محسن فخریان – هنوز در ایران قنات یونسکویی نداریم .

2014-07-13
363 بازدید

جابر عزیز در خصوص جواب سوال شماره ۲ حضرتعالی، باید به عرض شما برسانم که اینجانب به عنوان کسی که از ابتدا (سال ۱۳۸۸ ) پیگیر ثبت دو قنات میمه و وزوان در لیست آثار جهانی یا یونسکو بوده و هستم، به استحضار حضرتعالی و دیگر علاقه مندان میرسانم که مرکز بین المللی قنات و […]

images

جابر عزیز
در خصوص جواب سوال شماره ۲ حضرتعالی، باید به عرض شما برسانم که اینجانب به عنوان کسی که از ابتدا (سال ۱۳۸۸ ) پیگیر ثبت دو قنات میمه و وزوان در لیست آثار جهانی یا یونسکو بوده و هستم، به استحضار حضرتعالی و دیگر علاقه مندان میرسانم که مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی ایران ، مرکزی است در یزد که همانگونه که از نام این مرکز نیز بر مِی آید با مشارکت سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) ، وظیفه صیانت از قنوات و هرآنچه که به نوعی با آب های زیرزمینی مرتبط است را بر عهده دارد.
اگر حضرتعالی مدنظر دارید که این یونسکو همان یونسکو است که بر سر آن جنجال به پا شده ، باید به عرض شما برسانم که جنجال بر سر سازمان یونسکو نبوده بلکه جنجال را دروغی که به نام یونسکو چسبانده بودند (با هدایت و تشویش اذهان عمومی از سوی  برخی دوستان وزوانی ) آغاز گردید.
به جرأت و صراحت میگویم که آنچه آقای … عضو محترم شورای کشاورزی شهر وزوان به واسطه کمبود اطلاعات ، به مراجعین مرتبط با قنات وزوان میگویند متاسفانه ساخته ذهنی، بیش نیست. ایشان ادعا دارند قنات وزوان عجیب ترین قناتی است که ثبت یونسکو شده. این را به خود من در مقابل دوربین صداوسیما در روز سوم فروردین ماه امسال در داخل قنات وزوان نیز گفتند که وقتی ادعاهای ایشان  در تدوین گزارش حذف گردید ، خرده گرفتند که چرا ؟ و تهدید آمیز سخن گفتند ، برخوردی که دور از شأن یک فرهنگی بازنشسته بود و بالطبع انتظارمن از ایشان.
من به صراحت و جرأت میگویم که بخشی از آنچه که از سوی برخی از دوستان در خصوص قنات وزوان گفته میشود خالی از اعتبار علمی و سندیت است. طرح جامع مطالعاتی قنوات میمه و وزوان که از سوی گروه مشاور مرکزبین المللی قنات تهیه شده و مبنای علمی نیز دارد به صورت کامل در اختیار اینجانب است و من نیز از کوچکترین موضوعی که به دو قنات مزدآباد میمه و قنات وزوان مربوط میشود اطلاع کامل دارم و هرکدام از دوستانی که بخواهند میتوانم این دو طرح مطالعاتی را در اختیارشان قرار دهم.
پس جابر عزیز جنجال را دروغ « تخریب عجیبت ترین قنات یونسکویی جهان » برپا کرد.
من فقط مانده ام که کدام سند و مدرک ، قنات وزوان را به عنوان عجیب ترین قنات معرفی کرده که تا امروز از آن رونمایی نشده!!! با روحیه ای که از آقای … و همکار محترم شان آقای … هردو به عنوان دو عضو محترم شورای کشاورزی وزوان سراغ دارم بعید میدانم این مدرک موجود باشد و تاکنون آن را به سازمان ملل هم نشان نداده باشند.
در هر حال ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دو قنات مزدآباد میمه و قنات وزوان در کنار ۶ قنات دیگر به عنوان قناتهای برتر ایران و به صورت یکجا و در قالب یک پرونده به ثبت خواهند رسید، توجه بفرمایید به ثبت خواهند رسید.یعنی هنوز به ثبت نرسیده اند. این نشان دهنده این است که همه قناتها در یک وزن قرارگرفته اند و جدای از وجوه تمایز خاص خودشان، هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارند.
حال این عجیب ترین قنات یونسکو چگونه سربرآورده من نیز نمیدانم؟؟!!!
ذکر این نکته نیز لازم است که در دستور زبان فارسی ، استفاده از پسوند « ترین » به معنای برترین در قالب صفت تفضیلی جای میگیرد.حال قنات مون اردستان یا زارچ یزد را با توجه به وجه تمایز آن میتوان صفت تفضیلی داد اما عجیب ترین قنات یونسکو چه وجه تمایزی دارد من نیز با کمبود اطلاعات مواجه هستم و متوجه نشده ام که منظور کدام یک از قنوات جهان به عنوان عجیب ترین قنات معرفی شده است.
نکته آخر اینکه تنها یک قنات در جهان و آن هم در کشور عمان به ثبت  یونسکو رسیده است.
پس بهتر است به دلیل کمبود اطلاعات از اظهار نظرهای غیرکارشناسی و نادرست بپرهیزیم.
باتشکر از شکیبایی شما