکنولوژی کشور انتظار دارد دیدگاههای دانشمندان، متخصصان و دانشگاهیان این حوزه مورد عنایت مجدانه قرار گیرند. ما تلاش و جهت گیری دولت یازدهم و بویژه عملکرد مدیریتی وزیر محترم، جناب آقای دکتر فرجی دانا را در حوزه بیوتکنولوژی مبتنی بر رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، توجه به خرد جمعی، حرکت به سوی خلق ثروت از دانش، اتکا به ظرفیتهای علم و فناوری داخلی، تلاش برای ساماندهی شرکتهای دانش بنیان و برقراری اقتصاد مقاومتی میدانیم و بر این باوریم که باید به دولت جدید و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرصت داد تا بتوانند وظایف قانونی خود را به انجام رسانند و میتوان برخی سوءتفاهمات و سلایق گوناگون مدیریتی را در فضای شفاف و با رعایت مصالح انقلاب و نظام اسلامی و با سعه صدر رسیدگی و حل و فصل نمود.

در یک ارزیابی اجمالی و کلی در خصوص آنچه بر زیست فناوری کشور پیش از این گذشته است، باید گفت؛ علیرغم اهمیت و ضرورتی که برای برنامه ریزی و عملکرد جهادگونه در حوزه زیست فناوری وجود داشت و تاکیداتی که مقام معظم رهبری جهت رشد سریع علم و فناوری فرمودند و نیز ضرورتهای تصریح شده در اسناد بالادستی، دستاوردهای حاصله در این حوزه نامناسب و بیوتکنولوژی کشور دچار تشتت آرا، تفرق در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری و عملکرد ناهماهنگ بوده است که نتیجه آن چیزی جز یاس و نا امیدی در بدنه نظام علمی و پژوهشی، ایستایی و رکود در امور مختلف، انزوا و مهجوریت استادان و متخصصان بنام و صاحب تجربه های گرانقدر نبود و این همه موجب انقطاع جدی و عدم تکمیل در زنجیره دانش تا تولید فناورانه گشت.

خوشبختانه در دولت یازدهم، چنانکه دولت جدید نام خود را تدبیر و امید گذارده بود و با شعار اعتدال پا به میدان گذاشت، بیوتکنولوژی کشور نیز به مدار اعتدال بازگشت. آنچه در مدت فعالیت دولت جدید، بویژه دوران مدیریت وزارت جناب آقای دکتر فرجی دانا شاهد بودهایم، چرخش امور به سوی تخصصگرایی توأم با تعهد به اسلام ناب محمدی (ص)، آرمانهای معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت ا… خامنه ای (مد ظله العالی)، توقف رکود و تثبیت وضعیت، اعتدال حقیقی و اجتناب از افراط از هر نوع آن، پراکنش روحیه  امید و شادابی در فضای دانشگاهها و مراکز پژوهشی در حوزه بیوتکنولوژی بوده است.

اما ذکر یک نکته مهم که در این طرح به عنوان یکی از نکات اصلی مطرح شده است را لازم می دانیم. طراحان استیضاح کاهش روند رشد علمی (شاخص تعداد مقاله) علمی را به عنوان یکی از دلایل اصلی خویش مطرح کرده اند. تمامی دانشگاهیان و متخصصان در حوزه های مختلف به خوبی می دانند فرآیند فعالیت پژوهشی و بدست آوردن اطلاعات قابل قبول برای چاپ یک مقاله علمی معمولاً نیازمند حداقل دو تا سه سال وقت است. لذا نمی توان وضعیت فعلی تعداد مقالات را منتسب به وزیر جدید دانست. در این جا لازم است به جنگ جهانی در عرصه چاپ مقالات علمی دانشمندان ایرانی نیز اشاره کنیم. بدین ترتیب که مراجع انتشار مقالات علمی و تخصصی بینالمللی وابسته به نظام سلطه با برنامه ریزی و هماهنگی درصدد هستند تا از اقتدار علمی کشور بکاهند و وضعیت و شاخص رشد سریع علمی کشور را مخدوش نمایند و اگر تجدید نظر در روابط خارجی نبود، احتمال افت شدید در شاخصهای علمی کشور انتظار می رفت.

امید است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه سالگرد شهادت بزرگ یاران انقلاب اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر و همراهان صدیق ایشان و هفته دولت، با رأی اعتماد مجدد به وزیر دانشمند، متدین و انقلابی، استاد گرامی؛ جناب آقای دکتر رضا فرجی دانا، دولت یازدهم را در استمرار خدمتگزاری به نظام علم و فناوری و مردم شریف ایران اسلامی مساعدت و یاری نمایند و اجازه ندهند فضای آرام، هم دلی، وحدت و امید پدید آمده در دانشگاهها و مراکز علمی، پژوهشی کشور با حضور نخبگان، اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشگاهیان بار دیگر دچار ناآرامی، تفرقه و چالش گردد.

                              

 

                                                                                    اعضای هیات علمی، متخصصان و پژوهشگران

                                                                                 پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری